تبیان، دستیار زندگی
نرمند شیروانى با حنجره اش نی می نوازد یك هنرمند روستایى در شهرستان شیروان قادر است با حنجره اش نواى نى راتقلید نماید . رستم مهرگان ۵۰ ساله ساكن روستاى «قلعه بیگ» مىتواند با حنجره خود۱۵۰ آهنگ اص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 26 شهریور ماه 1383

هنرمند شیروانى با حنجره اش نی می نوازد

یك هنرمند روستایى در شهرستان شیروان قادر است با حنجره اش نواى نى راتقلید نماید .

رستم مهرگان ۵۰ ساله ساكن روستاى «قلعه بیگ» مىتواند با حنجره خود۱۵۰ آهنگ اصیل ایرانى، انقلابى و محلى را با نواى نى بنوازد. وى تاكنون با اجراى برنامه در دو جشنواره بین المللى نىنوازى با حضور نوازاندگان نى از سایر كشورهاى جهان در تهران، لوح تقدیر و دیپلم افتخارنیز دریافت كرده است .

او روز سه شنبه به خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت : اجراى برنامه نىنوازى من بدون استفاده از آلت موسیقى و تنها با بكارگیرى حنجره ، بسیارى ازنوازندگان خارجى شركت كننده در جشنواره را متعجب كرده بود. او كه هم اكنون از طریق نقاشى ساختمان امرار معاش مىكند افزود : پدرم نوازنده ی نى بود اما مانع استفاده من از نى مىشد، لذا از حدود ۸ سالگى به حنجره نوازى روى آوردم و در۱۲ سالگى در این زمینه مهارت كامل یافتم. این هنرمند روستایى همچنین گفت : كار با رنگ و دیگر مواد شیمیایى تأثیرنامطلوبى بر حنجره ام مىگذارد، لذا خواستار توجه مسئولان فرهنگى به مشكل خود و حمایت بیشتر آنان از هنرمندان شهرستانى هستم. شیروان در فاصله ۶۵ كیلومترى بجنورد مركز استان خراسان شمالى واقع است .