تبیان، دستیار زندگی
به طور کلی، هر چه کودک بزرگتر باشد، به خاطر اهمیت زیاد دوستان در زندگی او، با نقل مکان دچار مشکلات بیشتری می شوند. در سنین آغازین نوجوانی آنها مکرراً مخالفت خود را نسبت به جا بجایی بروز می دهند و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه ای سخت

کودک

نقل مکان به یک اجتماع جدید، یکی از پر اضطراب ترین تجربیات هر کودکی است. جابجایی، حتی برای یک بار، تجربه ای سخت است. تحقیقات نشان داده، کودکانی که زیاد جا به جا می شوند در مدرسه دچار مشکل خواهند بود. نقل مکان به خصوص اگر به خاطر تغییرات قابل ملاحظه در زندگی کودک باشد (مانند مرگ، طلاق یا ورشکستگی والدین) بسیار مشکل تر خواهد بود.

نقل مکان، دوستی های دوره کودکی را از بین می برد. برای کودکی که به مدرسه جدید می رود، در نگاه اول به نظر می رسد که هر کس دوست صمیمی خود را دارد و او کاملاً تنهاست. او مجبور است به برنامه جدید عادت کند و در این راستا ممکن است در بعضی از دروس جلوتر از دیگران و در بعضی از موارد، عقب تر از کلاس باشد. این وضعیت، کودک را دچار استرس، نگرانی و خستگی می کند.

در دوران پیش دبستانی یا سال اول مدرسه، بچه ها نسبت به نقل مکان بسیار آسیب پذیر هستند زیرا از نظر مراحل رشد در دورانی هستند که باید از والدین جدا شده و به محیط آموزشی و روابط اجتماعی جدید عادت کنند. تغییر مکان با این روند طبیعی (جدایی از والدین) تداخل پیدا کرده و باعث می شود که کودک به والدینش بیشتر وابسته شود.

به طور کلی، هر چه کودک بزرگتر باشد، به خاطر اهمیت زیاد دوستان در زندگی او، با نقل مکان دچار مشکلات بیشتری می شوند. در سنین آغازین نوجوانی آنها مکرراً مخالفت خود را نسبت به جا بجایی بروز می دهند و حتی پیشنهاد می کنند که با یکی از اقوام یا دوستان، در همان شهر بمانند. بعضی از کودکان ممکن است نگرانی از این مسئله را ابراز نکنند، در این موارد والدین باید مراقب هشدارهایی باشند که نشان دهنده افسردگی است از جمله تغییر در اشتهای کودک، واپس گرایی اجتماعی، کاهش نمرات تحصیلی، ناراحتی، بدخوابی یا تغییرات رفتاری و عاطفی قابل ملاحظه.

در دوران پیش دبستانی یا سال اول مدرسه، بچه ها نسبت به نقل مکان بسیار آسیب پذیر هستند زیرا از نظر مراحل رشد در دورانی هستند که باید از والدین جدا شده و به محیط آموزشی و روابط اجتماعی جدید عادت کنند.

اگر کودک نشانه هایی از افسردگی یا اندوه دائم را نشان دهد والدین باید به پزشک خانواده، اطفال یا روان شناس مراجعه کنند. روان شناس می تواند میزان افسردگی کودک را بررسی و علائم مربوط به استرس را درمان کند.

برای آسان تر شدن تجربه نقل مکان، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

برای کودک توضیح دهید که چرا این جا به جایی لازم است.

کودک

با استفاده از نقشه، عکس و روزنامه های محلی، کودک را با محل جدید آشنا سازید.

موقعیت و محل های مناسب در مکان جدید را که برای کودک جالب است، تشریح کنید مثل کوه، دریاچه یا پارک های تفریحی.

بعد از نقل مکان، کودک را در فعالیت های اجتماعی مثل مساجد، فرهنگسراها، و کلاس های گروهی ثبت نام کنید.

اگر فرزندی دارید که سال های آخر دبیرستان را طی می کند، در صورت امکان او را به یکی از اقوام مطمئن بسپارید تا انتهای سال تحصیلی در محل سابق بماند.

دکوراسیون و چیدن اتاق جدید کودک را به عهده خودش بگذارید.

به او نوید دهید که هر ارتباطی در آغاز کند صورت می گیرد و این موضوع طبیعی است و به مرور زمان رویه بهتر خواهد شد، البته با تلاش و صبر او.

به کودک کمک کنید تا از طریق تلفن، نامه، e-mail و ملاقات های حضوری با دوستان سابقش ارتباط پیدا کند.

هر چقدر نقل مکان خانواده بیشتر باشد، باید استحکام روابط خانواده بیشتر باشد با توجه و مراقبت های مناسب والدین و راهنمایی کارشناسی، نقل مکان می تواند برای کودک تجربه ای مثبت باشد و مهارت های شخصی و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد.

در موقعیت جدید جذابیت هایی ایجاد کنید.

می توانید از طرق غیر مستقیم به فرزندتان در دوست یابی کمک کنید . مثلا اگر احساس می کنید که خانواده همکلاس او به لحاظ ویژگی های مختلف با شما تناسب دارد ارتباط بیشتری فراهم نمایید.

شناخت  رفتارهای کودک، ترجمه : مریم محنتی- با تغییر و اضافات

مقالات مرتبط

گریه ات از سر شوق

تا چه حد سخت گیر باشیم

فرصتی برای گفتن

چرا مامانا سر بچشون داد میزنن؟

بیدی که از این باد نلرزد

من سئوالم رو از کی بپرسم

به نظر تو حالا چه کار کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.