تبیان، دستیار زندگی
استرس  در محیط  كار ( قسمت سوم ) جامعه ، دنیای كار و زندگی روزمره نسبت به شناخت ما ، طی پنجاه سال گذشته تغییر كرده است. این تغییرات باعث افزایش میزان استرس شده است. تغییر جوامع تغییرات جمعیتی در سال های اخیر بسیار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی علل ایجاد استرس

استرس  در محیط  كار ( قسمت سوم )

بررسی علل ایجاد استرس

جامعه ، دنیای كار و زندگی روزمره نسبت به شناخت ما ، طی پنجاه سال گذشته تغییر كرده است. این تغییرات باعث افزایش میزان استرس شده است.

تغییر جوامع

تغییرات جمعیتی در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده است. این تغییرات شامل رشد سریع جمعیت ، مهاجرت از نواحی روستایی به شهرها، افزایش تعداد سالمندان و گسترش نقش زنان در جامعه است. تمام این تغییرات باعث افزایش میزان استرس شده است.

افزایش شهر سازی

آنچه كه در دهه های اخیر بیشترین تنش را به پیكر جامعه وارد كرده است، گسترش سریع شهرها بوده است.

آنچه كه در شهرها موجب افزایش استرس می شود ، شرایط زندگی نامناسب شهری از قبیل شلوغی شهرها ، میزان بالای جرایم ، سر و صدا و آلودگی هواست.

جمعیت سالمندان

امید به زندگی روز به روز در حال افزایش است، بدین معنا كه مردم بیش از پیش عمر می كنند و این ، به خاطر رژیم غذایی بهتر و پیشرفت سریع علم پزشكی طی 200 سال گذشته بوده است. كاهش میزان تولد بخصوص در جوامع شهری بیانگر این است كه كشورهای صنعتی جهان اكنون بیشترین جمعیت مسن را دارند. وقتی بین برنامه های كاری و مراقبت بلند مدت از خویشاوندان مسن ، تضاد ایجاد می شود ؛ افزایش تفاوت سنی در افراد نیز می تواند بسیار تنش زا باشد. از آنجایی كه هزینه های مراقبت از این افراد سیر صعودی می یابد ، هزینه جوامع نیز افزایش می یابد.

تغییر نقش جنس ها

طی 100 سال اخیر نقش زنان به خصوص در جوامع شهری تغییر چشمگیری داشته است. زنان نسبت به گذشته ، بخش بزرگتری از نیروی كار را تشكیل می دهند، اما با همان مقیاس های یكسانی با مردها  سنجیده می شوند و مانند مردان تحت استرس قرار دارند. زنان این بدان دلیل است كه به علت تضاد بین كار بیرون از خانه و كار منزل ، بیش از همكاران مرد خود تحت استرس قرار می گیرند و اغلب ، كار منزل به خاطر نقش سنتی زنان از وظایف اصلی آنان محسوب می شود.

هنگامی كه زنان ، مشاغلی را به عهده می گیرند كه در گذشته برعهده مردان بوده است، چنین تغییر نقشی ، باعث درگیری هویت مردان و الگوهای كاری آنان می شود.

تغییر سازمان ها

در سال های اخیر ، شركت ها تولیدات و خدمات زیادی داشته اند در حالی كه از لحاظ اقتصادی ، هزینه های حاشیه ای را كاهش داده اند. چنین تغییراتی برای بقای یك شركت بسیار حیاتی است، اما كارمندان ممكن است فكر كنند كه بیشتر و سخت تر از همیشه كار می كنند و با آینده نامعلومی مواجه هستند.

بررسی مجدد شركت ها

رقابت جدید و فشار روی شركت ها ، جهت تولید بیشتر باعث شده است تا آنها شیوه هایی را بررسی كنند كه كارمندان را تحت استرس قرار می دهد . عمل ادغام و مالكیت بین شركت ها روز به روز با افزایش قابل توجهی انجام می شود و وقتی چنین اتفاقی می افتد ، اكثر كارمندان شغل خود را از دست می دهند. زیرا هدف ، ایجاد یك شركت بزرگ است كه یقیناً تعداد مشاغل كلیدی در آن تا دو برابر افزایش می یابد، اما همچنان ایجاد مشاغل اضافی در این شركت ها اجتناب ناپذیر است.

تغییر عملكرد

شركت ها برای پیشرفت بیشتر ، لازم است با دقت هر چه تمام تر عملكرد خود را تحت نظر بگیرند  كه از آن جمله روند كار ، شیوه تولید و روش های نگهداری مواد ذخیره است. بسیاری از شركت ها به مهندسی دوباره ساختارهای خود دست زده اند و كارمندان را درگیر كنترل كیفیت محصول و اطمینان از پیشرفت مداوم كرده اند . معرفی ربات ها به خطوط دستگاه تولید باعث حذف مشاغل دستی شده است. در حالی كه مشاغل دستی در گذشته برای تولید ، بسیار ضروری بوده اند. امروزه مشاغل دستی كاربرد كمتری داشته و به تدریج از چرخه تولید كنار گذاشته می شوند.

