تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر چه عواملی مانع رسیدن شما به مقصود می گردد، یکی از راه های غلبه بر مشکلات و محدودیت هایی که خود، آنها را ایجاد می کنیم، آن است که آنها را بطور دقیق بشناسیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدانیم که چه می خواهیم

هدف گذاری

اینکه عده ای بهتر می توانند امکانات و نیروهای خود را بسیج کنند، بستگی به اهداف آنان دارد. اگر هدف را بدانید، ناخودآگاه به مغز خود فرمان می دهید که...

یکی از رموز این کار این است که بدانیم چه می خواهیم. شعور ناخودآگاه ما دائماً در حال فراهم کردن اطلاعاتی است که ما را به جهتی خاص سوق می دهد. حتی در سطح شعور ناخودآگاه نیز حک و اصلاح و تعمیم وجود دارد. لذا پیش از اینکه ذهن بتواند کار مؤثری انجام دهد، لازم است درک صحیحی از هدف هایی که می خواهیم به آنها دست یابیم داشته باشیم. اگر ذهن،دارای هدف مشخصی باشد، می تواند کار تمرکز و هدایت را آنقدر تکرار کند تا به نتیجه موردنظر برسد اما اگر هدف مشخص نداشته باشد انرژی آن هدر می رود. اینکه عده ای بهتر می توانند امکانات و نیروهای خود را بسیج کنند، بستگی به اهداف آنان دارد. اگر هدف را بدانید، ناخودآگاه به مغز خود فرمان می دهید که اطلاعات لازم را به ترتیب اولویت، از طریق سیستم عصبی دریافت کند.

قدم اول برای رسیدن به موفقیت آن است که داشته های خود را درنظر آوریم،نسبت به نعمت های موجود شکرگزار باشیم و از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم.

برای تنظیم هدف های خود این پنج قاعده را مراعات کنید:

1) هدفی را که دارید بصورتی مثبت بیان کنید یعنی چیزی را بگویید که واقعاً می خواهید واقع شود.

2) هدف را بطور خیلی دقیق مشخص سازید. اگر تصویری هرچه قوی تر و شامل کیفیات بیشتر در ذهن مجسم کنید به مغز خود فرمان داده اید تا در شما میل بیشتری برای رسیدن به آن ایجاد کند.

3) جوانب کار را روشن سازید. اگر ندانید که رسیدن به هدف یعنی چه ،ممکن است به آن برسید و متوجه نشوید، ممکن است پیروز شوید و خیال کنید شکست خورده اید.

4) به خود مسلط و متکی باشید شما هستید که هدف را تعیین و آن را حفظ می کنید. این هدف نباید وابسته به این باشد که دیگری خودش راتغییر دهد ،تا شما سعادتمند شوید. هدف شما باید طوری باشد که خود بتوانید مستقیماً در رسیدن به آن مؤثر باشید.

5) هدف شما دلپسند و مطلوب اطرافیان باشد. نتایج آتی هدف عملی خود را مورد نظر قراردهید. این هدف باید بنفع شما و دیگران باشد.

هدف گذاری

هفت مرحله هدفگذاری

1- ابتدا مجموعه خواسته های خود را مدون کنید. فعلا سعی نکنید راه رسیدن به هدف ها را مشخص کنید، فقط هدف ها را یادداشت کنید، هیچ محدودیتی برای خود قائل نشوید.

2-اکنون به تمرین دوم می پردازیم، صورتی را که از اهداف تهیه کرده اید مرور کنید. آنگاه مهلتی برای رسیدن به آن هدف ها در نظر بگیرید. بسیار مهم است که بدانید ظرف چه مدتی می خواهید به هدف برسید.

3- ازمیان مهم ترین هدف هایی که در نظر گرفته اید چهارهدف که خود را بیشتر به آنها مقید می دانید و شما را بیشتر راضی نماید روی کاغذ بنویسید. اکنون بنویسید که چرا رسیدن به این هدف ها لازم است؟ مطلب را بطور روشن، مختصر و مثبت بیان کنید. اگر برای انجام کاری،دلایل کافی در دست داشته باشید،انجام آن تسهیل می شود. هدف هایی که از انجام هر کار داریم ممکن است درما انگیزه هایی قوی ایجاد کنند که از چیزی هم که بدنبال آن هستیم قوی تر باشند.

4-  سه تا پنج مورد از موفقیت های خود رایادداشت کنید. توضیح دهید که چه کردید تا به آن موفقیت دست یافتید..

5- پس از این مراحل، بنویسید که برای رسیدن به هدف هایی که دارید چگونه فردی باید باشید." خصوصیات اخلاقی، مهارت ها،برداشت ها،باورها".

اتقوا الله یجعل لكم فرقاناً . (سوره انفال- آیه 29) (پرهیزكاری پیشه كنید ، خداوند فرقان (وسیله شناخت حق از باطل) را نصیب شما می‌سازد.)

6- پس ازآن چند پاراگراف توضیح دهید که در حال حاضر چه عواملی مانع رسیدن شما به مقصود می گردد، یکی از راه های غلبه بر مشکلات و محدودیت هایی که خود، آنها را ایجاد می کنیم، آن است که آنها را بطور دقیق بشناسیم.  فردی را که قبلاً در کار مورد نظر شما توفیق یافته است، مدل قراردهید.

7- اکنون در خاطرات خود به عقب برگردید تا به زمانی برسید که در کار بخصوصی موفق بوده اید، چشمان خود را ببندید و تا آنجا که مقدور است،تصویری روشن و واضح از آن توفیق در ذهن خود تشکیل دهید.حالا به هدف هایی که امروز برای خود نوشته اید فکر کنید. ببینید اگر به این هدف ها برسید چه تغییراتی می کنید و چگونه به نظر می آیید. مغز به تکرار و احساس عمیق واکنش نشان می دهد. لذا اگر مرتباً زندگی راکه می خواهید در آینده داشته باشید در نظر مجسم کنید و اگر احساسی عمیق و قوی نسبت به آن داشته باشید می توانید تقریباً مطمئن باشید که به خواسته خود می رسید. البته نباید مشیت و خواست خداوند را از نظر دور داشت. چرا که اوست که بنا بر مصلحت ما که خیلی اوقات بر آن واقف نیستیم ، امور را اداره می نماید.

در آموزه های دینی ما نیز تلاش دارای ارزش و منزلت خاصی می باشد لذا اینکه دست روی دست بگذاریم و به بهانه جبر خداوندی تمامی حوادث را به تقدیر بسپاریم مورد نکوهش است. از اینجاست كه پروردگار در قرآن كریم می‌فرماید: والذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا. (سوره عنكبوت- آیه 69) (اگر تلاش كنید، راه خود را به شما نشان می‌دهیم و به سوی راه خود شما را هدایت می‌كنیم.)

تهیه کننده: کهتری

ندای مشاور

مقالات مرتبط

بدون شرح

کاستی های زندگی را مدیریت کنید

کدام راه را انتخاب می کنی

لذت ببر

روزی که همه چیز ممکن می شود

آن روی تفکر

از موانع عبور کنید

از پایان شروع کنید

7 گام برای تغییر شخصیت

20 راه به افکار خلاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.