تبیان، دستیار زندگی
"پیكارهای خوب را عاقلانه انتخاب كنید" در تعلیم و تربیت عبارت مشهوری است اما در شاد و خرسند زندگی كردن هم به همان اندازه اهمیت دارد. این عبارت حكایت از آن دارد كه زندگی پر از موقعیت هایی است كه چیزی را خیلی مهم كنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیكارهای خود را عاقلانه انتخاب كنید

"پیكارهای خوب را عاقلانه انتخاب كنید" در تعلیم و تربیت عبارت مشهوری است اما در شاد و خرسند زندگی كردن هم به همان اندازه اهمیت دارد. این عبارت حكایت از آن دارد كه زندگی پر از موقعیت هایی است كه چیزی را خیلی مهم كنیم و یا این كه به راحتی از كنار آن بگذریم و بفهمیم كه مسئله واقعاً اهمیت ندارد. اگر پیكارهای خود را علاقلانه انتخاب كنید در پیروز شدن بر آنهایی كه واقعاً مهم هستند بسیار كار آمدتر خواهید بود.

قطعاً مواقعی وجود دارند كه شما می خواهید یا لازم می بینید بحث كنید، بر خورد كنید و یا حتی به خاطر چیزی كه به آن ایمان دارید بجنگید. با این حال، بسیاری از مردم روی چیزهایی بحث، بر خورد و پیكار می كنند كه عملاً هیچ هستند و زندگی خود را به یك رشته پیكار بر سر چیزهایی تبدیل می كنند كه نسبتاً "كم اهمیت" هستند. در این گونه زندگی سرخوردگی و نومیدی آن قدر زیاد است كه شما خط سیر چیزهایی را كه واقعاً به هم مرتبط هستند گم می كنید.

اگر هدفتان ( آگاهانه یا ناآگاهانه ) این باشد كه همه چیز به نفع شما تمام شود، پس كوچكترین عدم موافقت یا نقص در طرح هایتان می تواند به مسئله ای مهم تبدیل شود. اما در واقع ، این كار چیزی جز پیچیدن نسخه برای ناكامی و نومیدی نیست.

حقیقت آن است كه زندگی دقیقاً آن طور نیست كه ما می خواهیم باشد و دیگران اغلب مطابق میل ما رفتار نمی كنند. در هر لحظه از زندگی جنبه هایی هست كه ما آنها را دوست داریم و جنبه های دیگری كه دوست نداریم. همیشه اشخاصی هستند كه با شما مخالفت می كنند ، افرادی كه كارها را طور دیگری انجام می دهند و كارهایی كه درست از آب در نمی آیند. اگر شما علیه این اصل زندگی مبارزه كنید، بیشتر عمر خود را صرف مبارزه و پیكار خواهید كرد.

راه آرامتر برای زندگی كردن آن است كه آگاهانه تصمیم بگیریم كدام پیكار ارزش مبارزه را دارد و كدام یك بهتر است رها شود. اگر هدف اصلی شما این نیست كه همه چیز به طور كامل درست از آب در آید ، بلكه در عوض یك زندگی نسبتاً بدون فشار روحی داشته باشید، آنگاه خواهید فهمید كه بیشتر پیكارها شما را از آرامترین احساساتتان دور می كنند. آیا واقعاً مهم است كه به همسرتان ثابت كنید كه حق با شماست و او اشتباه می كند، یا این كه شما به این خاطر با كسی برخورد می كنید كه به نظر می رسد او مرتكب اشتباهی كوچك شده است؟ آیا رستوران یا سینمایی كه شما ترجیج می دهید بروید آن قدر اهمیت دارد كه درباره آن بحث كنید؟ آیا خط كوچكی روی اتومبیل تان واقعاً ایجاب می كند كه در دادگاه ادعای خسارت جزئی بكنید؟ آیا این كه همسایه شما اتومبیل خود را در قسمت دیگر خیابان پارك نمی كند باید سر میز شام خانوادگی مورد بحث قرار گیرد؟ اینها و هزاران مسئله كوچك دیگر چیزهایی هستند كه بسیاری از مردم زندگی خود را صرف مبارزه با آنها می كنند. نگاهی به فهرست مسائل خودتان بیندازید. اگر این فهرست مانند فهرستی است كه پیش از این داشته اید، بهتر است اولویت های خود را دوباره ارزیابی كنید.

اگر نمی خواهید "برای چیزهای كم اهمیت حرص بخورید" ارزش آن را دارد كه پیكارهای خود را عاقلانه انتخاب كنید. اگر این كار را بكنید، روزی خواهد رسید كه دیگر مجبور نخواهید بود كه اصلاً پیكار كنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.