تبیان، دستیار زندگی
گروهی از جوانان تحصیل کرده و دانشجو از جمله حسین علم الهدی در سال های 1350- 1349 در اهواز انجمنی را به نام «انجمن اسلامی دانشوران اهواز» تأسیس کردند. هدف انجمن ترویج اسلام از طریق اقدامات فرهنگی بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه های مسلح مسلمان مبارز علیه رژیم شاه
تظاهرات

موحدین

گروهی از جوانان تحصیل کرده و دانشجو از جمله حسین علم الهدی در سال های 1350- 1349 در اهواز انجمنی را به نام «انجمن اسلامی دانشوران اهواز» تأسیس کردند. هدف انجمن ترویج اسلام از طریق اقدامات فرهنگی بود. انجمن در سال 1354 تصمیم گرفت عزاداری امام حسین(ع) را از حالت سنتی به حالت کارآمدتری تبدیل کند. آن ها با لباس سیاه و صفوف منظم حرکت می کردند و پس از توقف، یکی از سخنان هیجان انگیز امام حسین را با آیه ای از قرآن تلاوت می کردند و سپس حرکت می کردند. ساواک این عمل را بر نتافت و اعضای انجمن را دستگیر و زندانی کرد. اعضای انجمن پس از آزادی تصمیم می گیرند اختناق رژیم را با مشی مسلحانه پاسخ بگویند. یکی از عناصر مذهبی سازمان مجاهدین خلق به دلیل تغییر ایدئولوژیک سازمان از سازمان جدا و به اعضای انجمن پیوست و تجربیات خود را در خدمت آن ها قرار داد. گروه ابتدا مطالعات ایدئولوژیک را در دستور کار خود قرا داد و مطالعاتی را شروع کرد.

هدف انجمن ترویج اسلام از طریق اقدامات فرهنگی بود

شکل گیری موحدین در سال 1356 هم زمان با شروع مجدد نهضت امام خمینی بود. موحدین سعی کردند با سازماندهی تظاهرات مردم اهواز به ندای رهبری نهضت پاسخ بگویند. آن ها با صدور اعلامیه هایی دست به افشاگری علیه رژیم زدند. در عین حال معتقد بودند در کنار کار فرهنگی باید با عملیات مسلحانه در دل نیروهای رژیم رعب ایجاد کرد و به مردم مسلمان شجاعت و امید بخشید. آغاز عملیات مسلحانه ی موحدین در سال 1357 بود. بعضی از عملیات های آنان چنین بود» حمله ی مسلحانه به مراکز فساد و فحشا رژیم در خوزستان، حمله به کنسول گری عراق در خرمشهر به علت تبعید امام خمینی، انفجار شهربانی کرمان و کشتن سرهنگ سروری به جرم به آتش کشیدن مسجد کرمان، قتل پل گریم نماینده ی کنسرسیوم و مدیر ارشد عملیات بهره برداری و تولید مناطق جنوب به جرم سرکوب اعتصابات شرکت نفت و قتل غلامحسین دانشی، نماینده ی مجلس، به جرم همکاری با رژیم شاه پس از دستور امام خمینی به استعفای مجلس. گرچه گروه موحدین تا سال 1356 موفق به عملیات مسلحانه نشد؛ ولی آمادگی رزمی آن ها و اندیشه ی مشی مسلحانه موجب شد تا در سال 1357 ضرباتی به رژیم وارد آورند و آن ها را تا اندازه ای در اقدامات افراطی خود  تعدیل کند.

منبع: چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران