تبیان، دستیار زندگی
تشویق نباید پیوسته و دائمی باشد بلکه باید گاه گاه باشد تا شخصیت کودک شکل بگیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشویق

تشویق

نکاتی را که درباره تشویق باید در نظر گرفت:

نباید در استفاده از تشویق زیاده روی کرد. زیاده روی درتشویق اولا موجب بی ارزش شدن آن می شود؛ ثانیا این توقع را در او به وجود می آورد که در برابر هر کاری – هر چند کوچک و اندک – مورد تشویق قرار بگیرد؛ به طوری که اگر تشویقی در کار نباشد نمی تواند به وظیفه خود عمل کند و این نوعی بد آموزی است که در تربیت کودک اثر سوء به جا می گذارد. از این رو :

تشویق نباید پیوسته و دائمی باشد بلکه باید گاه گاه باشد تا شخصیت کودک شکل بگیرد

توجّه به این نکته از اهمّیت زیادی برخوردار است؛ مثلا این که به کودک وعده دهند هربار که در شستن ظروف به مادرش کمک کند یا نمازش را در اوّل وقت بخواند یا ... فلان جایزه را به او خواهند داد، درست نیست؛ بلکه باید گاهی در برابر این کارها به او پاداش دهند و گاهی ندهند تا شخصیت او شکل بگیرد.

تشویق به ویژه زمانی که به صورت تحسین و تجلیل است نباید طوری باشد که ایجاد غرور و خودبینی در کودک کند از این رو باید دقّت کرد که نوع تشویق و چگونگی برخورد ما به گونه ای نباشد که او گمان کند از دیگران برتر است.

گاهی دیده می شود که پدر یا مادر از هــوش و استــعداد فوق العاده فرزند خود در حضــور او سخن می گویند و او را فردی بسیار با استعداد و احیانا نابغه معرفی می کنند.صرف نظر از این که  این مطلب تا چه حد درست است و آیا واقعا کودک از چنان استعداد فوق العاده ای بهره مند است یا نه، این نوع برخورد موجب پیدایش غرور در کودک می شود.

ایجاد غرور علاوه بر این که از لحاظ اخلاقی و تربیتی نوعی انحطاط است، تحرّک را از کودک می گیرد و موجب عقب ماندگی در او می شود.

دلیل تشویق باید کاملا روشن باشد یعنی او باید دقیقا بداند که به دلیل چه کاری مورد تشویق قرار می گیرد؛ به این ترتیب اظهارات کلی از قبیل این که او دختر یا پسرخوبی است، مناسب نیست بلکه باید کاری که به علّت آن شایستگی ستایش پیداکرده است کاملا روشن شود تا اثر تربیتی داشته باشد.

برگرفته از کتاب راهنمای پدران و مادران و شیوه های برخورد با کودکان

 


جهت خرید کتاب راهنمای پدران و مادران و شیوه های برخورد با کودکان کلیک کنید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک کنید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک کنید.

جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.