تبیان، دستیار زندگی
شناخت دقیقتر و بهره‌گیری عاقلانه از مراکز خرد جمعی مانند سایت‌های سئوال و جواب و اینکه تفاوت‌های آنها را بشناسیم تا به وقت لزوم به سایت مناسب رجوع کنیم دارای ارزش بی‌مانندی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سایت‌های پرسش و پاسخ

قسمت اول

روزانه بارها نیازمند دریافت اطلاعات خاصی هستیم. اینترنت در این راه کمک خوبی بوده است. موتورهای جستجو مانند گوگل تحول شگرفی در این باره آفریدند ولی به هیچ رو نمی‌توان این ابزار را کامل دانست. گرچه از هوش مصنوعی برای یافتن جواب مورد نظر استفاده می‌کنند ولی در عمل یافتن جواب مناسب وقت‌گیر و گاه بی حاصل است.

help

راه‌های دیگر مانند عضویت در گروه‌هائی که علایق یکسانی را تعقیب می‌کنند، به کار گرفتن چت روم‌ها برای یافتن سئوال و... هر کدام دچار مشکلات بنیادی هستند بخصوص وقتی‌که سئوال ما بسیار خاص باشد. سایت‌های سئوال و جواب یکی از ابزارهای انقلابی و کارا در این جهت هستند. طبیعی است که شناخت دقیق‌تر و بهره‌گیری عاقلانه از مراکز خرد جمعی مانند سایت‌های سئوال و جواب و اینکه تفاوت‌های آنها را بشناسیم تا به وقت لزوم به سایت مناسب رجوع کنیم دارای ارزش بی‌مانندی است.

در میان سایت‌های فارسی بخش پرسش و پاسخ سایت تبیان یکی از کامل‌ترین سایت‌هاست که سوالات شما توسط متخصصین هر رشته پاسخ داده می‌شود.

Yahoo Answers

موفق‌ترین سایت سئوال و جواب. بر اساس سیستم امتیاز بندی کاربران عمل می‌کند. تعداد کاربران این سیستم بسیار زیاد ولی کیفیت جواب‌ها گاها دلچسب نیست.

Google Answers

این سیستم از قبول سئوالات جدید خودداری می‌کند ولی آرشیو قبلی قابل دسترسی است. سئوالات توسط متخصصین در هر رشته جواب داده می‌شد و مجانی نبوده است.Google Q&A سرویس جدیدی از گوگل که جانشین سیستم قبلی گوگل می‌گردد.

LiveQnA

سایت سئوال و جواب مایکروسافت تقریبا کارکردی شبیه یاهو دارد. سئوالات را می‌پرسید و جواب می‌گیرید. سیستم امتیاز بندی برای سئوال کردن، جواب دادن، کسب عنوان بهترین جواب، مرحله بندی و ... در جریان است. تعداد سئوالات پرسیده شده 429,000 است که نشان از فعالیت خوب سایت دارد ولی کیفیت جواب‌ها زیاد دلچسب نیست.

question

AskVille

این سایت را که متعلق به آمازون است باید پدیده سایت‌های سئوال و جواب دانست. ظاهر و کارکرد بی‌نقص و منطقی، حکایت از برنامه‌ریزی مفصل شرکت آمازون برای به دست گرفتن کنترل این بخش از بازار دارد. پس از عضویت امکان سئوالی مختصر و به همراه توضیح مفصل آن را می‌یابید. تنها فقط 5 جواب دریافت خواهید کرد که جواب‌ها می‌توانند حاوی ویجت‌هائی با محتوای ویدئو، نقشه و... باشند. سئوال کننده به جواب دهندگان امتیاز می‌دهد.

Wiki Answers

بر خلاف سایر سیستم‌ها امتیاز بندی در کار نیست. اعضای سایت سئوال می‌کنند، به سوالت جواب می‌دهند و امکان تصحیح اطلاعات را هم دارند. هر فعل و انفعال تحت نظر سوپروایزر رسمی قرار دارد. این سوپروایزر پس از طی مراحل خاص و فعالیت در این ویکی انتخاب می‌شود. تعداد سئوال و جواب‌ها زیاد نیست ولی تا حدود زیادی دقیق است.

کوروش اسلام زاده