تبیان، دستیار زندگی
با سرد شدن هوا همه به فکر خرید پوشاک گرم می‌افتند. کاپشن، پالتو، کلاه، دستکش، شال گردن، جوراب ضخیم و... این روزها حسابی پرطرفدار شده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه چکمه‌ای بخریم؟

با سرد شدن هوا همه به فکر خرید پوشاک گرم می‌افتند. کاپشن، پالتو، کلاه، دستکش، شال گردن، جوراب ضخیم و... این روزها حسابی پرطرفدار شده‌اند، اما اهمیت یک کفش مناسب را نباید نایده گرفت؛ کفشی که تحمل برف و باران را داشته باشد و مانع خروج گرما و نفوذ سرما شود.

چکمه یکی از انواع این کفش‌های زمستانی است که البته برای سنین مختلف، استانداردهای خاص خود را دارد. اگر شما هم قصد خرید چکمه دارید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را بخوانید.

برای خرید چکمه هم مانند کفش‌های دیگر نباید زمان صبح را انتخاب کنید، زیرا پاها پس از استراحت طولانی مدت شبانه، کمی کوچک‌تر از اندازه واقعی هستند و در صورتی که شما برای خرید، صبح را انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که چکمه چند ساعت بعد برای پاهایتان تنگ شود.

چکمه بچگانه

خرید چکمه ی کودکانه

خرید چکمه در سنین مختلف استانداردهای متفاوتی دارد. اگر تصمیم دارید برای کودک‌تان چکمه مناسبی انتخاب کنید، باید چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید:

1- کف چکمه باید به نوعی طراحی شده باشد که مانع از لیز خوردن کودک در برف و باران شود و به همین دلیل عاج‌دار بودن کف چکمه یا داشتن شیارهای عمیق بسیار مهم است.

2- باید چکمه‌ای را برای کودک انتخاب کنیم که کاملا اندازه پاهای او باشد، زیرا اگر چکمه بزرگ تر از پای کودک باشد، تعادل کودک حفظ نمی‌شود و می‌تواند موجب زمین خوردن او شود و اگر هم کوچک تر باشد، درد ناشی از فشار کفش،‌ کودک را آزار می‌دهد و موجب ایجاد بدشکلی انگشتان و ایجاد کمردرد در بزرگسالی می‌شود.

دکتر فرزاد ابوطالبی، متخصص ارتوپدی و عضو هیات علمی دانشگاه در این باره معتقد است:

«انتخاب چکمه ی مناسب برای کودکان بسیار مهم است و این موضوع دو دلیل عمده دارد. دلیل اول اینکه چکمه باید استانداردهای لازم را داشته باشد، در غیر این صورت می‌تواند به پاهای کودک آسیب برساند. دوم اینکه اگر در خرید چکمه مناسب برای کودک دقت نشود و بر اثر این بی‌احتیاطی کودک زمین بخورد، همین زمین خوردن‌ها می‌تواند عاملی برای کمردردها و آسیب‌های جدی در بزرگسالی شود.»

خرید چکمه ی بزرگسالان

چکمه ایتاندارد

در بزرگسالان انتخاب چکمه تا حدودی متفاوت‌تر از سایر گروه‌های سنی است و البته بستگی به جنسیت دارد.

هنگام خرید یک چکمه استاندارد، توجه به چند نکته ضروری است:

1- کف کفش باید عاج‌دار باشد تا در برف و باران شما را از زمین خوردن حفظ کند.

2- از جنس مناسبی باشد تا بر اثر سرما ترک نخورد. چکمه‌های چرمی یکی از بهترین گزینه‌ها هستند.

3- توصیه کارشناسان این است که یک کفش زمستانی خوب حتما باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد و اگر همه این استانداردها رعایت شود، ناخودآگاه قیمت کفش نیز بالاتر می رود. بنابراین باید از مغازه‌هایی خرید کنید که معتبر هستند.

4- به گفته دکتر ابوطالبی، چکمه باید مچ ‌پا را کاملا در بربگیرد و بلندی آن حداکثر 10 تا 15 سانتی‌متر بالاتر از مچ ‌پا باشد.

5- نوک چکمه هم باید فضای لازم را برای قرار گرفتن صحیح انگشتان پا در کفش داشته باشد تا فشاری به پا وارد نشود.

خانم ها مواظب چکمه‌های فانتزی باشند

چکمه فانتزی

خانم‌ها در خرید چکمه قدرت انتخاب بیشتری دارند زیرا هم می‌توانند به سراغ چکمه‌های اسپرت بروند و هم مدل‌های فانتزی و رسمی را انتخاب کنند.

اما در مورد چکمه‌های فانتزی و رسمی باید به چند نکته مهم دقت شود.

1- اغلب این چکمه‌ها پاشنه نسبتا بلندی دارند که علاوه بر آسیب به کمر و ایجاد درد در نوک پا، بر تعادل افراد هم تاثیر می‌گذارند و در باران و برف موجب لیز خوردن می‌شوند.

2- کف این چکمه‌ها اغلب صاف و یا فاقد شیارهای عمیق است و پوشیدن آنها در هوای بارانی و یخ‌زدگی‌ها به هیچ عنوان مناسب نیست.

3- این چکمه‌ها هم نوک تیز هستند و سلامت پا را به خطر‌ می‌اندازند.

دکتر ابوطالبی پوشیدن دایم این چکمه‌ها را در طول زمستان به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کند و می‌افزاید:

«اگر خانم‌ها تمایل به پوشیدن این چکمه‌ها دارند، توصیه می‌کنیم در پیاده‌روی‌های طولانی مدت و یا ایستادن‌های مداوم این چکمه‌ها را نپوشند و فقط بعضی از مواقع و به مدت محدودی آنها را به پا کنند. البته چکمه‌هایی هم هستند که پاشنه‌های کوتاهی دارند و خانم‌ها می‌توانند به سراغ آنها بروند، اما هنگام خرید این نکته را نباید فراموش کنند که کف چکمه به هیچ عنوان نباید صاف باشد. افرادی هم که دچار صافی کف پا، انحراف انگشت شست و یا مشکلات دیگر هستند، باید پیش از خرید چکمه با یک متخصص مشورت کنند.»

چکمه سالمندان

خرید چکمه ی سالمندان

خرید چکمه در سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مهم ترین نکته توجه به استانداردهای کف کفش است :

1- عاج‌دار بودن کف کفش به همراه شیارهای عمیق تعادل فرد را در زمین خیس و یخ‌‌زده حفظ می‌کند و مانع زمین خوردن او می‌شود.

2- در عین حال اغلب بستن بند کفش برای سالمندان تا حدودی مشکل است و به همین دلیل توصیه می‌شود سالمندان از چکمه‌های چسبی استفاده کنند.

3- داخل کفش نیز باید گرم و راحت باشد.

4- سبکی، انعطاف‌پذیری، در برگیری کامل مچ‌پا و با دوام بودن از دیگر مشخصه‌های یک چکمه استاندارد برای سالمندان است.

پریسا اصولی

*مطالب مرتبط:

دشمنی برای پاها

چه كفشی بخریم؟

پنج نكته در خرید كفش

پای شما، قلب دوم شما

کفش مناسب جهت کودکان

قابل توجه خانم های علاقمند به كفش...

چه كفشی بپوشیم، چه كفشی نپوشیم؟

كفش، به قیمت سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.