تبیان، دستیار زندگی
امیرحسین فردی معتقد است كه موضوع انقلاب در آثار ادبیات كودك و نوجوان پس از انقلاب به خوبی مشهود است، اما حق دفاع مقدس در این ادبیات ادا نشده است و این نقطه ضعف بزرگی برای نویسنده‌ها محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي ادبيات كودك در 30 سالگي انقلاب

حق دفاع مقدس در ادبيات كودك ايران ادا نشده

بررسی ،ادبیات كودك، در ،30 سالگی ،انقلاب

اميرحسين فردي معتقد است كه موضوع انقلاب در آثار ادبيات كودك و نوجوان پس از انقلاب به خوبي مشهود است، اما حق دفاع مقدس در اين ادبيات ادا نشده است و اين نقطه ضعف بزرگي براي نويسنده‌ها محسوب مي‌شود.

فردي، نويسنده كودك و نوجوان به خبرگزاری فارس گفت: ادبيات كودك و نوجوان ايران، محصول انقلاب است و ما تا پيش از آن چيزي كه بشود نامش را ادبيات كودك و نوجوان گذاشت، نداشتيم چون اساسا نويسنده‌اي نبود كه به طور جدي و تخصصي در اين زمينه فعاليت كند.

وي ادامه داد: شهرت زنده ياد صمد بهرنگي هم كه آثارش با توفيق نسبي در جامعه همراه بود، بيشتر از آثارش بود و برخي جريانات سياسي پيرامون او به همراه مرگ مشكوكي كه داشت به اين شهرت دامن زد وگرنه كارهاي او انصافا قوي نيست.

نويسنده كتاب «آشيانه در مه» با بيان اينكه ادبيات كودك و نوجوان عصر انقلاب تا سال‌هاي مياني دهه 70 با رشدي انفجاري مواجه بود، يادآور شد: بعد از اين سال‌ها به دليل نگاه نادرستي كه به ادبيات كودك و نوجوان شد، رويكرد به آثار ترجمه‌اي رونق گرفت و آثار تأليفي در محاق فرو رفت و امروز ما در دوران ركود ادبيات كودك و نوجوان به سر مي‌بريم.

فردي در ادامه با اشاره به تأسيس و گسترش نهادهاي متولي ادبيات كودك و نوجوان در سال‌هاي پس از انقلاب تصريح كرد: نهادهايي مثل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تا امروز كارهاي بسيار خوب و مؤثري انجام داده‌اند و من به هيچ وجه قصد زير سوال بردن فعاليت‌هاي آنها را ندارم، اما معتقدم همه ما مي‌توانستيم بهتر و مؤثرتر از اين عمل كنيم.

نويسنده كتاب «يك دنيا پروانه» جذب استعدادهاي جديد و نيروهاي با انگيزه به عرصه ادبيات كودك و نوجوان را از جمله مهم‌ترين تحولات ادبي عصر انقلاب دانست و گفت: با ورود اين نيروها جهان جديدي در عرصه ادبيات كودك و نوجوان ترسيم شد و انبوهي از مضامين تازه و سوژه‌هاي بكري كه محصول انقلاب بودند به كتاب‌هاي كودك و نوجوان راه پيدا كردند و موجب باروري آن شدند.

وي سپس با انتقاد از مغفول ماندن مسأله دفاع مقدس در ادبيات كودك و نوجوان، عنوان كرد: اگرچه نويسنده‌هاي متعهدي كه به ارزش‌هاي انقلاب پايبند هستند، هنوز در آغاز راه قرار دارند و براي داوري در كار آنها 30 سال زمان كمي است اما بايد اعتراف كرد كه حق دفاع مقدس در ادبيات كودك و نوجوان ادا نشده است و اين نقطه ضعف بزرگي براي نويسنده‌هاي ما محسوب مي‌شود.