تبیان، دستیار زندگی
بیش از چهل شعر «علیرضا قزوه» درباره فلسطین، كه در 20 سال اخیر سروده شده و در بر گیرنده اشعاری درباره «غزه» نیز است، در قالب كتابی گردآوری می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشعار «قزوه» درباره فلسطين كتاب مي‌شود

اشعار ،قزوه، درباره فلسطین ،كتاب می‌شود

بيش از چهل شعر «عليرضا قزوه» درباره فلسطين، كه در 20 سال اخير سروده شده و در بر گيرنده اشعاري درباره «غزه» نيز است، در قالب كتابي گردآوري مي‌شود.

قزوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: من براي فلسطين تا به حال بيش از چهل شعر و براي غزه هم سه شعر گفته‌ام كه در حال گردآوري آن‌ها هستم.

وي افزود: اين اشعار از دو دهه قبل تا به حال درباره فلسطين سروده شده است و بعضي از آنها را براي شاعران بزرگ فلسطيني مثل سميح القاسم، محمد القيسي، فواز عيد و خالد ابوخالد خواندم و برخي از شاعران مشهور عرب مثل محمدمهدي شمس‌الدين، مظفرالنواب و محمد الماغوط هم اين شعرها را همراه با موسي بيدج و با ترجمه او خوانده‌اند.

قزوه درباره قالب اين اشعار اظهار داشت: من بيش‌تر توجهم به شعرهاي آزاد و سپيد است.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا اين اشعار پيش‌تر در لابه‌لاي مجموعه‌هاي ديگر منتشر شده يا خير، گفت: چند شعر من درباره فلسطين در مجموعه «عشق عليه السلام» چاپ انجمن شاعران منتشر شده است. به تازگي هم كتاب شعرهايم با ترجمه موسي بيدج در بيروت چاپ شده و تعدادي از اشعارم در همين فضاست.

اين شاعر ادامه داد: تقريبا ادبيات معاصر عرب را دو دهه است كه خوب مي‌شناسم و در بسياري از شب‌هاي شعري كه در ايران و كشورهاي عربي تشكيل مي‌شده شركت داشتم.

قزوه با تأكيد بر اين‌كه وضعيت شعر مقاومت ما بسيار خوب است، گفت: با اينكه شاعران عرب زودتر از ما درگير مقاومت و شعر مقاومت شدند و چهره‌هاي صاحب‌نظر و مشهور در اين زمينه زيادتر از ما دارند، اما فعلا وضعيت ما خوب است و حتي بعضي چهره‌هاي جوان ما مثل محمدعلي مؤدب در حد و اندازه‌هاي شاعران مطرح شعر مقاومت كارهاي ارزنده دارند.

وي افزود: از شاعراني كه كارهاي خوبي قبلا از او در شعر مقاومت خواندم و اين روزها شايد به دليل بيماري كمتر شعر مي‌گويد و يا چاپ مي‌كند محمدحسين جعفريان است. كارهاي علي داوودي هم خوب است. مجتبي مهدوي سعيدي هم در قم فقط براي فلسطين شعر مي‌گويد.

قزوه گفت: از شاعران پيشكسوت هم دغدغه‌هاي شاعراني چون حسين اسرافيلي قابل ارزش است. خيلي نام‌هاي ديگر هم هستند كه فعلا ذهنم ياري نمي‌كند. از شاعران افغانستاني هم چند شاعر خوب در اين ژانر داريم مثل سيد الياس علوي و سيد ضياء قاسمي.

وي در پايان درباره ناشر احتمالي كتاب مجموعه اشعارش درباره فلسطين گفت: من مشكل ناشر ندارم. سوره مهر را به علت اين كه از قديم با اين نشر كار كرده‌ام و مديران دلسوزي دارد ترجيح مي‌دهم. از طرفي چاپ‌هاي زياد كتاب‌هاي من در اين نشر دليل موفقيت و تلاش اين نشر هم هست. فقط سه كتاب من در اين انتشارات 32 بار تجديد چاپ شده و «از نخلستان تا خيابان» هم به چاپ چهاردهم رسيده است.