تبیان، دستیار زندگی
اصطلاح هاف‌والی توصیف خیلی درستی از این ضربه، فراهم نمی‌کند. هاف‌والی یک والی کامل نیست اما نسبتاً ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام تنیس (14)

آموزش گام به گام تنیس 14

زدن ضربه هاف‌والی با جهش های کوتاه

اصطلاح هاف‌والی توصیف خیلی درستی از این ضربه، فراهم نمی‌کند. هاف‌والی یک والی کامل نیست اما نسبتاً یک ضربه برخوردکننده به زمین فورهند یا  بک هند فوری است بعد از اینکه توپ از زمین طرف خود می‌جهد.

بازیکنان بیسبال بعضی اوقات توپهایی را می‌گیرند که جهش کوتاهی دارند. بازیکنان تنیس همان کارها را با هاف‌والی انجام می‌دهند اما به جای دستکش این کار را با راکت انجام می‌دهند. تنها چیزی که نیمی درباره یک هاف‌والی عهده دارد است ضربه‌ای که برای اجرای آن استفاده می‌شود است. هاف‌والی تقریبا به نیمی از ضربه استفاده شده برای ضربه برخورکننده به زمین معمولی نیاز دارد و شما حدود نیمی از مقدار معمولی برای این حرکت را لازم دارید.

بازیکنان تنیس در مسابقات به استفاده از هاف‌والی مبادرت نمی‌ورزند. آنها به طور کلی نمی‌خواهند از هاف‌والی استفاده کنند، در حقیقت مگر اینکه مجبور به انجام آن شوند اما وقتی که این اتفاقات رخ داد 3 تکنیک را فورا باید رعایت کنند:

اولاً باز گرداندن توپ و حداقل توپ را از رد و بدلها بیشتر مصون نگه داشتن ، دوماً باز گرداندن توپ به قسمت عمیق بک کرت حریفتان برای جلوگیری از ضربه بعدی که حریفتان اجرا می‌کند وسرانجام اگر شما واقعا یک بازیکن خوبی هستید توپ را به یک گوشه باز از زمین بزنید تا یک موقعیت بد را به موقعیت خوب تبدیل کنید.

هاف‌والی یک ضربه لازم وحشتناک است که بیشتر مواقع نمی‌خواهیم برای ضربه زدن از آن استفاده کنیم. وقتی شما در هاف والی مهارت یافتید، از سطح مبتدی به متوسط یا پیشرفته می‌رسید. اگر شما ضربه هاف‌والی را بزنید، معمولا بعد از آن یکی از این 3 مورد اتفاق می‌افتد:

1- شما جایی بین بیس‌لاین، خط سرویس و موقعیت بیرونی قرار دارید.

2- شما با تاخیر به موقعیتی روی زمین خود حرکت می‌کنید.

3- حریف شما یک ضربه قوی عمیقی می‌زند که برگرداندن آن مشکل خواهد بود.

به هر دلیلی توپ محکم درون پاهای شما می‌آید و شما باید بیرون بکشید و به طریقی آن را برگردانید. در بهترین شرایط هاف‌والی در تنیس غیر منتظره است. اغلب بازیکنان جوان و بی‌تجربه خودشان را در موقعیت خارج از زمین می‌یابند زیرا آنها آنچه بهتر است را نمی‌دانند. حتی بازیکنان نخبه‌ای که به دنبال یک سرویس به تور نزدیک می‌شوند مجبورند هاف والی‌ها را وقتی که حریفشان ضربات برگشت قوی را به پاهایشان می‌زنند، بزنند و بازیکنان دوبل همه زمانها مجبورند با این ضربات بازی کنند. بدون توجه به سطح توانایی‌تان یا گروه سنی‌تان کار در موقعیت زمین را ادامه دهید اما توسعه مهارت نیاز به یک ضربه هاف‌والی دارد، برای درک چگونگی آن را مطالعه کنید.

زدن ضربات هاف‌والی

به دلیل اینکه زمان کمتری برای عکس‌العمل وجود دارد بنابراین اصول کمتری برای ماهر شدن در ضربات هاف‌والی وجود دارد. با یک تکیه گاه وسیعی شروع کنید و به طرف خودتان به سرعت بچرخانید یا حداقل کمربند شانه‌ای تان را بچرخانید، وقتی که شما جهتی را که می‌خواهید به توپ ضربه بزنید را فهمیده‌اید. (شکل14-1)

(شکل14-1)

آموزش گام به گام تنیس  (14)

در مورد اینکه از چه نوع گرفتنی استفاده می‌کنید نگران نباشید، محکم بگیرید به گونه‌ای که راکت در دستتان هنگام برخورد نچرخد.از میان تمام ضربات در تنیس بیشتر از همه والی و هاف‌والی قدرت "گرفتن" شما را تست می‌کند.

شما می‌توانید در موقعیت صحیحی قرار گیرید، شما می‌توانید آنچه را اتفاق می‌افتند پیش‌بینی کنید، شما می‌توانید به طور صحیح تکنیک را اجرا کنید اما اگر نتوانید وقتی مجبور به زدن یک ضربه هاف‌والی هستید برای جلوگیری از چرخش دستتان، راکت را به اندازه کافی محکم نگه دارید احتمالا ضربه اشتباهی زده و امتیاز را از دست می‌دهید.

