تبیان، دستیار زندگی
اگر چه فلسفه ی عزاداری امام حسین (ع) فراتر از مساله سلامت و مفاهیم آن است، اما برخی کنش های انسانی و عاطفی نهفته در آن از منظر سلامت نیز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گریه کنید تا سالم بمانید

گریه

اگر چه فلسفه ی عزاداری امام حسین (ع) فراتر از مساله سلامت و مفاهیم آن است، اما برخی کنش های انسانی و عاطفی نهفته در آن از منظر سلامت نیز قابل تحلیل و بررسی است.

یکی از مهم ترین فعل و انفعالات زیستی و فیزیولوژیکی که به واسطه آیین های ایام محرم و صفر در انسان افزایش می یابد، گریستن و اشک ریختن است.

مطالعات مختلف در سراسر جهان نشان می دهد كه گریستن نقشی كلیدی در حفظ سلامتی بدن دارد و محققان گریه كردن را به عنوان یكی از شیوه های درمانی به افراد مبتلا به افسردگی توصیه می كنند.

بررسی ها نشان می دهد اشك هایی كه با احساسات در ارتباطند، دارای مقدار زیادی از بعضی پروتئین، منگنز، پتاسیم و هورمون هایی مانند پرولاكتین هستند.

منگنز یكی از مواد مغذی ضروری است كه وجود مقدار خیلی کم آن در بدن منجر به كاهش توانایی لخته شدن خون، كاهش كلسترول خون و مشكلات پوستی شود. اشک های احساسی مقدار منگنز بدن را کاهش می دهند. این ماد معدنی روی خلق و خو تاثیر مستقیم می گذارد. غلظت منگنز اشک احساسی 30 برابر بیشتر از منگنز موجود در خون است.

گریستن باعث افزایش دفاع بدن در برابر تهدیدهای فیزیولوژیكی خواهد شد.

پتاسیم نیز روی عملکرد اعصاب و کنترل ماهیچه ها و فشار خون تاثیر گذار است.

استرس می تواند ترشح هورمون پرولاکتین را افزایش دهد که این هورمون بر عملكرد سیستم ایمنی بدن و دیگر قسمت ها تاثیر گذار است.

افزایش هر یك از این سه ماده در بدن می تواند اختلالات متفاوت و پیچیده ای را ایجاد كند.

به گفته محققان از آن جایی که استرس می تواند منجر به سكته قلبی و آسیب قسمت های خاصی از مغز شود، گریه كردن نقش حیاتی را برای حفظ سلامت انسان ها ایفا می كند.

تفاوت گریه در مردان و زنان

گریه

یکی از معیارها و متغیرهایی را که در تاثیر گریستن باید مورد توجه قرار داد تفاوت جنسیتی است. همه می دانیم که معمولا زنان بیش از مردان گریه می کنند. تحقیقات و بررسی های علمی نیز این را نشان داده است زنان 4 تا 5 برابر بیشتر از مردان گریه می کنند. برای شناخت این تفاوت به نکات ذیل توجه کنید:

- دختران و پسران تا قبل از بلوغ به یک میزان گریه می کنند، چرا که ترشح هورمون پرولاکتین که باعث تحریک تولید اشک می شود، به یک میزان در هر دو جنس تولید می شود.

ـ پس از بلوغ میزان ترشح پرولاکتین که در تولید و تناوب گریه موثر است، در زنان 60 درصد بیشتر از مردان می شود.

- غدد اشکی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و کوچک تر از غدد اشکی زنان می باشد.

شاید یکی از دلایل بیشتر گریه کردن زنان نیز همین مسئله باشد. مردان و زنان نمی توانند یکدیگر را به خاطر چگونگی گریه کردن شان مورد سرزنش قرار دهند.

- یکی دیگر از علل بیشتر گریه کردن زنان باورهای فرهنگی می باشد که جامعه گریه کردن زنان را بیشتر مورد پذیرش قرار می دهد.

- مردان آرام، بدون صدا و با اندکی اشک گریه می کنند، طوری که معمولا کاسه چشم های آنها پُر از اشک می شود، اما به ندرت اشک روی گونه هایشان سرازیر می گردد. اما زنان معمولا پر سر و صدا و با اشک های فراوان گریه می کنند.

- مردان اغلب در نتیجه احساسات مثبت و زنان پس از درگیری و مشاجره با دیگران و یا در نتیجه احساس بی کفایتی گریه می کنند.

متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشكان نیز می گویند 85 درصد خانم ها و 73 درصد آقایان پس از گریه كردن به احساس بهتری دست پیدا می كنند.

بر اساس نتایج مطالعات جدید، گریستن باعث افزایش دفاع بدن در برابر تهدیدهای فیزیولوژیكی خواهد شد. برای اثبات این نظریه محققان افزایش حساسیت پوست را در حین گریستن و بعد از آن و همچنین افزایش عمق تنفس در انسان را مثال می زنند، زیرا این دو فرایند از نشانه های سلامتی بدن به شمار می روند.

در حال حاضر دانشمندان فراوانی در سراسر جهان مشغول مطالعه بر روی این پدیده طبیعی هستند تا بتوانند دلایل علمی را برای درك منشا اصلی گریه، تاثیرات اجتماعی و شخصی گریستن و ارزش سلامتی آن به دست آورند. این تلاش جهانی می تواند عمل گریستن را كه اكثر جوامع آن را نشانه ضعف افراد می دانند، به عملی مفید و ضروری تبدیل كند.

منابع:

عصر ایران

http://www.rxpgnews.com/mental-health/Shed-tears-to-stay-healthy_128145.shtml

* مطالب مرتبط :

فواید گریه کردن

گریه؛ سلامتى یا استرس؟

قدرت درمانی اشک

اشک من شور است

تسکین گریه نوزاد

اسلام و فرهنگ عزاداری

آثار و بركات عزادارى و گریه بر سیدالشهدا علیه السلام

راز گریه‌ی كودكان از زبان امام صادق

فضیلت گریه بر امام حسین علیه السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.