تبیان، دستیار زندگی
مشاور فرهنگی رییس جمهور با استناد به آمارها گفت: تولید کتاب به معنای واقعی آن کم شده و بیشتر کپی برداری است که این موضوع به فرهنگ ما آسیب می رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشعري: عدم توليد کتاب واقعي، به فرهنگ جامعه آسيب مي رساند

اشعری،عدم تولید، کتاب واقعی، به فرهنگ جامعه،آسیب می رساند

مشاور فرهنگي رييس جمهور با استناد به آمارها گفت: توليد کتاب به معناي واقعي آن کم شده و بيشتر کپي برداري است که اين موضوع به فرهنگ ما آسيب مي رساند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملي ،‌ علي اکبر اشعري در نشست مسئولان نمايشگاه ياد يار مهربان با ناشران که بعدازظهر چهارشنبه برگزار شد، برگزاري اين نمايشگاه را يکي از راه هاي مهم رساندن کتاب به دست مصرف کننده اصلي آن دانست و افزود: کتاب واقعي کتابي است که محتواي فکر نويسنده خود باشد، نه بازنويسي انديشه هاي کسي که قبلا موضوعي را در کتاب ديگري مطرح کرده است.

ربيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با اشاره به اينکه در حال حاضر شاهد افزايش کپي برداري برخي از کتابهاي ديگران هستيم، افزود: همانطور که کتاب جامعه را به سمت تزکيه و اخلاق پيش مي برد، بايد در درون خود هم به پالايش بپردازد و هر ميزان که تيراژ کتاب بالاتر مي رود بايد شخصيت کتاب هم در جامعه اثر گذارتر باشد .

وي، ‌توجه به موضوع کيفيت محتوا در انتشار کتاب را مهم دانست و افزود: نبايد، اين تصور که پس از انتشار کتاب دستگاه هاي دولتي در نهايت به واسطه دلسوزي هايي که براي حوزه فرهنگ ملت و کشور دارند کتابها را مي خرند، فعالان نشر را به سمت انتشار کتاب تنها براي کسب در آمد ببرد.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ، تلاش جمعي اهالي فرهنگ، رسانه ها، وزارت ارشاد و ساير ارگانها را عامل افزايش شمارگان کتاب در کشور دانست و افزود : هر چه اين شمارگان افزايش يابد مسئوليت ما در توليد محتوا نيز بيشتر مي شود، اما کتابهاي ما بايد بتواند جامعه را يک قدم به جلو ببرد و برخي بداخلاقي ها را در جامعه کاهش دهد.

اشعري سپس به بيان آمار خريد بيش از 20 ميليارد تومان کتاب و اهداي آن به مدارس سراسر کشور پرداخت و گفت : در گذشته اگر قرار بود به مدارس در مورد کتاب کمکي شود بدون نظر معلم يا دانش آموز بود، ولي در اين طرح هم کرامت معلمان و هم نياز مخاطب در نظر گرفته مي شود .

مشاور فرهنگي رييس جمهور بهترين مرجع براي انتخاب کتاب در مدارس را معلمان دانست و افزود: ويژگي مهم ديگر اين طرح خارج کردن انحصار خريد کتاب براي مدارس از تعداد معدودي ناشرخاص است .

اشعري هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تنها توزيع کتاب ندانست و افزود : ما قصد داريم در خلال اين نمايشگاه رفتارها و ارزشهايي نيز همچون احترام به کرامت معلمان ، ايجاد حق انتخاب براي جامعه فرهنگي و در نهايت رشد فرهنگي جامعه را دنبال کنيم .

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي تاکيد کرد: هر کتابي که منتشر مي شود، بايد پشتوانه فرهنگي ما را نشان دهد و خلاء فرهنگي را پر کند.