تبیان، دستیار زندگی
قطعات شکسته لامپ ها به ویژه لامپ های فلورسنت مثل انواع مهتابی و لامپ کم مصرف پس از شکستن، موجب انتشار جیوه به داخل هوا شده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطعات شکسته لامپ ها سمی اند

لامپ

قطعات شکسته لامپ ها به ویژه لامپ های فلورسنت مثل انواع مهتابی و لامپ کم مصرف پس از شکستن، موجب انتشار جیوه به داخل هوا شده و سمی می باشند.

نفوذ جیوه به محیط اطراف، تهدیدی برای سلامت بدن می باشد، لذا از دست زدن و تماس با قطعات شکسته این گونه لامپ ها باید به شدت خودداری کنید.

لازم است بدانید این فلز سمی و سرطان زا آن قدر مضر است که با این که مقدار بسیار ناچیزی از آن در لامپ های فلورسنت وجود دارد، در کشوری مثل انگلستان کارخانه هایی بوجود آمده تا این مقدار اندک جیوه را از این لامپ های سوخته جمع آوری کنند و این کار نه به خاطر ارزش جیوه، بلکه به دلیل حفاظت از محیط زیست است.

لامپ های فلورسنت یک چهارم لامپ های دیگر انرژی برق را مصرف می کنند و عمری در حدود 10 برابر طولانی تر دارند، اما از نظر انتشار جیوه پس از شکسته شدن بسیار خطرناک تر می باشند.

لامپ کم مصرف

لازم به ذکر است که جیوه بر روی سیستم عصبی بدن و مغز تاثیرات بدی دارد و موجب بروز اختلالات به ویژه در گروه های آسیب پذیر مانند کودکان می شود.

در عین حال حد استانداردی برای مقدار جیوه در لامپ ها وجود ندارد و در برخی از انواع آن، حتی این میزان به چندین برابر حد مجاز نیز می رسد.

بنابراین تکه ها ی شکسته شده ی لامپ های کم مصرف و مهتابی را با دستکش بردارید و حتی الامکان هنگام شکستن آنها از ماسک یا دستمالی برای جلوگیری از تنفس هوای آلوده به جیوه استفاده کنید.

منبع : عصر ایران

*مطالب مرتبط:

لامپ کم مصرف هم ضررهایی دارد

چه ماهی هایی جیوه دارند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.