بررسی علل ایجاد استرس

درك حد توان كارمندان

تمام تغییرات در محیط كار اعم از تغییرات فنی، برنامه ریزی ، اجرایی و فرهنگی تأثیرات بسیار وسیعی بر روی كارمندان چنین سازمان هایی گذاشته است. تعدادی از مطالعات انجام شده، نشان می دهد كه اگر چه كاركنان با شرایط كنونی سازگار شده اند ، اما لازم است سازمان ها بدانند كه آستانه تحمل و قدرت انعطاف پذیری كاركنان تا حدی است؛ و چنانچه میزان تغییرات و فشار ناشی از آن ، بر كاركنان بیشتر از توان آنان باشد ، تحمل شرایط جدید محیط برای آنها ، سخت و گاهی غیر ممكن می شود .

تغییر فعالیت ها

تغییر وقتی پیش بینی شده باشد ، استرس كمتری ایجاد می كند. از پیشرفت های جدید شركت خود مطلع شوید. با تكنولوژی جدید آشنا شده و سعی كنید تا آنجایی كه می توانید مهارت های مختلف را بیاموزید تا از این طریق توانایی خود را گسترش دهید.

ارزیابی مجدد بازار

توانایی پیش بینی تغییرات ، به تشخیص تغییر میزان عرضه و تقاضا در بازار كار بستگی دارد . این كار به سادگی انجام نمی شود ، زیرا ورود كامپیوتر باعث شده است كه تغییرات ، سریع تر از زمان گذشته انجام پذیرند. اما چندین فن آوری ارتباطی و كامپیوتری ، از جمله اینترنت و وسایل چند رسانه ای وجود دارند كه در دسترس اكثر افراد قرار دارند و باعث پیشرفت های زیادی می شوند. اطلاع از تغییرات این فن آوری ها باعث افزایش پیش بینی های شغلی و كاهش استرس می شود و این كار با فراهم كردن امكان تغییر ، پا به پای بازار امكان پذیر است.

تغییر محل دفاتر

امروزه تكنولوژی اطلاعات ، با قادر كردن افراد جهت تصمیم گیری درباره چگونگی كار و محل آن ، امكان انعطاف بیشتری را ، در نحوه انجام كار ایجاد كرده است. افرادی كه كارشان به ابزاری بیش از یك كامپیوتر ، یا یك تلفن نیاز ندارد می توانند به راحتی در سالنهای عمومی مانند سالن فرودگاه و یا حتی در پشت یك صندلی ، مشغول به كار شوند . اكنون بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا در محیط خانه كار كنند. بدین ترتیب آنها می توانند بدون وجود هیچ گونه مزاحمتی كار كنند، در حالی كه از استرس در محیط كار نیز پرهیز كرده اند و از هزینه های مسافرت درون شهری كاسته اند. خرده كاری های روزمره مثل خرید و واریز صورت حساب ها ، اكنون به طور روز افزونی به وسیله كامپیوتر در دفاتر خانگی انجام می شود.

متنوع كردن مشاغل

یكی از آثار جانبی تغییرات سریع در محیط كار، ایجاد فرصتی است تا از چند شغل متفاوت در طول عمر لذت ببرید. مردم در زمان های قدیم ، شغل یا حرفه ای را می آموختند تا در طول زندگی كاری خود از آن استفاده كنند. امروزه ، تقاضای كسب مهارت تغییرات چشمگیری كرده است.برای كاهش استرس لازم است سازگاری و انعطاف بیشتری از خود نشان دهید. بنابراین تغییرات را پیش بینی كرده و در هنگام لزوم خود را برای آن آماده كنید. اگر لازم است ، دوباره آموزش ببینید و به از دست دادن غیر منتظره یك شغل ، به عنوان یك "فرصت" نگاه كنید ؛ زیرا به شما امكان می دهد كه به دنبال شغلی بروید كه ممكن است برایتان جالب باشد.

بررسی مشاغل

بعضی از مشاغل به طور ذاتی استرس زا تر از مشاغل دیگر هستند. شغل ها در سطوح مختلف و در سلسله مراتب یك سازمان ، هر یك دارای عوامل استرس زای منحصر به فردی هستند. وقتی می خواهید بدانید كه آیا یك شغل برای شما مناسب است یا نه ، به میزان استرس آن شغل توجه كنید.

کتاب 101 روش کاهش استرس در محیط کار

گردآوری: زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.