تبیان، دستیار زندگی
من مطمئنم مادر اوّلت تو را دوست داشته است، اما مجبور شده است از تو دست بکشد زیرا چاره دیگری نداشته و قادر به نگهداری از تو نبوده است. احتمالا او تو را آنقدر دوست داشته که ترجیح داده است تو زندگی بهتری در کنار کسانی داشته باشی که به همان اندازه به تو عشق ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرا به نام تو می خوانند

حمایت

آیا شما پدر و مادر واقعی من هستید؟  آیا منو به فرزندی پذیرفته‌اید؟  آیا می‌تونم پدر و مادر واقعی‌مو ببینم؟  چطور ممکنه من دو تا پدر و مادر داشته باشم؟ اگر شما کودکی را به فرزندی پذیرفته‌اید، لازم است به او اطمینان دهید که عشق و محبت شما نسبت به او دقیقا مانند یک پدر و مادر واقعی است. اگر به پرسش‌های کودکتان با صداقت پاسخ دهید و سعی کنید هر چه زودتر به واقعیت پی ببرد، از ضربه روحی ناشی از کشف ناگهانی حقیقت بیشتر در امان خواهد بود. از همان ابتدا درباره به فرزندی پذیرفتن کودکتان با دقت و حساسیت و متناسب با سن او صحبت کنید تا او این مساله را به صورت عادی بپذیرد. در این زمان او نیاز به قوت قلب بیشتری دارد تا بپذیرد که شما واقعا او را دوست دارید و قصد ندارید مانند پدر و مادر واقعی‌اش او را رها کنید. اگر کودک بزرگتری را به فرزندی بپذیرید شاید منشا پرسش‌های او این باشد که بخواهد بداند چرا شما او را برای فرزندخواندگی انتخاب کردید و کس دیگری را انتخاب نکردید. کودکان در چنین شرایطی ممکن است دچار نوعی احساس عدم امنیت نهائی شوند.

لازم است این امنیت و اظهار اطمینان را برای او داشته باشید و به عنوان دلیل انتخابتان ویژگی های مثبت او را مطرح کنید تا علاوه بر ایجاد اعتماد ، عزت نفس او را نیز بالا ببرید.

در این مواقع نباید از پاسخ دادن به پرسش‌های فرزند خوانده خود شانه خالی کنید، زیرا این خطر وجود دارد که او به وسیله شخص دیگری (و شاید در لحظه‌ای از خشم و عصبانیت) به این موضوع پی ببرد. و اعتماد کودک را به شما، به کلی از بین ببرد.

همیشه به پرسش‌ درباره فرزند خواندگی با صراحت و صداقت پاسخ دهید تا کودک نیز آن را با خونسردی و آرامش بپذیرد.

وقتی کودکان در می‌یابند که مادرشان از آنها دست کشیده است، ممکن است احساس بی‌ارزشی کنند. در طول مدتی که کودک در حال کنار آمدن با این موضوع است، باید مهر و محبت خود را به شکلی بسیار آشکار‌تر نثار او کنید.

همواره به مادر واقعی کودکتان احترام بگذارید و بر شجاعت او در سپردن کودکش برای فرزند خواندگی تاکید کنید و بگویید که چقدر احساس خوشبختی و غرور می‌کنید که توانسته‌اید جای پدر و مادر او را بگیرید.

اما اگر کودک شما پرسش‌هایی درباره پدر و مادر واقعی خود می کند به او بگویید که هر گاه زمان مناسب فرار برسد در یافتن آنها به او کمک خواهید کرد، و به عهد خود وفا کنید.

سایر چیزهایی که ممکن است کودک از شما بپرسد...

آیا همیشه مرا دوست خواهید داشت؟

 چرا مرا به فرزندی پذیرفتید؟

آیا پدر و مادر واقعی‌ام مرا دوست خواهند داشت؟

- آیا تو همیشه پدر من خواهی ماند؟

- آیا چون فرزند خوانده هستم از من ناراحتید؟

احتمالا او تو را آنقدر دوست داشته که ترجیح داده است تو زندگی بهتری در کنار کسانی داشته باشی که به همان اندازه به تو عشق بورزند و بتوانند از تو نگهداری کنند.

پاسخ برای سنین 6-4

کودکان زیر چهار سال به ندرت درباره فرزند خواندگی می‌پرسند، مگر آنکه به تازگی به فرزندی پذیرفته شده باشند یا این واژه را جایی بشنوند. در این زمان شما با توجه به قدرت درک او پاسخ دهید : تو دو پدر و مادر داری، چون پدر و مادری که تو را به وجود آوردند توانایی مراقبت از تو را نداشتند و این مساله برای آنها بسیار غم‌انگیز بود. بنابراین پدر و مادر دیگری پیدا شدند تا از تو مراقبت کنند، که ما هستیم. ما از این بابت خیلی احساس خوشبختی می‌کنیم. نگران نباش، تو همیشه پیش ما خواهی ماند. ما به تو عشق می‌ورزیم و از تو مواظبت می‌کنیم، چون حالا ما پدر و مادر تو هستیم و همیشه هم خواهیم بود.

پاسخ برای سنین 8-6

اگر بخواهی، وقتی که بزرگ شدی به تو کمک می‌کنم تا بفهمی پدر و مادر واقعی‌‌ات چه کسانی هستند. اینکه مادر واقعی‌ات از تو دست کشید، مطمئنا به این خاطر نبود که تو را دوست نداشت. انجام این کار برای او بسیار سخت بوده است. فکر می‌کنم وقتی زمانش برسد او از دیدن تو خوشحال خواهد شد. ما تو را به فرزندی پذیرفتیم، چون نمی‌توانستیم بچه‌دار شویم و می‌دانستیم که کودکان زیادی وجود دارند که متاسفانه پدر و مادرشان قادر به مراقبت از آنها نیستند. ما خیلی دوست داشتیم که یکی از این کودکان را به خانه خود بیاوریم. نخستین باری که تو را دیدیم، احساس کردیم کودکی دوست داشتنی هستی و همیشه همین احساس را خواهیم داشت.

پاسخ برای سنین 11- 8

من مطمئنم مادر اوّلت تو را دوست داشته است، اما مجبور شده است از تو دست بکشد زیرا چاره دیگری نداشته و قادر به نگهداری از تو نبوده است. احتمالا او تو را آنقدر دوست داشته که ترجیح داده است تو زندگی بهتری در کنار کسانی داشته باشی که به همان اندازه به تو عشق بورزند و بتوانند از تو نگهداری کنند. علت اینکه گاهی از تو عصبانی می‌شوم این نیست که تو فرزند خوانده هستی. اگر پدر یا مادر واقعی‌ات هم بودم به خاطر بعضی چیزها از تو عصبانی می‌شدم. از سارا بپرس، پدر و مادر او هم گاهی اوقات از او عصبانی می‌شوند! ما به تو عشق می‌ورزیم و مانند هم پدرها و مادرها بهترین‌ها را برای تو می‌خواهیم، زیرا تو واقعا بچه ما هستی.

تهیه کننده: کهتری

منبع: "پرسش های کودکانه"، نوشته میریام استاپرد، با تغییر و اضافات

مقالات مرتبط

گریه ات از سر شوق

بالهای مهرت را بگستر

بیدی که از این باد نلرزد

کلامی عشقولانه

مامان بابا کجایید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.