تبیان، دستیار زندگی
خاطرات سید هاشم درچه‌ای جانشین تیپ 18 جواد الائمه(ع) در عملیات آزادسازی خرمشهر، در قالب هجدهمین كتاب از مجموعه فاتحان خرمشهر با عنوان دل ماند و هوای سنگر و فرمانده منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"دل ماند و هواي سنگر و فرمانده"؛ خاطرات هاشم درچه‌اي

دل ماند و هوای سنگر و فرمانده؛ خاطرات هاشم درچه‌ای

خاطرات "سيد هاشم درچه‌اي" جانشين تيپ 18 جواد الائمه(ع) در عمليات آزادسازي خرمشهر، در قالب هجدهمين كتاب از مجموعه "فاتحان خرمشهر" با عنوان "دل ماند و هواي سنگر و فرمانده" منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، "دل ماند و هواي سنگر و فرمانده" به كوشش مريم جهان‌گشته و بنياد حفظ آثار استان خراسان رضوي تدوين شده است.

اين كتاب شامل روايت عمليات آزادسازي خرمشهر بر اساس گفته‌هاي سيدهاشم درچه‌اي است.

"دل ماند و هواي سنگر و فرمانده" 26 خاطره با عناويني مانند؛ مرد كوچك، گروه ضربت، قمقمه آب، عاشورا، پرهاي پرواز، پرنده مهاجر، پلي تا خدا، خرمشهر را خدا آزاد كرد، اسارت و كي فرمانده است؟ در بر دارد.

سيدهاشم درچه‌اي، فروردين سال 1331 در مشهد متولد شد. وی با پيروزي انقلاب اسلامي به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد.

سپس به كردستان رفت و با شهيد محمود كاوه به مبارزه با ضدانقلاب ‌پرداختند.

سيدهاشم درچه‌اي با شروع جنگ تحميلي رژيم صدام عليه ايران به جنوب رفت و در عمليات‌هاي مختلف با سمت فرمانده گروهان و گردان و در عمليات بيت‌المقدس به عنوان جانشين تيپ 18 جواد الائمه(ع) فعال بود.

در عمليات رمضان و در حالي كه حكم فرماندهي تيپ 18 جواد الائمه(ع) به وي ابلاغ شده بود، به اسارت نيروهاي بعثي درآمد. در دوران اسارت به هدايت پنهاني اسرا مي‌پرداخت.

سيدهاشم درچه‌اي بعد از آزادی، در سمت‌هاي مشاور و نماينده فرمانده كل سپاه، معاونت امور ايثارگران و مسوول مراجعات مردمي فرماندهي نيروي مقاومت بسيج و معاونت مردم‌ياري قرارگاه حمزه سيدالشهدا در غرب كشور، فعال بوده است.

كتاب"دل ماند و هواي سنگر و فرمانده " در قطع پالتويي و 79 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 8000 ريال توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس منتشر شده است.