تبیان، دستیار زندگی
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هیچ نوع مرکز رسمی و دارای مجوزی برای فروش دارو به صورت اینترنتی یا ماهواره ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب خطر داروهای ماهواره ای باشید

فروش اینترنتی دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هیچ نوع مرکز رسمی و دارای مجوزی برای فروش دارو به صورت اینترنتی یا ماهواره ای در فارس و ایران وجود ندارد، نسبت به تقلبی بودن اکثر این داروها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، هاشم منتصری بعد از ظهر امروز در نشستی خبری افزود: طی مدت اخیر، عرضه داروها از طریق اینترنت یا ماهواره در برخی کشورها از جمله ایران در حال شروع است که بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در حال حاضر هیچ مرکز دارای مجوزی برای عرضه دارو به صورت اینترنتی یا ماهواره وجود ندارد و ما نیز قانونی برای این نوع عرضه نداریم.

وی عنوان کرد: هرکس برای فروش داروها به صورت اینترنتی یا ماهواره ای در کشور اقدام کند، مشمول قوانین عرضه دارو در خارج از شبکه رسمی و به شکل قاچاق و داروهای تقلبی قرار می گیرد.

هاشم منتصری تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی، خطرات ناشی از مصرف این داروها را به کشورهای عضو اعلام کرده و نسبت به عوارض مصرف داروهایی که با این شیوه عرضه می شوند، هشدار داده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهایی که مجوز عرضه داروها به صورت اینترنتی و ماهواره ای داده شده است، اکثر داروهای عرضه شده از این طریق تقلبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: داروهای تقلبی نه تنها از نظری ایمنی، اثر بخشی، ماهیت نوع ماده دارویی، کیفیت، کمیت و خلوص ماده دارویی، مشابه داروهای رسمی که با مجوز در کشورها تولید و عرضه می شوند، نیستند، بلکه به دلیل اینکه شرایط لازم برای تولید، حمل و نقل و نگهداری آنها رعایت نمی شود، حاوی مواد بسیار خطرناک و سمی می شوند که قابل تشخیص توسط افراد عادی نیست. بنابراین نه تنها اثر درمانی ندارند، بلکه سلامت مصرف کننده را در کوتاه یا دراز مدت به خطر می اندازند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم اعتماد مردم به تولیدات دارویی داخلی و استفاده از آنها بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته، داروهای تولید شده ی خود را به منظور مصرف داخلی کنترل می کنند، ولی بر داروهایی که قرار است به کشورهای دیگر صادر شود، نظارتی ندارند و با همان حساسیت، آنها را کنترل نمی کنند، بنابراین توانمند شدن کشور در تولید و عرضه داروهای با کیفیت بالا می تواند سلامت مردم را بیشتر تضمین کند.

فروش اینترنتی دارو

منتصری افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده که داروها یا فرآورده های آرایشی- بهداشتی تولید شده در کشورهای پیشرفته که به دلیل غیر استاندارد بودن، مجوز عرضه در آن کشور را کسب نکرده اند، به صورت قاچاق در کشورهای دیگر عرضه می شوند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نحوه ورود داروهای خارجی به صورت رسمی به کشور نیز بیان کرد: داروهای خارجی از طریق نمایندگی های رسمی و شرکت های دارویی مجاز وارد کشور می شوند و قبل از ورود نیز شرایط تولید و حمل آن بر اساس استانداردها، توسط مقامات مسئول دارو و غذای کشور کنترل می شود.

وی عنوان کرد: داروهای خارجی قبل از ورود به کشور مورد آزمایش و ارزیابی کمی و کیفی قرار می گیرند و پس از تطبیق با استانداردهای جهانی و کشوری، اجازه توزیع و مصرف پیدا می کنند و در صورت بروز مشکلاتی در بخش کیفیت و کمیت، نه تنها شرکت وارد کننده دارو، بلکه شرکت تولید کننده نیز پاسخگوی مردم و مسئولان کشور خواهد بود.

*مطالب مرتبط:

با داروهای تقلبی چه کنیم؟

نکاتی درباره چند داروی پُر مصرف

جمع آوری استامینوفن کدئین از داروخانه‌‏ها

جعبه داروهایتان را چک کنید

مسمومیت دارویى

خانه‌ تكانی دارویی

10دستور برای مصرف دارو

هشدار درباره مصرف دارو برای کودکان

20 درصد داروها دور ریخته می‌شوند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.