تبیان، دستیار زندگی
كتاب انقلاب ایران به روایت رادیو BBC به كوشش عبد الرضا هوشنگ مهدوی و توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ جدیدی رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجديد چاپ شد

انقلاب ايران به روايت راديو BBC

تجدید چاپ، شد  ،  انقلاب ایران، به روایت رادیو، bbc

كتاب "انقلاب ايران به روايت راديو BBC" به كوشش عبد الرضا هوشنگ مهدوي و توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ جديدي رسيده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين كتاب در 9 فصل، وقايع نهضت مشروطه تا بازگشت امام خميني(ره)را از فرانسه به ايران بر اساس يك برنامه چندين قسمتي از راديو BBC روايت مي‌كند.

در مقدمه كتاب "انقلاب ايران به روايت راديو BBC" آمده است: راديو بي.بي.سي يك بنگاه خبر پراكني وابسته به وزارت امور خارجه انگليس است كه در آستانه جنگ جهاني دوم، زمينه اشغال ايران را فراهم كرد و حتي به عنوان ابزاري براي كودتاي 28 مرداد به كار گرفته شد.

اين راديو با به راه انداختن جنگ رواني عليه نيروهاي انقلابي سعي مي‌كرد از پيروزي انقلاب اسلامي جلوگيري كند و حتي پس از پيروزي انقلاب و در آستانه ورود امام خميني(ره) با نقل گزيده‌هايي از مطبوعات انگليسي به جنگ رواني تمام عيار  عليه انقلاب دست زد.

راديو بي.بي.سي با اين اهداف و سابقه تاريخي، به تحليل انقلاب اسلامي پرداخت و هيچ گاه نتوانست ديدگاه ضد انقلاب خود را مخفي كند.

كتاب " انقلاب ايران به روايت راديو BBC" براي نخستين بار، سال 1372 توسط نشر طرح نو منتشر شد و اينك مركز اسناد انقلاب اسلامي اين كتاب را در قطع وزيري و 560 صفحه و شمارگان 2500 نسخه و بهاي 47 هزار ريال تجديد چاپ كرده است.

برنامه‌هاي راديو BBC با عنوان "داستان انقلاب" براي نخستين بار در سال‌هاي اول انقلاب و بعد از آن براي دومين بار در سال 1375 از اين راديو پخش شد.

در اين مجموعه برنامه 36 قسمتي با استفاده از نوارهاي آرشيوي و همين‌طور مصاحبه‌هاي اختصاصي با چهره‌هاي سياسي، تاريخ معاصر ايران در فاصله زماني نهضت مشروطيت تابهمن 1357 مرور شده است.