تبیان، دستیار زندگی
در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیز پناه نمی برد؟!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سرّ استجابت دعا

دعا

در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیز پناه نمی برد؟!

در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر "حسبنا الله و نعم الوکیل" پناه نمی برد. زیرا بتحقیق شنیدم که خداوند عزّوجلّ به دنبال ذکر یاد شده فرمود: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زائد بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچ گونه بدی به آنان نرسید.

و در شگفتم برای کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر "لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین" پناه نمی برد. زیرا بتحقیق شنیدم که خداوند عزّوجلّ به دنبال ذکر فوق فرمود: پس ما (یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده) از اندوه نجات دادیم و همین گونه مؤمنین را نجات می بخشیم.

و در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر "افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد" پناه نمی برد. زیرا بتحقیق شنیدم که خداوند عزّوجلّ به دنبال ذکر فوق فرمود: پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.

و در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبائیهای دنیاست، چگونه به ذکر "ما شاءالله لا قوة الا بالله" پناه نمی برد. زیرا بتحقیق شنیدم که خداوند عزّوجلّ بعد از ذکر یاد شده (از زبان مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از آن نعمتها بهره مند بود) فرمود: اگر تو مرا بهتر از باغ تو بدهد... و لفظ "عسی" در آیه اخیر به معنی ایجاب است یعنی امیدی است که بالضرورة محقق می گردد.

برگرفته از کتاب نور علی نور از علامه حسن حسن زاده آملی


جهت خرید کتاب نور علی نور کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک اینترنت کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های چند رسانه ای کلیک نمایید.