تبیان، دستیار زندگی
در تربیت اسلامی توصیه شده است که والدین لحظاتی از شبانه روز را با کودک خود سرگرم شوند با او بازی کنند همانند او رفتار کنند و هم سطح فکری او از خود عمل بروز دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی کودکان

بازی

روزی پیامبر اسلام (ص) عازم مسجد بود. در راه با گروهی از کودکان که سرگرم بازی بودند، رو به رو شد . کودکان تا آن حضرت را دیدند، دور ایشان جمع شدند و با اصرار از پیامبر(ص) خواستند كه در بازی آن ها شركت كند. پیامبر(ص) از یک سو نمی خواست آن ها را برنجاند و از سویی دیگر باید خود را برای اقامه نماز به مسجد می رساند. آن حضرت، صلاح را در آن دانست تا دقایقی با کودکان همراه شود و از آنان دلجویی کند. در این حال، بلال حبشی از مسجد بیرون آمد و به جستجوی پیامبر(ص) پرداخت . وقتی آن حضرت را کنار گروهی از کودکان یافت، به علت تأخیر پیامبر(ص) پی برد . بلال خواست کودکان را مورد عتاب قرار دهد اما پیامبر(ص) او را از این کار نهی کرد و به وی فرمود: به خانه برو و تعدادی گردو و خرما برای آن ها بیاور . بلال چنین کرد، پیامبر(ص) ، گردوها را میان کودکان تقسیم کرد و بدین گونه کودکان راضی شدند که پیامبر (ص) آن ها را ترک کند و به مسجد برود .

پیامبر (ص) همواره با فرزندان خویش وحتی گاهی با كودكان اصحاب بازی می كرد، میوه های تازه وچیزهای دیگری به آن ها هدیه می داد

همه ی انسان ها اعم از بزرگ وكوچك، حتی انبیا و اولیای الهی در دوران كودكی تما یل به بازی داشته اند وكما بیش به بازی می پرداختند واین حاكی از آن است كه بازی از نیازهای طبیعی انسان است؛ گرچه این امر بر همگان روشن است، اما مهم این است كه والد ین وسرپرستان كودك با وجود آگاهی به این نیاز ممكن است توجّه كافی برای رفع این نیاز طبیعی نشان ندهند واز برآوردن این امر مهم غافل بمانند.
در تربیت اسلامی توصیه شده است که والدین لحظاتی از شبانه روز را با کودک خود سرگرم شوند با او بازی کنند همانند او رفتار کنند و هم سطح فکری او از خود عمل بروز دهند.

بازی از نیازهای طبیعی كودك می با شد وبدون آن كودك رشد سالم نخواهد داشت. كودكی كه به بازی علاقه نداشته باشد اصولا بیمار محسوب می شود. بازى از نظر جسمى سبب هماهنگى عضلات واعضاى بدن مى‏شود. كودكانى كه فرصت بازى داشته‏اند، چُست و چالاك‏اند و بیشتر براى رویارویى با سختى‏هاى زندگى آماده مى‏شوند و در برابر مشكلات و ناملایمات صبور و پایدار خواهند بود.

بازی با همه مزایایی که دارد و با همه توصیه هایی که درباره آن شده است نباید تمام اوقات کودک را اشغال کند و بر جسم و جان او غالب شود زیرا در آن صورت طفل بدان خو می گیرد و از کارهای اساسی  و ضروری باز می ماند.


ما به شما پیشنهاد می کنیم در طرح اشتراک کتاب تبیان شرکت نمایید تا از ارسال منظم و برنانه ریزی شده کتب در رده های مختلف بهره مند گردید. ما کتاب مورد نیاز شما و اعضا خانواده یا دوستانتان را در رده های سنی مختلف با استفاده از نظرات کارشناسان امر تهیه و به خانه و یا محل کارتان ارسال خواهیم کرد.

برای استفاده از طرح اشتراک کتاب تبیان اینجا کلیک کنید