تبیان، دستیار زندگی
در احکام اسلام گفته شده دیه زن نصف دیه مرد است و یا در بحث قصاص گفته شده که اگر زنی مردی را به قتل برساند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیه زنان نصف دیه مردان؛ چرا؟

میزان

در احکام اسلام گفته شده دیه زن نصف دیه مرد است و یا در بحث قصاص گفته شده که اگر زنی مردی را به قتل برساند بدون هیچ قید و شرطی باید آن زن را اعدام کنند، اما اگر مردی زنی را به قتل برساند اول باید اولیای مقتول (یعنی نزدیکان آن زنی که کشته شده) نصف دیه مرد را بدهند آن گاه آن مرد را اعدام کنند،

آیا به راستی خون مردان رنگین تر از خون زنان است؟ آیا زنان حظّ و بهره کمتری از انسانیت برده اند که اسلام این چنین در مورد آنها قضاوت کرده است؟

جواب:

قبل از بیان جواب دو نکته را خدمت شما عرض می کنیم:

نکته اول: در بحث های قبلی گفته شد که احکام اسلام مطابق مصالح کل افراد جامعه مقرر شده است (یعنی طوری برنامه ریزی شده که حق هیچ یک از افراد از بین نرود.)

نکته دوم: در سوره مبارکهء نساء آیه 34 خدواند متعال نفقه اعضای خانواده را به عهده مردان گذاشته است. (به عکس زنان که هیچ مسئولیت اقتصادی در خانواده ندارند) بنابراین فقدان مرد در خانواده ضررهای اقتصادی مهمی را برای اهل خانواده در پی خواهد داشت.

جواب اشکال:

مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادی هستند و مخارج خانواده را متحمل می شوند و با فعالیتهای اقتصادی خود چرخ زندگی خانواده را به گردش در می آورند، بنابراین تفاوت میان از بین رفتن زن و از بین رفتن مرد بر کسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود خسارات فراوانی به بازماندگان بی گناه مرد مقتول وارد می شود.

بنابراین اسلام با صدور این حکم در مسئله دیه و یا بحث قصاص (قصاص مرد قاتل) مراعات همه افراد را کرده و این خلاء اقتصادی و ضربه نابخشودنی که به یک خانواده می خورد جلوگیری کرده است و هرگز اجازه نمی دهد که به بهانه "تساوی" حقوق افراد دیگری (مانند فرزندان مردی که مورد قصاص قرار گرفته) پایمال شود. {تفسیر نمونه- تفسیر آیه 179 سوره مبارکه بقره}

خلاصه:

دوبرابر بودن دیه مرد (نســــبت به زن) به خاطر آن نیست که خون مرد رنگین تر از خون زن باشد و همچنین به خاطر آن نیست که مردان ســهم بیشتری از انسانیت برده باشند بلکه به خاطر جلوگیری از ضربه اقتصــادی است که به خانواده آن مرد بعد از فوت او وارد می شود.

بر گرفته از کتاب پاسخ به شبهان اینترنتی 1


جهت خرید کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی 1 کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.