تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌خواهید شروع به سرخ‌كردن سبزی یا موادی بكنید كه مطمئن هستید هم خودتان و هم دیگر اهالی خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می‌شوند، پیش از شروع كار، ابتدا هواكش‌های داخل آشپزخانه را روشن كرده سپس مقداری سركه سفید را در كاسه‌ای بریزید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکرده به کار و نذارین به کار

بوی سوختگی

وقتی فضای خانه را بوی غذای سوخته یا رنگ یا... پر كرده است، می‌توانید علاوه بر باز كردن پنجره‌ها از راهكارهای سریع و پیشنهادهای ما استفاده كنید. همان‌قدر كه پراكنده‌ شدن عطری خوشبو و دل‌انگیز در محیط، حس خوب و خوشایندی را در انسان ایجاد می‌كند، به مشام رسیدن بویی نامطبوع، ناراحت‌كننده و حتی بعضی اوقات غیرقابل تحمل می‌شود. حالا ممكن است این بوی ناخوشایند از غذایی سوخته برآمده یا حاصل انجام مراحل آماده‌سازی پخت غذایی لذیذ باشد؛ مانند درست‌كردن پیازداغ، سیرداغ یا سرخ‌كردن انواع و اقسام سبزیجات و مرغ و ماهی كه همه اینها فضای خانه را با بویی ناخوشایند پر می‌كند. هركدام از این بوها به نسبت‌های مختلف برای اغلب افراد، آزاردهنده و نامطبوع است بنابراین معمولا اولین عكس‌العمل‌ها در چنین شرایطی روشن‌كردن هواكش‌ها و بازكردن كلیه راه‌های خروجی شامل در و پنجره‌های خانه است و باتوجه به اینكه این روزها هوا رو به سردی می‌رود، اقدام دوم (بازكردن در و پنجره) اگرچه به خروج بو با سرعت بیشتری منجر می‌شود ولی سبب به‌هدر رفتن درصد زیادی از گرمای موجود در خانه نیز می‌شود كه این كار به لحاظ صرفه‌جویی در انرژی مناسب نیست؛ بنابراین باید به فكر چاره‌ای بهتر بود. برای این منظور باتوجه به نوع بوی پراكنده‌شده در محیط، راه‌های متعددی وجود دارد؛ فقط كافی است آنها را امتحان كنید:

بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه‌ای كوچك و قراردادن آن روی شعله اجاق‌گاز از بین ببرید.

بوی سوختگی می‌آید. غذا سوخت؟!

برای از بین بردن بوی حاصل از پخت و پز و سرخ‌كردن و به‌خصوص سوختن غذا در فضای آشپزخانه و خانه به راه‌های زیر توجه كنید:

1 – كاسه‌ای حاوی آب را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا كمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق‌گاز تا كم‌كم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر كرده و بوی حاصل از سرخ‌كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.

2 – برای اینكه همزمان با از بین رفتن بوی ناخوشایند موجود در آشپزخانه، بوی مطبوعی نیز در فضا بپیچد، به جز دارچین، مواد دیگری نیز وجود دارد كه میخك ازجمله آنهاست. پس چند عدد میخك را داخل كاسه‌ای فلزی حاوی آب بریزید.  مانند نمونه قبلی روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید.

3 – هرچقدر هم كه غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید. ابتدا اگر هواكش روشن نیست، روشنش كنید. سپس قابلمه‌ای حاوی آب را روی شعله اجاق‌گاز قرار داده و چند تكه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.

4 – اگر می‌خواهید شروع به سرخ‌كردن سبزی یا موادی بكنید كه مطمئن هستید هم خودتان و هم دیگر اهالی خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می‌شوند، پیش از شروع كار، ابتدا هواكش‌های داخل آشپزخانه را روشن كرده سپس مقداری سركه سفید را در كاسه‌ای بریزید و آن را كنار اجاق‌گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سركه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ‌كردن آن مواد را در محیط خنثی می‌كند.

قابلمه‌ای حاوی آب را روی شعله اجاق‌گاز قرار داده و چند تكه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.

5 – اگر حواس‌پرتی كار دست‌تان داده و غذا به قدری سوخته كه بوی حاصل از آن با هیچ‌یك از راهكارهای فوق خنثی‌شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره‌ها را باز كنید ولی برای اینكه این بو هرچه سریع‌تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت‌های خانه انتقال پیدا نكند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار كرده و برای چند دقیقه آن را تكان دهید.

6 – گاهی پخت بعضی سبزیجات به خصوص انواع كلم‌ها بوی نامطبوعی را در فضا پراكنده می‌كند. در چنین شرایطی یا در آب سبزیجات در حال پخت، كمی سركه یا حتی به ادعای بعضی افراد چند تكه نان سفت بریزید یا آنكه ظرف كوچكی را از سركه پر كنید و در كنار اجاق‌گاز قرار دهید. البته جوشاندن سركه یا مخلوط سركه و آب كارسازتر خواهد بود.

7 – بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه‌ای كوچك و قراردادن آن روی شعله اجاق‌گاز از بین ببرید. حرارت‌دادن جعفری برای مدت 5 دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می‌برد بلكه فضا را عطرآگین می‌كند.

منبع: خانواده

مقالات مرتبط

زیرکانه خانه داری کنید

از برکت سفره تان نگه داری کنید

ریز نکته های هنری

تیز بینی در خانه داری

در خانه داری خلاق باشید

لکه بری با شیوه آسان

نکات طلایی خانه داری

ریز  ودرشت خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.