تبیان، دستیار زندگی
نماد آیینه، همچنین در خدمت توضیح و بیان این نکته قرار می گیرد که یک نوآموز طریقت چگونه سخن گفتن و عمل کردن را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز آیینه

دعا

شخصی که قلبش به صورت آیینهء شفاف و خالص خداوندی درآمده، قادر است تا افکار و امیال مردم را عیناً بصورتی که گویی متعلق به خود اوست، تمیز دهد و داریم  این حدیث مشهور را که می گوید "المؤمن مراة المؤمن" انسان مؤمن آیینهء مؤمن دیگر است،

نماد آیینه، همچنین در خدمت توضیح و بیان این نکته قرار می گیرد که یک نوآموز طریقت چگونه سخن گفتن و عمل کردن را فرا می گیرد: همان طور که طوطی در مقابل آیینه ای که پشت آن شخصی صحبت می کند قرار می دهند امّــا طوطی به تصور اینکه در آینه طوطی دیگری سخن می گوید به تقلید از او می پردازد، مرید نو آموز نیز توسط کلمات شیخ و مرشد طریقت که آیینهء خداوندی است، تعلیم می بیند.

شخصی که قلبش به صورت آیینهء شفاف و خالص خداوندی درآمده، قادر است تا افکار و امیال مردم را عیناً بصورتی که گویی متعلق به خود اوست، تمیز دهد و این حدیث مشهور که می گوید "المؤمن مراة المؤمن" انسان مؤمن آیینهء مؤمن دیگر است، در خلال قرون و اعصار همچون یک وسیلهء آموزشیِ خوب بکار گرفته شده است: بدین معنی که وقتی کسی پاره ای خصلتهای نامطبوع را در همسایه و همنشین خود می بیند باید آنها را چون نواقص و نقاط ضعف خود ببیند و در صدد رفعشان بر آید.

راز آیینه شاید به بهترین صورت، در داستانی که ملاردی رومی حداقل سه بار در آثار خویش تکرار کرده، مورد اشاره واقع شده است: کسی می خواست برای حضرت یوسف که مظهر زیبایی مطلق بود هدیه ای بیاورد اما بهترین هدیه ای که به نظرش رسید یکه آیینه بود تا آن محبوب بتواند جمال بی نظیر خویش را در آن ببیند. بر همین منوال، دلِ آیینه شکلِ عاشق چنان کامل از تصویر معشوق و محبوب خویش پر شده که بالمآل نمی توان بین آیینه و تصویر منعکس شده در آن تمیز قائل شد. دراینجاست که محبوب، در آیینهء دل محبّ، چنان به وی نزدیک شده که می توان گفت از خود به او نزدیکتر است: آیینه آن دو را متحد ساخته است.

برگزیده ای از کتاب رمزگشایی از آیات الهی(تبیین آیات خداوند) ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی


جهت خرید کتاب رمزگشایی از آیات الهی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های چند رسانه ای کلیک نمایید.