تبیان، دستیار زندگی
چالش های بزرگ، کار تیمی بزرگ می طلبد، و ضروری ترین صفتی که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توأم با همدلی اعضای آن است. توجه فرمایید که نگفتم همکاری زیرا همکاری توام با همدلی فراتر از همکاری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های باهم برنده بودن

تیم

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

اول باید با یکدیگر کار کرد ، بعد با یکدیگر برنده شد.

همه قدرت ما در اتّحاد است، نفاق و اختلاف منشأ بسی خطرها است.

چالش های بزرگ، کار تیمی بزرگ می طلبد، و ضروری ترین صفتی که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توأم با همدلی اعضای آن است. توجه فرمایید که نگفتم همکاری زیرا همکاری توام با همدلی فراتر از همکاری است. همکاری یعنی اینکه با توافق با یکدیگر کار کنیم. همکاری توأم با همدلی یعنی اینکه با دل و جان با یکدیگر کار کنیم. اعضای تیم های همدل عالمی دیگر دارند. هر یک از آنها با جانمایه ای به تیم می پیوندد که مناسبات را تحکیم می بخشد و بر نیروی آن می افزاید. حاصل جمع کار تیم همدل از حاصل جمع کار تک تک اعضای آن بیشتر است.

چهار تحوّل باید رخ دهد تا همکاری اعضای تیم همدلانه شود:

1- تحولی در برداشت و بینش

به اعضای تیم به چشم همکارانی همدل بنگرید نه به چشم رقیب.

در هر تیمی زمینه رقابت وجود دارد. فرزندان خانواده در جلب توجّه پدر و مادر با یکدیگر رقابت می کنند. کارگران یا کارمندان هر سازمانی برای ترفیع و افزایش مزد یا حقوق رقابت می نمایند. اعضای تیم فوتبال در رقابت هستند که کدامیک بازی را آغاز می کند و چه کسی ذخیره حساب می شود و در کنار زمین به تماشا می نشیند.

از آنجا که هر کسی هدف دارد ، آرزو دارد و رویاهایی در سر می پروراند ، می خواهد که توفیق یابد. اما اعضای همدل تیم یا تیم همدل به جای رقابت مکمل یکدیگر می شوند.

آن ها خود را اندام های یک پیکر می دانند و هیچ گاه نمی گذارند که کار رقابت به جایی بکشد که تیم را فلج سازد.

2- نگرش

به اعضای تیم بدگمان نباشید، پشتیبان شان باشید.

بعضی ها آنقدر به فکر منافع خود هستند که به دیگران از جمله به اعضای تیم خویش بدگمان می شوند. اما اگر بخواهید ذهنیتّی پیدا کنید که خود و اعضای تیم را به جای رقیب مکمل یکدیگر بدانید هیچ راهی ندارید جز اینکه از بدگمانی خارج شوید و به حمایت از اعضای تیم رو آورید.

این به نگرش ما بستگی دارد، به این معنا که دیگران را با حسن نیّت بدانیم مگر اینکه عکس آن ثابت شود. اگر به مردم اعتماد کنید رفتارتان با آنها بهتر می شود. و اگر رفتارتان بهتر شود، پایه همکاری صمیمانه و توأم با همدلی گذاشته می شود.

3- کانون توجه

به جای خود تیم را در کانون توجه قرار دهید.

معمولاً هر اتّفاقی می افتد یکی از دو پرسش را از خود می کنیم: "چه چیزی برای من دارد؟" یا "چه پیامدی برای تیم دارد؟" اینکه کدام در کانون توجّه ما باشید تا حدّی زیاد تعیین می کند که با اعضای تیم رقیب هستیم یا رفیق. اگر فقط به فکر خویش نباشید و اعضای تیم را هم به حساب آورید، می توانید، به گاه ضرورت، به جای اینکه به تنهایی توپ را به دروازه برسانید پیش پای یکی از اعضای تیم خود پاس کنید.

4- به نتیجه بیندیشید

سعی کنید با اتّفاق همکاران پیروز شوید.

با همکاری، همدلی و اتّفاق کارهای بزرگ می توان کرد. اگر خود را دست تنها بگذارید، بسیاری از کارها ناتمام می ماند و بسیاری از فرصت ها از دست می رود. همکاری توأم باهمدلی، چند را چندان می کند زیرا مهارت شما با مهارت دیگران جمع می شود.

بیندیشیم

آیا با جان و دل همکاری می کنید؟ ممکن است که اخلالی در کار تیم ایجاد نکنید اما این به آن معنا نیست که به نفع تیم کار می کنید. آیا برای اعضای تیم خود همکاری به ارمغان می آورید و بر حاصل کار آن ها می افزایید- و این کار را برای همه حتّی کسانی که خوش تان نمی آید می کنید؟ آیا کاری می کنید که بر تلاش و کوشش دیگران افزوده شود؟ یا اینکه حضور شما در تیم باعث کندی کارها و کاهش کارایی تیم می شود؟ اگر پاسخ این پرسش ها را نمی دانید با همکاران تیمی خود صحبت کنید.

دست یابیم

چگونه می توان کسی شد که همکاری او در تیم با دل و جان باشد؟

* به این فکر باشید که همه برنده شوند.

"آهن را آهن تیز می کند و آدم را آدم." معمولاً وقتی که با جان و دل با دیگران همکاری می کنید ، خودتان برنده می شوید ، دیگران برنده می شوند ، تیم هم برنده می شود. سراغ کسی بروید که در تیم شماست و پیش از این او را رقیب خویش می دانسته اید. حال راه هایی بیابید که اطلاعات خود را مبادله کنید و با یکدیگر طوری کار کنید که نفع آن هم به شما برسد و هم به تیم.

* مکمل دیگران باشید

راهی دیگر برای همکاری موثّر پیوستن به کسی است که او ضعف های شما را نداشته باشد و شما ضعف های او را. کسانی را بیابید که از نظر دانش و تبحّر مکمل شما باشند و با هم کار کنید.

* مصلحت تیم را از مصلحت خود فراتر ببینید

عادت کنید که به مصلحت تیم بیندیشید. برای مثال، این بار که در جلسه ای شرکت می کنید که برای حلّ مسئله ای تشکیل شده است و هر کس راه حلّی پیشنهاد می نماید، به جای افاضه کلام، از خود بپرسید که اگر در جلسه حضور نداشتید چه نتیجه ای به دست می آمد. اگر جریان گفتگو، بدون حضور شما، بهتر پیش می رفت میدان را برای دیگران باز کنید.

منبع:

کتاب «17 اصل مهم در کار تیمی»- با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

فوت فن مدیریتی

قدر تمند می شوی اگر...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.