تبیان، دستیار زندگی
شاید بتوان از طب سوزنی به جای بعضی داروها برای درمان بیماری ها استفاده کرد. معمولا به دلیل اینکه هورمون استروژن باعث رشد سلول‌های سرطانی در سرطان پستان می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طب سوزنی به جای دارو

طب سوزنی

شاید بتوان از طب سوزنی به جای بعضی داروها برای درمان بیماری ها استفاده کرد.

معمولا به دلیل اینکه هورمون استروژن باعث رشد سلول‌های سرطانی در سرطان پستان می‌شود، پزشکان از داروهای ضد هورمون استفاده می‌کنند تا استروژن سرکوب شده و یا مقدار آن در بدن بیمار کاهش پیدا کند.

مطالعات نشان داده است که با مصرف داروهای بلوک‌کننده استروژن ، خطر عود مجدد سرطان پستان بعد از جراحی کمتر می‌شود، حتی از این داروها در درمان سرطان‌های پیشرفته پستان نیز استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال مصرف داروی بلوک‌کننده استروژن به نام تاموکسیفن برای مدت پنج سال بعد از جراحی، باعث کاهش خطر بازگشت سرطان پستان می‌شود.

از طرفی مصرف داروهای بلوک‌کننده استروژن با عوارضی مثل خستگی، گر گرفتگی ، ترشحات واژینال و نوسان خلق همراه است. معمولا برای رفع این عوارض از داروهایی مثل ضد افسردگی‌ها و استروئیدها استفاده می‌شود که آنها هم عوارض خاص خود را دارند، مثل افزایش وزن ، خستگی، اختلال در عملکرد جنسی و تهوع.

بنابراین بسیاری از خانم‌های مبتلا به سرطان‌ پستان از مصرف این داروها امتناع می‌کنند چون عوارض دارویی آنها را بیشتر اذیت می‌کند.

شاید بتوان از طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین داروهای ضدافسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده کرد.

در این مطالعه محققان بخش سرطان‌شناسی و پرتودرمانی بیمارستان دیترویت میشیگان روی 47 خانم بیمار که داروی سرکوب‌کننده هورمون استروژن مصرف می‌کردند مطالعه انجام دادند. نیمی از آنها طی 12 هفته تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند و نیمی دیگر برای رفع عوارض دارو از داروهای ضدافسردگی استفاده کردند.

محققان علاوه بر کنترل عوارض دارو، میزان افسردگی، کیفیت زندگی و سلامت عمومی این خانم‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در هر دو گروه عوارض داروی ضدهورمون کم شده بود، اما گروهی که داروهای ضدافسردگی استفاده کرده بودند، از عوارضی مانند تهوع، خشکی دهان ، سردرد ، مشکل در خواب ، سرگیجه ، دوبینی، افزایش فشار خون ، یبوست ، خستگی و اضطراب رنج می‌بردند.

در بیمارانی که طب سوزنی انجام‌شده بود هیچ نوع عارضه داروهای ضد هورمون دیده نشد و حتی آنها افزایش انرژی، خوش‌بینی، افزایش تمرکز و تمایل جنسی را هم گزارش کردند و در کل حس می‌کردند کیفیت زندگی آنها بهتر شده است.

به این ترتیب شاید بتوان از طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین داروهای ضدافسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده کرد که البته استفاده گسترده از این روش به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

در کشورهای غربی از طب سوزنی در درمان اعتیاد به سیگار و مشکلات آرنج تنیس‌بازان استفاده می‌شود و نتایج خوبی نیز در پی داشته است.

ترجمه: فرشته آل‌علی

منبع: HealthDay.com

*منابع مرتبط:

تاریخچه طب سوزنی (ACUPUNCTURE)

طب سوزنى در ایران مهجور است

با طب سوزنى آشنا شویم

شناخت سرطان سینه

خانم های ایرانی مراقب باشند

علائم و تشخیص سرطان پستان

روش جدید تشخیص سرطان سینه

راه های درمان سرطان پستان در زنان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.