تبیان، دستیار زندگی
قائم‌ مقام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در آستانه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های این مجموعه را در سال‌ جاری و آینده تشریح كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرسنگی برنامه‌هایش را برای سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد

قائم‌ مقام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران

قائم‌ مقام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در آستانه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های این مجموعه را در سال‌ جاری و آینده تشریح كرد.

مجید سرسنگی در نشست خبری كه صبح امروز ـ ششم بهمن ماه ـ در پردیس سینمای ملت برگزار شده بود، ابتدا گزارش خود را از برنامه‌های اجرا‌شده این سازمان در سال 87 ارایه كرد.

او گفت: در سال 87 رویكرد سازمان با توجه به معیارهای هنر دینی و انطباق آن با هنر معاصر، استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری، توجه به ظرفیت‌های سازمان و نگاه به وظیفه‌ ذاتی سازمان در عرصه مدیریت شهری، ایجاد بستر برای كشف استعداد‌های جوان و ... طراحی شده بود كه در راستای آن 143 برنامه تنظیم شد كه تاكنون 88 عنوان آن برگزار، 25 عنوان در حال برگزاری و 30 عنوان تا پایان سال برگزار خواهد شد.

او تصریح كرد: با توجه به برنامه‌های صورت گرفته در سال جاری در قیاس با عملكرد سازمان در سال 86 با رشد 30 درصدی برنامه‌های فرهنگی و هنری روبه‌رو بوده‌ایم.

سرسنگی در ادامه‌ی این نشست با ارایه گزارش كاملی از فعالیت سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری تهران درسال 87 در حوزه‌های نمایش، تجسمی، موسیقی، فیلم‌و تلویزیون و معاونت فرهنگی گفت: راه‌اندازی چندین موزه و بهره‌برداری افتتاح چند مجموعه سینمایی در كنار برپایی جشنواره‌های مختلف و گردهمایی فرهنگی _ هنری در هریك از حوزه‌های نام‌برده از فعالیت‌های این مجموعه تلقی می‌شود.

او تصریح كرد: تولید كتاب‌های آموزش هنر برای شهروندان از حوزه‌ی تجسمی آغاز شده كه برخی از آنها هم‌چون كتاب طراحی، عكاسی، نقاشی و گرافیك آماده چاپ است و امید داریم كه در سایر حوزه‌های تئاتر، موسیقی و سینما نیز این اتفاق بیفتد.

قائم مقام سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری درادامه با اشاره به تاكید سازمان بر اجرای برنامه‌های بین‌المللی در راستای معرفی ظرفیت‌های هنری تهران و گسترش آموزش‌های هنری برای شهروندان عنوان كرد: برپایی اولین جشنواره‌ی هنری بین‌المللی پایتخت كشورهای اسلامی، جشنواره‌ی بین‌المللی تئاترشهر، كنگره بین‌المللی هنرهای اخلاق‌مدار، برگزاری دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی و هفته‌های فرهنگی تهران در تاجیكستان، تركیه، كره شمالی، ایتالیا، اسپانیا و برگزاری سومین جایزه‌ی جهانی ادیان توحیدی از جمله فعالیت‌های سازمان در سال آتی است.

او با اشاره به دیگر برنامه‌های این مجموعه در آخرین ماه‌های سال و سال آینده گفت:برگزاری جشنواره طراحی معاصر تهران، جشنواره فرهنگی _ هنری پزشكان و مهندسان، جشنواره‌ فرهنگی _ هنری معلولان، جشنواره‌ی ملی كلان‌شهرها، جشنواره فرهنگی مردم، جشنواره موسیقی حماسی، جشنواره انیمیشن‌های شهری، جشنواره تئاتر بانوان و كانون‌ها، افتتاح خانه پیشكسوت هنرمند، افتتاح خانه هنرمندان معلول، تاسیس باشگاه مهندسان هنری، بهره‌برداری از موزه موسیقی (كارهای آن به پایان رسیده و استودیوی صدای آن آماده شده است) از دیگر فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

سرسنگی هم‌چنین از تولید آلبوم موسیقیایی محرم و انقلاب، تولید تله تئاتر و موضوعات شهروندی، انتشار مجموعه داستان‌های شهروندی، چاپ كتاب نمایشنامه منتخب كودكان، چاپ كتاب تعزیه شهر تهران، كارگاه آموزشی، تشكیل كانون موسیقی، برگزاری همایش اقتصاد هنر و ... خبر داد.

قائم مقام سازمان در ادامه این نشست با اشاره به راه‌اندازی و ساخت سالن‌های سینمایی و تئاتری توسط شهرداری توضیح داد: سینمای سه‌بعدی در یكی از سالن‌های سینما آزادی آماده و تجهیزات آن در حال نصب است كه دریك فرصت مناسب بعد از جشنواره فجر این مجموعه بهره‌برداری می‌شود.

او اضافه كرد: در حال حاضر سه‌میلیون مترمربع فضای فرهنگی در شهر تهران در حال ساخت‌وساز است كه در این میان 17 سالن تئاتر به فضاهای جامعه تئاتری اضافه خواهد شد و برخی از سالن‌های سینما نیز هم‌چون سالن‌های سینمای فرهنگسراها در حال بازسازی است.

قائم‌ مقام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران

سرسنگی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان همزمان با سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سازمان امسال با شعار «انقلاب اسلامی، گفتمان فرهنگی دنیای معاصر» فعالیت‌های خود را در 357 عنوان برنامه برگزار خواهد كرد كه 28 درصد این برنامه‌ها مذهبی،52 درصد هنری و 20‌درصد اجتماعی است.

