تبیان، دستیار زندگی
حلزونی به آهستگی راه می ‌رود تا یاد ما بیاورد كه در این دنیای شلوغ و پُرسرعت بد نیست كمی هم به یاد خودمان باشیم و گاهی سرعت آهسته را تجربه كنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنبش آهسته ‌خوری

(Slow Food)

نماد جنبش غذای آهسته

حلزونی به آهستگی راه می ‌رود تا یاد ما بیاورد كه در این دنیای شلوغ و پُرسرعت بد نیست كمی هم به یاد خودمان باشیم و گاهی سرعت آهسته را تجربه كنیم.

این حلزون، نماد جنبشی است كه چندین سال قبل در اروپا شروع شده و كم كم از سراسر دنیا اعضایی به آن ملحق شده‌اند.

غذای آهسته (slow food) در نقطه ی مقابل غذای سریع یا فست فود (Fast Food) قرار دارد.

كارلوپترینی، خبرنگار ایتالیایی درباره ی غذاها، اولین كسی بود كه در سال 1986 جنبش غذای آهسته را پایه ریزی كرد. او كه از فست فود‌ها زده شده بود، به ‌دنبال راهی می ‌گشت تا غذاهای سنتی و سالم ایتالیایی را احیا كند. این اتفاق همزمان با افتتاح شعبه مك دونالد (برای فروش فست فود) در رم بود و پترینی قصد داشت به مردم بفهماند كه آرامش در سایه لذت بردن از غذاهای سالم به دست می ‌آید.

اما نكته دیگری هم كه این خبرنگار ایتالیایی به آن توجه كرد این بود كه با حرف زدن و نصیحت كردن مردم، چیزی درست نخواهد شد، بلكه لازم است جنبشی شکل بگیرد تا هر كدام از افراد درگیر در آن، به ‌عنوان عضوی فعال عمل كنند. این طور هر كسی سعی خواهد کرد تا اختیار كار، زندگی و خوردنش را به دست بگیرد و كم كم اصلاحات به همه جای دنیا سرایت خواهد کرد.

در واقع اعتقاد پترینی و چیزی كه پیروان این جنبش در حال حاضر دنبال می‌ كنند، این است كه بازگشت به سنت ‌ها، اصلاح ذائقه و حمایت از گونه‌ های زیستی باعث می‌ شود كه نه تنها از غذا خوردن لذت ببریم، بلكه كیفیت زندگی مان هم ارتقا پیدا می ‌كند و این گونه بود كه جنبشی با هدف حمایت از آهستگی در دنیای پُرسرعت و عجول امروزی به وجود آمد.

اعضای جنبش آهسته خوری می‌ گویند:" ما معتقدیم كه لذت بردن، حق اولیه هر كسی است، بنابراین مسئولیت حفاظت از سنت‌های غذایی و فرهنگی كه درک این لذت را ممكن می‌ كند هم بر عهده همه مردم است. حركت ما هم بر اساس این مفهوم اقتصادی - غذایی شكل گرفته كه می ‌گوید: رابطه محكمی بین بشقاب شما و سیاره‌ تان وجود دارد.

غذای آهسته هم چیزی نیست مگر، غذای خوب، پاك و منصفانه! ما معتقدیم غذایی كه می ‌خوریم باید مزه خوبی داشته باشد و سالم به دست بیاید، به این مفهوم كه نه به محیط ‌زیست آسیبی برساند، نه حیوانات را آزار بدهد و نه برای سلامتی خودمان مضر باشد و حتی كاری كه فراهم كننده‌های غذا می‌ كنند هم جبران شود."

این افراد خودشان را مصرف ‌كننده قلمداد نمی ‌كنند، بلكه به عقیده آن ها همه ی مردم در تولید با هم شریك هستند. این جنبش، به جای كلمه مصرف كننده‌ ها، شركای تولید را پیشنهاد می ‌كند چرا كه با مطلع شدن از فرایند تولید چیزی كه می ‌خوریم، درگیر شدن در آن و حمایت از كسی كه آن را تولید می ‌كند، بخشی از كار را به‌ عهده گرفته ‌ایم.

در اهدافی كه برای این حركت ذكر شده، آمده است که:

"جنبش غذای آهسته از تنوع زیستی در فراهم آوری غذاها حمایت می ‌كند، دانش افراد در رابطه با تشخیص مزه‌ ها را بالا می ‌برد و در جشن‌ها و مناسبت‌ ها سعی می‌ كند تا شركای تولید را با تولید كننده ‌های برتر غذاهای سالم ارتباط دهد."

حمایت از تنوع زیستی در فراهم آوری غذاها

شاید دوست داشته باشید بدانید كه حمایت از تنوع زیستی در فراهم آوری غذاها چیست؟

چیزی كه جنبش غذای آهسته در نظر دارد، این است كه لذت خوردن غذاها، باید با تلاش برای حفظ تنوع دانه‌ ها ، غلات ، سبزیجات ، میوه‌ها و حتی گونه‌ های حیوانی همراه باشد و حتی سعی شود تا روش ‌های كشت و تولیدی كه منجر به تولید غذای سالم می‌ شوند، اما در حال حاضر معرض نابودی هستند نیز مورد حمایت قرار گیرند.

مزه شناسی

اعضای جنبش غذای آهسته، معتقدند كه با اصلاح ذائقه ‌ها می ‌توان اولین درس‌ مزه شناسی را آموزش داد. غذای آهسته به مردم كمك می ‌كند تا لذت خوردن غذاها را دوباره كشف كنند و همچنین دریابند كه این غذاها از كجا می‌ آیند و چه كسی و چطور آن ها را می ‌سازد. این جنبش برای افرادی كه عضو آن هستند و حتی برای آن هایی كه عضو نیستند، كارگاه‌ های آموزشی با حضور متخصصان علوم و صنایع غذایی برگزار می کند.

به دانش‌آموزها هم علاوه بر آموزش مزه ‌شناسی ، نحوه ی عمل آوری غذاها هم یاد داده می ‌شود. در واقع در سال‌های نخستین تحصیل، لذت بردن و حمایت از آن چه می‌ خوریم، به بچه‌ ها آموزش داده می‌ شود.

جنبش غذای آهسته، دانشگاهی را هم تاسیس كرده تا علوم مرتبط با غذا در آن تدریس شود. این دانشگاه، درس‌ هایی در زمینه سنت ‌های غذایی و لزوم توجه به فرهنگ هر منطقه برای حفظ سنت‌ها دارد. در این دانشگاه از دانش كشاورزان و تولید‌ كنندگان سنتی و برتر هم استفاده می ‌شود.

ارتباط بین تولید كننده‌ ها و شركای تولید

ارتباط بین تولید كننده‌ ها و شركای تولید، نكته دیگری است كه جنبش غذای آهسته به آن توجه ویژه‌ای دارد. این جنبش سعی می ‌كند از هر فرصتی مثل جشن‌ ها و مناسبت ‌ها استفاده كند یا نمایشگاه هایی برگزار کند تا عالی ‌ترین غذاها چه از لحاظ كیفیت و چه از لحاظ سلامتی را به مردم معرفی كند. همچنین فرصتی را ایجاد كند تا افراد با تولید كننده‌ها ملاقات كنند و به ‌این شكل در فرایند تولید خودشان را شریك بدانند.

صدف كوه‌كن - همشهری

*مطالب مرتبط:

جنبش اسلوفود(Slow Food) چیست؟

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

چراغ راهنمای انتخاب غذای سالم

غذا خوردن سالم در رستوران

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.