تبیان، دستیار زندگی
شك نیست كه زن و شوهر از دو خانواده و در دو فرهنگ جداگانه پرورش یافته اند. طرز فكرها، سلیقه ها، طرز تلقّى ها و برداشت ها متفاوتند و ممكن است درباره هر مسئله اختلاف نظر وجود داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق به جای خود، مودب باش

راهنمای نقشه ی عشق (1)

همسران

در این مجموعه ی مقالات با ما باشید تابتوانید نقشه ی گنج واقعی را در زندگی تان بیابید.

روابط سالم و صحیح زوجین زمانى میسّر مى شود كه زوجین در امر مبادله اطلاعات و احساسات، مسائل خاصى را رعایت كنند. در این سری مقالات اصولی را مطرح می کنیم که امید واریم با به کار بستن آن رابطه تان مستحکم گردد.

1. درك متقابل یكدیگر

شك نیست كه زن و شوهر از دو خانواده و در دو فرهنگ جداگانه پرورش یافته اند. طرز فكرها، سلیقه ها، طرز تلقّى ها و برداشت ها متفاوتند و ممكن است درباره هر مسئله اختلاف نظر وجود داشته باشد. در اختلاف نظر است كه هریك مدعى اتخاذ شیوه اى مى شود و چون با همدیگر كنار نمى آیند ، مى گویند: همسرم مرا درك نمى كند. این خود موجب پیدایش انفجار در زندگى خانوادگى است. اما اگر دو نفر بكوشند كه یكدیگر را بشناسند و از علایق و اندیشه هاى یكدیگر آگاهى پیدا كنند ، مطمئناً به موفقیت هایى دست مى یابند.

در راه درك یكدیگر و رسیدن به تفاهم، زوجین باید به این اطمینان برسند كه محبوب یكدیگرند و در بینشان پیوندى حقیقى وجود دارد.

این نكته را نباید فراموش كنیم اگر انتظارات افراد از دیگران با مقدورات آن ها برابرى داشته باشد ، آنجا درك كردن وجود دارد. در چنین موقعى، تلاش و كوشش و امید حركت به وجود خواهد آمد. ولى وقتى انتظارات از حدود مقدورات فرد خارج باشد ، درك كردن وجود ندارد و در نتیجه ، سردى و یأس و سكوت به وجود خواهد آمد. به جاى حركت بیشتر، سكون و ركود جایگزین خواهد شد زیرا وقتى كسى را درك نكرده باشیم، طرف مقابل دچار رنج و ملال شده، از حركت و پویایى باز خواهد ایستاد.

2. تكریم یكدیگر

در زندگى مشترك زوجین، شاید رعایت آداب به صورتى كامل امكان پذیر نباشد ، ولى وجود احترام متقابل براى آن ها اصلى اساسى است. درگیرى ها و اختلافات آشكار هنگامى پدید مى آیند كه پرده حرمت فیمابین دریده شود و طرفین براى یكدیگر ارزش و احترامى قایل نباشند. مهم ترین شیوه براى جلوگیرى از بروز درگیرى ها در بین زن و شوهر تحكیم روابط و تكریم یكدیگر است. تكریم كردن زن به شوهر و بر عكس، طرفین را دل باخته و اسیر یكدیگر مى سازد. آن چنان كه هرگز از زندگى با همدیگر احساس سیرى و خستگى نمى كنند و سعى دارند همیشه در كنار یكدیگر و دور از همه گونه فریب ها زندگى كنند. حرمت گذاردن به هم یك حُسن است و هر زن و مرد باید در جستجوى نقاط مثبت در زندگى همسر و تكریم او به خاطر آن نقطه مثبت باشد.

بزرگداشت و تكریم به شخصیت، براى همسران، بلكه هر انسانى یك نیاز طبیعى است. در اثر غریزه حبّ ذات كه در طبیعت انسان نهاده شده، به ذات خویش علاقه دارد ، میل دارد دیگران نیز شخصیت او را بپذیرند و گرامى بدارند.

اگر نیاز طبیعى به تكریم شخصیت هر فرد در خانواده تأمین شد ، احساس آرامش مى نماید و به نفس خویش اعتماد پیدا مى كند. از توانایى هاى خود استفاده مى نماید و با دل گرمى و امید به موفقیت و كسب رضایت سایر اعضاى خانواده در مسیر زندگى قدم برمى دارد ، به خانواده همسر و دیگر مردم خوش بین مى شود و آنان را قدرشناس و قابل اعتماد مى داند و از همكارى با افرادى كه قدر او را شناخته و شخصیتش را گرامى مى دارند، هراسى ندارد.

همسرى كه مورد تكریم و احترام خانواده قرار گرفته است، به خانواده خود عشق می ورزد و در احترام متقابل همسر خود ، از هیچ كوششى دریغ نمى كند.

اگر این نیاز طبیعى در چارچوب روابط سالم همسر تأمین نشود، بلكه بر عكس، همسر مورد تحقیر قرار گیرد و به شخصیتش ضربه وارد شود ، خود را ضعیف و ناتوان و همسر خود را قدرناشناس به حساب مى آورد . چون از همسر و خانواده احترام ندیده است، نسبت به همسر خود بدبین مى شود. در این زمان است كه سوءظن ها و بدبینى ها سراسر وجود او را مى گیرد و درصدد انتقام جویى برمى آید. از این رو، در احادیث معصومان(علیهم السلام) در مورد كسانى كه مورد تحقیر قرار گرفته اند و عزّت نفس آن ها مورد خدشه واقع شده، روایات بسیارى وارد شده است.

منبع : برگرفته از مجله ی علمی- تخصصی معرفت

تهیه کننده : داوودی

مقالات مرتبط :

من ،تو، یک سرنوشت

تا آخرین نفس حمایتت می کنم

لذتی نهفته در بخشش

ماه عسل واولین اشتباه

پیش به سوی مرد سالاری منطقی

احساس ،چاشنی لازم زناشویی

آموزش مهرورزی، بهترین راه حل

قوانین طلایی ارتباط همسران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.