او با معرفی مهم‌ترین برنامه‌های این ایام عنوان كرد: برگزاری همایش بزرگ هنرمندان انقلاب با تجلیل از 30 هنرمند و اعطای یادمان فرهنگ و هنر شهر تهران، جشنواره‌ی سراسری طنز، جشنواره فرهنگی ایران ما، انتشار كتاب گزیده‌ی سی‌سال ترانه‌های انقلاب، جشنواره موسیقی نظامی، سفارش سه‌قطعه موسیقی، چاپ آثار موسیقیایی انقلاب، تولید آلبوم تصویری گلبانگ آزادی، ارابه نمایشی جشن انقلاب، اجرای نمایش‌های حرفه‌ای، سی‌سال سی‌تماشا (بررسی كارهای شاخص سی‌سال تئاتر انقلاب)، تولید 26 فیلم مستند به نام تصاویر و خاطره‌ها، نمایشگاه و چاپ عكس‌های انقلاب، طراحی و چاپ كاریكاتور‌های ظهور و سقوط شاه، تجلیل از 30 ‌ناشر فعال و ... از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان در تمام حوزه‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

او هم‌چنین از راه‌اندازی موزه انقلاب همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: به تناسب اهمیت و قدر انقلاب اسلامی طی این سال‌ها نتوانسته‌ایم موزه قابل استفاده‌ای برای نسل جوان داشته باشیم از این رو با نگاه به چند نمونه از موزه‌های جنگ و انقلاب دنیا و بررسی تطبیقی آنها قرار است موزه انقلاب در فرهنگسرای انقلاب و با امكانات مدرن امروزی راه‌اندازی شود تا معرف انقلاب اسلامی و اتفاقات این دوران باشد.

او هم‌چنین به ساخت یادمان انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: در تمامی كشورها یادمان پیروزی و انقلاب در قالب یك اثر معماری دیده می‌شود كه خوشبختانه همكاران ما در سازمان طرحی را دراین رابطه آماده كردند تا یادمان معماری زیبایی در ارتباط با انقلاب ساخته شود و یادگاری برای نسل‌های آینده باشد.

سرسنگی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به فعالیت‌های موازی سازمان با دیگر نهادهای فرهنگی هم‌چون وزارت ارشاد توضیح داد: اگر نگاهی به رویكرد‌های سازمان داشته باشید متوجه می‌شوید كه سازمان همواره به وظایف ذاتی خود رجوع كرده و قصد دارد وظایف خود در حوزه‌ی مدیریت شهری در تهران را به انجام برساند كه هر نوع كار ملی، شهری، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را می‌طلبد.

او خاطرنشان كرد: سعی ما براین است تا در حوزه‌ی مدیریت شهری وظایف خود را به انجام برسانیم و تلاش داریم تا برنامه‌های ما ناظر برفعالیت‌های سازمان باشد.چه بسا كه شهرداری تهران همواره با نگاه حمایتی و دید مثبت به فعالیت‌های شهری كار می‌كند و جلو می‌رود.

سرسنگی تصریح كرد: شهرداری تمام تلاش خود را به‌كار بست تا تمام نگرانی‌های مربوط به مجموعه تئاترشهر از بین برود و دراین مدت یك تیم كامل و حرفه‌ای پیوسته كار كرد و تا همزمان با برپایی جشنواره فجر هیچ‌گونه نگرانی در مورد این ساختمان وجود نداشته باشد.

او حمایت از فعالیت‌های فرهنگی _ هنری شهر تهران را از وظایف سازمان دانست و گفت: به اعتقاد ما هیچ جدایی و ناپیوستگی میان ما و سایر نهادها وجود ندارد، بلكه ما به‌عنوان یك بازوی تكمیلی در كنار آنها فعالیت‌ می‌كنیم.

سرسنگی تصریح كرد: به شخصه خودم را متعلق به یك سازمان نمی‌دانم بلكه كسی هستم كه در حوزه فرهنگ و هنر كار می‌كنم و باید تلاش كرد تا از ایجاد چنین جنجال‌هایی در كار فعالیت‌های فرهنگی بپرهیزیم زیرا شرط اعتلای فرهنگی ایرانی _ اسلامی در این هماهنگی و اتفاق نظر و همكاری میان مدیران و مجموعه‌های فرهنگی آنهاست.

قائم مقام سازمان در پاسخ به دلایل عدم همكاری این مجموعه با جشنواره تئاتر فجر در قیاس با سال‌های قبل توضیح داد: امسال هرآنچه كه از ما خواسته شد انجام دادیم و اگر كاری از سوی سازمان انجام نشده به‌دلیل این است كه تقاضایی برای آن وجود نداشته است. مثلا امسال هیچ درخواستی از سوی ستاد جشنواره برای استفاده از فرهنگسراها صورت نگرفته است. درحالی كه ما آمادگی خود را برای هرگونه همكاری اعلام كردیم البته فراموش نكنیم كه همكاری ما با مركز هنرهای نمایشی تنها معطوف به جشنواره تئاتر فجر نیست.

گفتنی است؛ پیش از این نشست خبری تمامی خبرنگاران با حضور یك‌ كارشناس معمار از قسمت‌های مختلف پردیس سینمای ملت دیدن كردند.

روابط عمومی موسسه تبیان