داشتن یک بدن نیرومند بدون یک گرفتن صحیح برای مسابقه شبیه برداشتن یک اتومبیل با دنده سبک با تایرهای پنچر است. "تجهیزات ویژه تمرینی" برت و ریچارد سورین نوشته شده در مجله قدرت و شرطی سازی، شرح می‌دهد: «گرفتن یکی از جنبه‌های قدرت بازیکنان است که معمولا نادیده گرفته می‌شود، این یک ضعف در سلسله عملکرد و یک ناتعادلی است که هرگز به شخص اجازه‌ای برای اجرا در پتانسیل‌اش را نمی‌دهد.»

ورزشهای تنیس، گلف، فوتبال، کشتی، بسکتبال و پرتاب که نیازمند گرفتن بسیار محکم هستند برای بازیکنان سودمند می‌باشد. در برخی موارد دستها مهم‌ترین و نخستین‌ اسلحه هستند ودر دیگر موارد ورزشکاران مجبورند یک وسیله را درست به کار ببرند. مهارتهای بیشتر ورزشها که با دستها درگیرند، نیاز به یک ترکیب قدرت و استقامت دارند.

آموزش گام به گام تنیس 14

سورین پیشنهاد می‌کند که انجام متنوع فعالیتهای گرفتن نیرومند برای تمرین یا کار دائمی یک نفره بهتر است. آنها گرفتن بسیار زیاد متفاوت، دمبلهای با دسته‌های نرم را پیشنهاد می‌کنند زیرا دستها در یک موقعیت باز، سازگاری بیشتری با یک شیء را دارا هستند. از تمرینات ویژه گرفتن 2  روز در هفته می‌توان استفاده کرد که حرکات تمرینی بازو نیز در نظر گرفته شده است. تعداد تکرارها به تکرارها ورزشهای سبدی با بیشینه بازده برای فعالیتهایی چون تنیس که تاکید بر شکستن اتفاقی قدرت و توان دارد وابسته است و تکرارهای بیشتر با بار سبک تر که هدف استقامت گرفتن است. بیشترین اشتباهات رایج در توسعه قدرت گرفتن اغلب انجام تکرارهای بیشتر و استفاده بیش از حد از یک نوع تمرین است. این اشتباهات باعث می‌شود که بازیکن به جای قدرت، استقامت را تمرین کند.(زمانی که هدف استقامت نیست)

راه‌حل این موضوع این است که تعیین کنید لازمه ورزش شما قدرت است یا استقامت یا هر2 و سپس بر همان قرار یک برنامه یا آموزش را مدیریت کنید.

فراموش نکنید که بازیکنان باید در گرفتن استقامتی- قدرتی تمرین داشته باشند زیرا مسابقه ممکن است 2 یا 3 ساعت به طول انجامد اما بازیکنان همچنین باید برای گرفتن قدرتی- توانی نیز تمرین داشته باشند. به منظور اینکه وقتی دسته راکتهای جدید و ضربات توپها سنگین است به سختی با قسمت بیرونی راکت می‌توان ضرب زد.

برای هاف‌والی زمانی برای انجام یک بک سوئینگ بزرگ وجود ندارد، بدین نحو که حتی نمی‌توان تلاش کرد. به علاوه یک بک سوئینگ طولانی باعث می‌شود شما توپ را اورهیت کنید. همه شما نیاز به بلوک کردن این ضربه دارید (برگردان با یک ضربه چرخشی) همانطور که شما جهتتان یا کمربند شانه‌ای‌تان را به تور می‌چرخانید (وقتی که شما روی یک چهار پایه یا نیمکت می‌نشینید) خم می‌شوید در حالی که ضربه را می‌زنید و در طول ضربه همانگونه پایین می‌مانید. به اندازه‌ای که توپ با سطح چشم هم راستا شود نزدیک شوید وتوپ را از پهلو و از جلو بلوک کنید. سر راکتتان را به طور عمودی با زمین نگه دارید (شکل14-2) از بالای دستتان برای حمایت طرف بک‌هند برای کمک به آن استفاده کنید.

(شکل14-2)

آموزش گام به گام تنیس  (14)

در مورد مرحله ادامه حرکت روی هاف‌والی نگران نباشید چون اغلب اوقات مرحله ادامه حرکت برای برگرداندن ضرباتی که محکم زده شده‌اند لازم نیست. هدف‌گیری رویه راکتتان را در جهت یک منطقه هدفمند، محکم نگه دارید و امیدوار باشید که اتفاق خوبی بیفتد. بنابراین در مواقع مناسب اگر چه هاف والی را روی توپهایی می‌زنید که سرعت زیادی ندارند، مرحله ادامه حرکت به طور نسبی نرمال است. اگر حریفتان ضربه شما را با یک ساختار ضعیفی برگرداند، شانس خوبی برای گرفتن امتیاز و برنده شدن دارید.

                                                                                                          منبع : کتاب گامی به سوی موفقیت (تنیس)