تبیان، دستیار زندگی
رونمایی از تنها نسخه «غزل‌های حافظ» در زمان حیات شاعر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از تنها نسخه «غزل‌های حافظ» در زمان حیات شاعر

فال حافظ

نخستین مجموعه غزلیات حافظ كه در زمان حیات این شاعر بزرگ و در آخرین روزهای زندگی‌اش به ثبت رسیده، در كتابخانه بادلیان دانشگاه آكسفورد كشف شد و در فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد شد.

«حسین هاشم‌پور» مدیر روابط عمومی «بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، گفت: این نسخه كه برگی زرین از میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود، به كوشش «علی فردوسی» رئیس بخش تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه نوتردام در كالیفرنیا، در كتابخانه بادلیان دانشگاه آكسفرود كشف شد.

او افزود: این كتاب از سوی نشر دیبا منتشر شده است و پس از آیین رونمایی آن كه در عصر دوشنبه، هفتم بهمن سال جاری در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

«علی فردوسی» این نسخه غزلیات یافت شده را با تمامی نسخ معتبر موجود مقایسه و تصحیح كرده‌ است. این در حالی است كه پیش از این قدیمی‌ترین نسخه‌های غزلیات حافظ یافت شده مربوط به سال‌های 803 و 805 ه.ق بوده‌ و حافظ‌پژوهان همواره در حسرت نسخه‌ای از حافظ بودند كه در زمان حیات او تحریر شده باشد و از این مهم به آرزویی كه هرگز برآورده نخواهد شد، یاد می‌كردند.

نسخه بی‌بدیل غزلیات حافظ كه اكنون كشف شده مربوط به سال‌های 791 و 792 ه.ق و همزمان با آخرین روزهای زندگی حافظ است، این مجموعه در میان مجموعه شعری به قلم «علا مرندی» یكی از هم‌عصران حافظ، در كتابخانه بادلیان نگهداری می‌شد كه شامل 49 غزل و یك تك بیت از خواجه شیراز بوده و همه غزل‌ها به استثنای 5 غزل در هنگام حیات شاعر به ثبت رسیده‌اند.