تبیان، دستیار زندگی
در پی لغو‌شدن نشست تهیه‌كنندگان بین‌المللی تئاتر به‌دلیل عدم حضور مخاطبان، مسوول امور بین‌الملل جشنواره‌ی تئاتر فجر با انتقاد از بی‌توجهی هنرمندان تئاتر نسبت به شركت در این نشست‌ها، مسایلی را مطرح كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌لغو نشست تهیه‌كنندگان بین‌المللی تئاتر

‌لغو نشست تهیه‌كنندگان بین‌المللی تئاتر

ذهن هنرمندان ما به سوبسید دولتی عادت كرده است

در پی لغو‌شدن نشست تهیه‌كنندگان بین‌المللی تئاتر به‌دلیل عدم حضور مخاطبان، مسوول امور بین‌الملل جشنواره‌ی تئاتر فجر با انتقاد از بی‌توجهی هنرمندان تئاتر نسبت به شركت در این نشست‌ها، مسایلی را مطرح كرد.

محمد اطبایی به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت: در تمام جشنواره‌های بین‌المللی شاهد برگزاری نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی هستیم كه به‌خوبی از سوی شركت‌كنندگان و دست‌اندركاران تئاتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما متاسفانه هنرمندان تئاتر ما نسبت به این مقوله بی‌توجه هستند.

او ادامه داد: همواره در حوزه‌ی سینما به عنوان یكی از فعالان بخش خصوصی نسبت به برگزاری نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی و نیاز سینما به این مقولات حساسیت نشان می‌دهم. اما این درخواست تاكنون جنبه‌ی عملی پیدا نكرده است. در حالی كه در تئاتر از سال 83 تاكنون همواره توانسته‌ایم این‌گونه نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی و پژوهشی را با كیفیت بسیار بالا برگزار كنیم، اما متاسفانه مشكل مخاطب داریم.

اطبایی ادامه داد: دست‌اندركاران تئاتر ایران هنوز متوجه نشده‌اند كه ارتقای تئاتر از جایگاه فعلی‌اش و ایجاد تعامل با هنرمندان و گروه‌های خارج از كشور در برنامه‌های این سمینارها طراحی شده است.

او در ادامه دولتی‌بودن تئاتر ایران را یكی از دلایل عدم استقبال هنرمندان از این‌گونه نشست‌ها برشمرد و به ایسنا گفت: ذهن هنرمندان ما به سوبسید دولتی و به حضور یك مركز تصمیم‌گیرنده عادت كرده است. هنرمندان حرفه‌ای ما علاقه‌ای به تصمیم‌گیری‌های شخصی ندارند.

اطبایی با اشاره به استقبال گروهی از هنرمندان از كارگاه آموزشی مدیریت تئاتر به ایسنا گفت: در آغاز 25 نفر از هنرمندان تئاتر را با ترفند‌های مختلف به شركت در این كارگاه‌ها تشویق كردیم و در پی استقبال آنها از برگزاری این كارگاه بود كه امروز شاهد سومین دوره‌ی برگزاری آن هستیم. چرا كه هنرمندان شركت‌كننده به تاثیر حضور در این كارگاه پی برده‌اند.

او سپس در خصوص عدم استقبال هنرمندان به‌دلیل برگزاری این جلسات در خانه هنرمندان ایران گفت: مكان می‌تواند درصدی اثر‌گذار باشد، اما كلیت قضیه نشان از مشكلی در تئاتر ایران دارد كه همان عدم توجه لازم به بخش آموزش و پژوهش است.

مدیر امور بین‌الملل مركز هنرهای نمایشی خاطرنشان كرد: در دوره‌های قبلی جشنواره‌ی فجر كه مسوولیت تعامل با جشنواره‌ها و گروه‌های خارجی را برعهده‌ی خود گروه‌ها گذاشتیم با مقاومت‌های بسیاری روبه‌رو شدیم. بسیاری علاقه‌مند بودند بخش دولتی خود این مذاكرات را انجام دهد و ما همان زمان اعلام كردیم رایزنی بر عهده خود گروه‌هاست و مركز هنرهای نمایشی حمایت مالی و فكری انجام می‌دهد. زیرا معتقدیم گروه‌های نمایشی باید در نقطه‌ای خاص به درآمدزایی برسند و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرصت اقتصادی و هنری توام با یكدیگری است.

او در پایان در خصوص تعامل با انجمن‌های خانه تئاتر برای حضور در این جلسات یادآور شد: تعامل با این تشكل در حوزه‌ی مسوولیت بنده نیست. وظیفه‌ی من فراهم‌كردن امكانات و دعوت از میهمانان بین‌المللی است گرچه این امكانات فراهم شده اما به‌دلیل بی‌توجهی هنرمندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، با این حال این بی‌توجهی موجب دلسردی من نخواهد شد و برگزاری این نشست‌ها را همچنان ادامه خواهیم داد.

گفتنی است: امروز صبح نشست تهیه‌كنندگان بین‌المللی تئاتر در جشنواره‌ی تئاتر فجر با عدم حضور هنرمندان تئاتر در خانه هنرمندان مواجه شد.