تبیان، دستیار زندگی
کتاب آه، بازخوانی و ویرایش روانی از کتاب نفس المهموم است که به کوشش یاسین حجازی به سامان رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با بازخواني نفس المهموم؛ کتاب آه منتشر شد

با بازخوانی نفس المهموم؛ کتاب آه منتشر شد

کتاب آه، بازخواني و ويرايش رواني از کتاب نفس المهموم است که به کوشش ياسين حجازي به سامان رسيده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، نفس المهموم (نفس کسي که غم دارد) نوشته شيخ عباس قمي کتابي است که بيشتر نقل هاي صحيح مقاتل و کتب تاريخ را در خود گرد آورده و و جزء جزء حادثه شهادت امام حسين(ع) را از شش ماه جلوتر تا ماه ها پس از آن ثبت کرده است. اين کتاب پنجاه سال پيش به به فارسي بازگردان شد و دمع السجوم (اشک روان) نام گرفت. با اين حال وجود سلسله اسناد، توضيح، تحليل، تعليقه هاي موجود و متن قديمي و تا حدودي ثقيل اين کتاب موجب خستگي مخاطب به ويژه مخاطب عام مي شد.

کتاب آه حاصل باز خواني ترجمه فارسي نفس المهموم است و وقايع پس از بيعت مردم با يزيد ابن معاويه تا شهادت امام(ع) و بازگشتن خاندان آن حضرت به مدينه را دربرمي گيرد.

قلم روان و بخش بندي مناسب از ويژگي هاي اين کتاب است.

در بخشي از آن مي خوانيم: «گردي سخت سياه و تاريک برخاست و بادي سرخ وزيد که هيچ چيز پيدا نبود، آسمان سرخ گرديد و آفتاب بگرفت ـ چنان که ستارگان در روز ديده شدند.

هيچ سنگي را برنداشتند، مگر زير آن خون سرخ تازه بود. مردم پنداشتند عذاب فرود آمد.

کسي در لشکر آمد و فرياد مي زد. اورا از فرياد منع کردند.

گفت چگونه فرياد نزدم و حال آن که مي بينم رسول خدا را، ايستاده نگاه به زمين مي کند و جنگ شما را مي نگرد و من مي ترسم بر اهل زمين نفرين کند و من با آنها هلاک شوم.

آنها با يکديگر گفتند ديوانه است.

او جبرييل بود.»

در پايان اين کتاب واژه نامه اي مشتمل بر معناي سليس لغات عربي و مشکل موجود در اين اثر و نقشه اي از تمام منازل و شهرهاي سال 61 هجري ارائه شده است.

کتاب آه به کوشش ياسين حجازي در 579 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه براي نخستين بار در زمستان سال جاري از سوي موسسه فرهنگي جام طهور و موسسه انتشاراتي حکمت منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

علاقه مندان مي توانند براي کسب آگاهي بيشتر يا تهيه اين کتاب با شماره تلفن 88740817 يا 66415873 با پيش شماره 021 تماس بگيرند.