تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اهمیت انتخاب همسر و نقش تعیین کنندهء آن در زندگی انسان، و برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، نباید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شتابزدگی در انتخاب همسر

حلقه؟

با توجه به اهمیت انتخاب همسر و نقش تعیین کنندهء آن در زندگی انسان، و برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، نباید در این مورد شتابزده عمل کرد و بدون تحقیق و بررسی لازم و تنها از روی گمان یا ساده لوحی اقدام نمود.

اگربه هر علت، شایستگی طرف مقابل احراز نشود و ابهامی باقی بماند، باید از بستن پیمان زناشویی پرهیز کرد.

این مسأله دربارهء دختران اهمیت بیشتری دارد. مطابق قانون اسلام، دوشیزگان که هنوز تجربهء برخورد و تماس با مردان را ندارند ممکن است با این موضوع برخورد احساسی و عاطفی کنند، باید در ازدواجشان از پدران خود کسب رضایت کنند و پدران نیز، نباید بدون رضایت دخترانشان برای آنان همسر برگزینند؛ زیرا، در ازدواج، تصمیم نهایی به عهدهء خود زوجین است و بدون رضایت آنها عقد ازدواج صحیح نیست. همچنین تصمیم پدر باید با رعایت مصلحت دختر باشد و بدون رعایت مصلحت معتبر نیست. ازدواج های تحمیلی که در آن پسر یا بویژه دختر وادار به ازدواج با فردی خاص می شود؛ فرجام خوبی ندارد. نتیجهء پژوهشها نشان می دهد که متأسفانه هنوز در جامعه ما -حتی در جوامع شهری- این گونه ازدواج ها وجود داردو تعداد زنانی که تن به ازدواج تحمیلی می دهند بیشتر از مردان است.

یکی از عوامل مهمی که در شناخت اشخاص کمک میکند، مطالعهء خانواده آنهاست. شخصیت اخلاقی و معنوی کسانی که در خانواده های نجیب و سالم بار آمده اند، عمق و اصالت بیشتری دارد و به همین علت این افراد بیشتر قابل اعتمادند. البته گاه دیده می شود که در خانواده هایی با شرایط نامناسب افرادی شایسته رشد می یابند و بعکس، از خانواده های خوب فرزندانی ناصالح بر می خیزند. در واقع منظور این است که معمولاً ویژگیهای بنیانهای شخصیتِ انسان نقشی بسزا دارد.

حتی نوع تغذیه - از نظر حلال و حرام بودن- در روحیات انسان تأثیر عمیق دارد و

در تعالیم اســـلامی بر این مطلب تأکید فراوان شده است. در خانواده هایی که حساسیتی نســـبت به حلال و حرام ندارند و از راههای نادرست به کسب درآمد

می پردازند یا از پرداخت حقوق واجب طفره می روند، فــــرزندان از نظر روحی و معنوی متحمل خسارتهایی می شوند که جبران آنها آسان نیست.

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده اند: از سبزه مزبله (زباله دان) بپرهیزید. پرسیدند: سبزهء مزبله چیست؟ فرمودند: زن زیبا در خانواده بد. این مطلب در مورد مردانی نیز که از امتیازات ظاهری از قبیل زیبایی و مال و مقام برخوردارند اما در خانواده های فاسد و نامناسب بار آمده اند، صادق است.

و بخوانیم بیشتر و عمیق تر در مورد راهکارهای شناخت اساسی در امر ازدواج در کتاب راهنمای همسران جوان


جهت خرید کتاب راهنمای همسران جوان کلیک کنید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک کنید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک کنید.

جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.