تبیان، دستیار زندگی
امام صادق (ع) می فرماید: مَن دَخَلَ فی الایمانِ بــِعّلمٍ ثــَبُتَ فیـــِه، نَفَعَهُ ایمانــَهُ، وَ مَن دَخـــَلَ فِیهِ بـــِغَیرِ عــِلمٍ خــَرَجَ مــِنهُ کما دَخَلَ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استوار؛ ایمان با علم

قرآن

امام صادق (ع) می فرماید:

مَن دَخَلَ فی الایمانِ بــِعّلمٍ ثــَبُتَ فیـــِه، نَفَعَهُ ایمانــَهُ، وَ مَن دَخـــَلَ فِیهِ بـــِغَیرِ عــِلمٍ خــَرَجَ مــِنهُ کما دَخَلَ

هرکسی با علم در ایمان وارد شد، به یقین که او در ایمان، استوار می ماند، و ایمانش برای او منافع بسیار دارد، و آن که بدون علم وارد ایمان شد، هر آینه احتمال دارد که از ایمان به در آید؛ همان گونه که وارد به ایمان شده بود.

خلاصه ی معنی کلام آن حضرت، این است که ایمان بر پایه ی علم و دانش، استوار و محکم تر است و با علم بیشتر، ایمان قوی تر می شود، پس ایمان بدون علم و دانش، ممکن است سست و ناپایدار باشد.

امام باقر(ع) می فرماید: العــَقلَ دَلیلُ المــُومـــِن: همانا، عقل نشانه و راهنمای فرد با ایمان است.

شاید منظور حضرت این است که این، عقل مومن است که او را به ایمان صحیح و منطقی راهنمایی می کند و این ایمان نشانه ی تکامل عقل اوست. فرد با ایمان، عاقل است، چون آدم عاقل؛ با تفکر و اندیشیدن، خوبی ها، بدی ها، حق و باطل را سنجیده و از هم تشخیص می دهد.

حضرت امام کاظم(ع) می فرماید:

انَّ لکُلِّ شـــَییءٍ دَلیلاً وَ دَلیل العــَقلِ الَّتفکُّر: برای هر چیز نشانه ای است و فکر و اندیشه کردن نشانه ی عقل و خرد است.

همچنین آن حضرت در جای دیگر می فرمایند:

اِنَّ العــَقل مَعَ العِلمِ: به یقین که عقل با علم همراه است.

البته احادیث متعدد دیگری نیز به نقل از پیشوایان معصوم علیهم السلام که بیانگر جایگاه علم و ایمان است. اما فعلا به همین بسنده کردیم.

پس بخوانید در کلام اهل بیت(ع) شگفتی های آفرینش را، تا آفریدگار خود را بیش از پیش و بهتر بشناسید.


جهت خرید کتاب شگفتی های آفرینش در کلام اهل بیت کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید از نمایشگاه کتب محرم کلیک نمایید.

جهت خرید کتب تاریخی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.