تبیان، دستیار زندگی
دوستی عبارت از کشش سرشت آدمی به چیز لذیذ است. پس اگر آن کشش، قوی و استوار گردد عشق نامیده می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشش سرشت آدمی

بوسه
دوستی عبارت از کشش سرشت آدمی به چیز لذیذ است. پس اگر آن کشش، قوی و استوار گردد عشق نامیده می شود.
یکی از مراتب دوستی عشق است، (کلمه عشق) از "عَشَقه" مشتق است و آن گیاهی است که بر تنه و شاخه های درخت می پیچد و اطراف آن را فرا می گیرد همانگونه که عشق سراسر دل را تسخیر می سازد.

و تحقیقاً این حالت در عشق حقیقی موجود است. زیرا وقتی که امیر المؤمنین علیه السلام در اثر جنگها، پیکانهای تیر به بدن شریفش فرو می رفت، جرّاح، هنگامی که حضرت به نماز می ایستاد آنها را از بدنش خارج می ساخت. چونکه قلب آن جناب در آن هنگام به عالم قدس و جبروت مشغول بود و هیچگونه احساسی نسبت به درد نداشت... و چنین است حال عاشقان خداوندی که از هرگونه نقصی منزه است.

مفضل گوید: از امام صادق علیه السلام راجع به عشق پرسیدم، فرمود: دلهائی که از یاد خدا خالی است، پس خداوند دوستی غیرش را به آنها چشانده است.

ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که آن حضرت فرمود: کسی که عاشق گردد وعشق خود را پنهان دارد و از حرام باز ایستد خداوندش بیامرزد و به بهشتش در آورد.

امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله نقل می کند که آن جناب فرمود: با فضیلت ترین مردم کسی است که به عبادت عشق ورزد و با آن دست بگردن شود و آن را به دل دوست بدارد و به تن بجا آورد و در آن جدیت داشته باشد. چنین کسی باک ندارد که در دنیا بر چه حالتی است؟ بر سختی یا بر آسانی.

گزیده ای از کتاب نور علی نور  از علامه حسن حسن زاده آملی


جهت خرید کتاب نور علی نور کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک اینترنت کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های چند رسانه ای کلیک نمایید.