تبیان، دستیار زندگی
حسین روحانی‌صدر خاطرات سیاسی سید تقی موسوی‌درچه‌ای، نویسنده کتاب ستاره ای از شرق و نوه سید محمد باقر موسوی‌درچه ای از مبارزین انقلاب مشروطه را به رشته تحریر در آورده و امیدوار است برای جشن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب منتشر مي‌شود :

خاطرات سيد تقي موسوي‌درچه‌اي

خاطرات سید تقی موسوی‌درچه‌ای در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب منتشر می‌شود

حسین روحانی‌صدر "خاطرات سیاسی سید تقی موسوی‌درچه‌ای"، نویسنده کتاب "ستاره ای از شرق" و نوه سید محمد باقر موسوی‌درچه ای از مبارزین انقلاب مشروطه را به رشته تحریر در آورده و اميدوار است براي جشن سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي منتشر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا)، حسين روحاني صدر، نويسنده كتاب گفت: واحد تاريخ شفاهي دفتر ادبيات انقلاب اسلامي در سال‌هاي 1372 و 1373 تصميم گرفت تا خاطرات مبارزان سياسي دوران قبل از انقلاب، زنداني‌هاي سياسي و افرادي كه نام‌شان در ليست ترور سازمان امنيت كشور بود را جمع‌آوري و به صورت كتاب منتشر كند. به همين دليل و بعد از توافق دو طرف ،قرار شد تا زندگي و مبارزات سيد تقي موسوي درچه‌اي به صورت كتاب منتشر شود.

وي با اشاره به منابع نگارش كتاب گفت: در همان سال‌ها و در فعاليتي ،بخشي از خاطرات آقاي درچه‌اي ضبط شده بود. در سال 1383 جلسات تكميلي مصاحبه با خانواده، دوستان و آشنايان برگزار شد و با كمك منابع كتابخانه‌اي و بازنويسي خاطرات و نقل قول‌ها، نگارش كتاب را در سال 1385 به اتمام رساندم.

اين نويسنده تصريح كرد: "خاطرات سیاسی سید تقی موسوی‌درچه‌ای" در پنج فصل تنظيم شده است. فصل اول بيشتر به دوران كودكي و شرايط خانوادگي وي به لحاظ مبارزات آيت الله سيد محمد باقر موسوي صدر از مبارزان انقلاب مشروطه بر مي‌گردد. در فصل دوم به تحصيلات و مهاجرت سید تقی موسوی‌درچه‌ای از درچه‌ به اصفهان براي ادامه تحصيل و در فصل سوم به مبارزات ايشان در قم پرداخته شده است.

حسین روحانی‌صدر ادامه داد: در فصل چهارم سير مبارزات ايشان از فروردين 1340 تا قبل از انقلاب و سفر به نجف، زنداني‌ها و شكنجه‌هاي سخت و طولاني بررسي شده و فصل آخر بازگوي دوران انقلاب و جريان مبارزات وي است.

وي اظهار داشت: نگارش كتاب در حال حاضر به اتمام رسيده و اميدوارم براي جشن سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي منتشر و توزيع ‌شود.

"خاطرات سیاسی سید تقی موسوی‌درچه‌ای" توسط واحد تاريخ شفاهي دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري و انتشارات سوره مهر در یک جلد منتشر مي‌شود.

آيت الله سيد تقي موسوي درچه‌اي نوه سيد محمد باقر موسوي درچه‌اي از مبارزان انقلاب مشروطه، سال 1317 در شهر درچه متولد شد. تحصيلات حوزوي را در درچه، اصفهان و قم به پايان رساند و بعد از فوت آيت‌الله بروجردي جزء مبلغان مرجعيت امام خميني(ره) ‌شد. وي از سال 1342 و بعد از تحمل زندان و شكنجه‌هاي سخت به ماموريت‌هاي خاص و ويژه از طرف بيت امام رفته و نامه‌هايي را از طرف امام به استان‌هاي مختلف برده است.

سید تقی موسوی‌درچه‌ای، زمان حضور امام در عراق جزء نخستين طلبه‌هايي بود كه غير قانوني وارد عراق شد و تا سال 1346 بيش از ده بار بين ايران و عراق مسافرت كرد.

وي در جريان مبارزات براي پيروزي انقلاب مدت‌ها مخفي زندگي كرد و در سال 1357 جز سر شاخه‌هاي روحانيت مبارز شهر ري شد. بعد از پيروزي انقلاب در ستاد ائمه جمعه فعاليت كرد و در حال حاضر عضو مجمع روحانيون مبارز است.

سيد تقي موسوي درچه‌اي در سال 1383 كتابي با عنوان "ستاره‌اي از شرق " در احوالات و مبارزات سياسي جد مادري خود منتشر كرد.

حسین روحانی‌صدر، نويسنده "خاطرات سیاسی سید تقی موسوی‌درچه‌ای" با بیان اینکه اولین کتاب خود را در سال 1384 به چاپ رسانده، گفت: کتاب نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری توسط انتشارات دانشگاه آزاد منتشر شده است.

حسین روحانی‌صدر در خصوص دیگر آثار خود گفت كه از او كتاب‌هاي "خاطرات آیت‌الله نعمت‌الله صالحی‌نجف‌آبادی توسط انتشارات کویر، "خاطرات محمد عرب"، سفیر ایران در عمان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، "زندگی و فعالیت‌های سیاسی آیت الله حاج آقا‌حسین قمی" ـ که در حادثه مسجدگوهرشاد در سال 1314 حضور داشته ـ توسط انتشارت مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم و "مجموعه اسناد روحانیت" توسط انتشارات معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم نیز در دست چاپ است.

وی همچنین، خاطرات دکتر سید حسن علوی، آخرین پزشک رضا خان،خاطرات دکتر سعید رجایی خراسانی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل از سال‌هاي 1360 تا 1366 و خاطرات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي دكتر جواد منصوري را در دست تدوين دارد.