تبیان، دستیار زندگی
باورها، مالک و فرمانده‌ی وجود ما و ایجادکننده‌ی رفتارهای ما هستند. آنها نادیدنی و لمس نشدنی‌اند و بیشتر به‌صورت ناخودآگاه عمل می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی تان را هدایت کنید!

باورها ایجاد کننده‌ی رفتارها

انسان

باورها، مالک و فرمانده‌ی وجود ما و ایجادکننده‌ی رفتارهای ما هستند. آنها نادیدنی و لمس نشدنی‌اند و بیشتر به‌صورت ناخودآگاه عمل می‌کنند. در بسیاری از موارد ، باورها با حقایق مشابه و یکسان تلقی و تصور می‌شوند در حالی که حقایق، پدیده‌هایی هستند که اتفاق افتاده‌اند اما باورها، انواعی از تعمیم‌ها درباره‌ی مسائلی است که اتفاق خواهند افتاد. در حقیقت، باورها اصولی هدایت کننده هستند.

باور هایی که بر پایه ی مبانی دینی ما شکل می گیرند ، بهترین پایه برای بنا کردن یک زندگی سالم است.

همه‌ی ما دارای باورهای مشترکی در باره‌ی جهان مادی هستیم که براساس حقایق عینی شکل گرفته‌اند. برای نمونه‌، آتش می‌سوزاند و همه‌ی ما مشمول قوه‌ی جاذبه هستیم ، بنابراین هرگز درصدد آن بر‌نمی‌آییم که برای امتحان مجدد ، سیم‌های برق را به دست بگیریم و یا در لبه‌ی پرتگاه‌های بلند حرکت کنیم. ولی با وجود این ، باورهای زیادی درباره‌ی خودمان و انسان‌های دیگر داریم که به  اندازه‌ی خاصیت سوزندگی آتش و قدرت جاذبه ، برای‌مان قطعیت دارند. این باورها، نیرو و عامل محرک رفتارهای ما هستند هر چند که تعدادی از آنها درست و برخی از آنها نادرست‌اند.

باور داشتن اصولی در زندگی، خیلی مهم‌تر و بهتر از این است که انسان باوری نداشته باشد. ( البته اصول صحیح به رستگاری انسان کمک می کند). ایمان پیدا کردن، باعث می‌شود جهان و هستی برای فرد ، با معنی‌تر شود. در این شرایط ، او بهتر می‌تواند مسائل را برای خود تفسیر و توجیه کند. عقاید درست و صحیح ، حمایت کننده بوده و زمینه‌ساز خلاقیت و پیشرفت به حساب می‌آیند. عقاید باعث می‌شوند ما بهتر خودمان را در شرایط کنونی، حفظ کنیم و با گام‌های مطمئن‌تری، به سمت آینده قدم برداریم.

براساس باورها و پیش‌داوری‌هایی که ما درباره‌ی دیگران داریم، به شکل‌های مطبوع یا نامطبوعی با آنان رفتار می‌کنیم. در عین حال، اعمال ما باعث می‌شوند آنان هم به شکل خاصی با ما رفتار کنند.

باورها می‌توانند به صورت خلاق، آفریننده و پیش‌گویانه عمل کنند. زمانی که در باور و گفتار ما ، این اعتقاد به‌وجود آید که طرف مقابل، فردی لایق، کوشا و بسیار باهوش است، او هم به‌صورت متقابل کوشش می‌کند تا به همین‌ صورت باشد.

تغییر

تغییر باورها

آیا باور می‌کنید این امکان برای شما وجود دارد که به ایجاد تغییر در باورهای‌تان بپردازید؟ آیا دوست دارید که برخی از آنها را تغییر دهید؟ در بسیاری از موارد ، این تغییر عقیده‌ها ، به زندگی ، لذت و تنوع می‌بخشند و در برخی از حالات، برای مدتی، اختلال یا کُندی در برخی از کارها ایجاد می‌کنند.

با تغییر در باور ها می توان زندگی را تغییر داد .

در سال‌های گذشته ، به‌صورت مکرر ، عقاید و باورهای شما تغییر پیدا کرده‌اند. اگر در سنین میان‌سالی هستید ، به یاد بیاورید که در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی چه نوع باورهایی داشته‌اید. هرقدر که بزرگ‌تر شوید و تجربیات جدیدی را پشت‌سر بگذارید ، دیدگاه‌تان در مورد بسیاری از مسائل زندگی ، تغییر می‌کند. افکار و عقاید ما آن‌چنان تدریجی متحول می‌شوند که در بسیاری از موارد ، متوجه تغییر آنها نمی‌شویم. برخی از باورها پس از اینکه فرد تنها با یک استثنا روبه‌رو می‌شود ، تغییر پیدا می‌کنند. از بین رفتن عقیده برای انسان می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در این شرایط، یک خلا فکری به‌وجود می‌آید که می‌تواند هر باور دیگری را به عنوان جانشین ، جذب کند.

عقاید درست و صحیح ، حمایت کننده بوده و زمینه‌ساز خلاقیت و پیشرفت به حساب می‌آیند.

اگر در زمینه‌ای در زندگی، باور خود را از دست دادید ، به‌طور حتم به باور و عادت جدیدی که دارای نیات و هدف‌های مثبت و خیرخواهانه است، روی آورید. در ارتباط با هر باوری، از خودتان بپرسید: «این باور چه خیر، منافع و برکاتی برای من به بار می‌آورد؟» اگر فکری را طرد می‌کنید ، بلافاصله از خودتان بپرسید: «چه فکر بهتری را می‌توانم جانشین آن کنم؟»

تغییر باورها اگر با پایمردی و صبوری در حفظ عقیده‌ی جدید همراه نباشد ، ممکن است دوام نیاورد.

در برخی از موارد ، بایستی در اجزای ساختار باورهای گذشته، تغییراتی به‌وجود آورد و در بعضی دیگر ، باید به تجربیات مهم و سرنوشت‌سازی که در گذشته به پیدایش عقیده‌ی موجود انجامیده است، برگشت و بار دیگر به ارزش‌یابی و نتیجه‌گیری از آن پرداخت. آنچه درباره عقیده‌ی جدید بسیار مهم است، صرف‌نظر از اینکه این عقیده یا فن چگونه باشد ، این است که با بنیان‌های ارزش‌ها و احساسات فرد ، مطابقت و هم‌سویی داشته باشد.

منبع : شادکامی - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

پنجره ای رو به موفقیت

کاستی های زندگی ات را مدیریت کن

هرچی آرزوی خوب مال تو...

خوشبختی ،واقعیت یا خیال ؟

معنویت ،روشی برای بودن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.