تبیان، دستیار زندگی
شعر در به خاطرسپاری متون نقش بسیار چشم گیری دارد و به همین دلیل در تاریخ ادبیات این مرزو بوم آموزش و شعر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر شعر در آموزش

گل

شعر در به خاطرسپاری متون نقش بسیار چشمگیری دارد و به همین دلیل در تاریخ ادبیات این مرزو بوم آموزش و شعر بارها و بارها باهم درآمیخته است. آموزش کودکان و نوجوانان بیشتر متأثر از شعر بوده است و به خوبی می توان آن را در حافظه جمعی ملاحظه کرد.

شما که این متن را مطالعه می فرمایید تا چه حد از متون مورد استفاده در کتب دبستان و دبیرستان خود به خاطر می آورید. اولین چیزی که به یاد شما می آید اشعاری است که از همان دوره در حافظه شما باقی مانده است .

اگر پدران و مادران امروزی به دوران کودکی خود بیندیشند، بخوبی درمی‎یابند که قبل از دبستان و حتی پس از آن برای همه لحظات زندگی خود از شکل شاعرانه استفاده می‎کرده‎اند.

مثنوی محمدی

با تکیه بر همین مزیت کتاب هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در مخاطب به صورت شعر و نظم تهیه گردیده است که از آن جمله می توان به دو کتاب «مثنوی محمدی» و «مثنوی ریحانة الرسول» سروده محسن سید اسماعیلی نام برد. این دو کتاب که به تاریخ زندگانی پیامبراکرم(ص) و زندگانی دخت بزرگوار ایشان پرداخته است ضمن رعایت مستندات لازم تاریخی در زندگانی این معصومین، شیوه نگارش را منظوم انتخاب کرده و با وزنی مشابه در قالب مثنوی سعی داشته تا سنت نبوی و الگوی فاطمی را در منظر خوانندگان شیرین و روح افزا آورده و امکان حفظ سپاری را در خواننده به حداکثر برساند. وقایع، اسامی، تاریخ حوادث همه بصورتی به نظم درآمده اند که خواننده پس از مطالعه همواره سنّت را به خاطر داشته و در حالتهای مشابه آن را بعمل در آورد.

ریحانة الرسول

همان گونه که در بالا بدان اشاره رفت پدران و مادران محترم می توانند با خواندن این دو کتاب  برای فرزندان خویش که در سنین کودکی، توانایی حفظ مطالب را بیشتر از هر دورانی دارند، مطالب را در حافظه آنها ثبت نمایند تا بتوانند در بزرگسالی آن را مورد عمل قرار دهند.

نشاطی كه جمع خوانی شعر می تواند ایجاد كند به همراه علاقه فطری كودكان به شعر، افزایش توان یادگیری آنها را به همراه خواهد داشت.خیال انگیز بودن و موسیقایی بودن شعر خستگی را برای کودک و نوجوان در بر نخواهد داشت. کودکان از شنیدن شعر لذت می برند نه به خاطر اینکه با صناعات ادبی آن آشنا هستند بلکه آنها با آهنگ شعر و ریتم موجود در آن به جنبش و جوشش در می آیند و شاد می شوند و در هنگام شنیدن توام با لذت، مفهوم اشعار را نیز به خاطر می سپارند و اگر شعر مملو از مفاهیم دینی و تاریخ زندگانی معصومین (ع) باشد این آموزش ماندگار و جذاب خواهد ماند.

معلمین، پدران و مادران عزیز با خواندن و مطالعه این کتابها نه تنها  اطلاعات مورد نیاز خود را از سیره معصومین افزایش خواهند داد بلکه بطور همزمان کودکان و نوجوانان خویش را نیز از تاریخ اسلام بهره مند خواهند ساخت.

امکان خرید دو کتاب مثنوی محمدی و مثنوی ریحانة الرسول از فروشگاه اینترنتی تبیان فراهم می باشد.

قسمتی از کتاب مثنوی ریحانة الرّسول که در آن به استفاده فاطمه زهرا (س) از شعر در تعلیم کودکان اشاره نموده است:

نحوهء تعــــــــــــلیم او در آن زمان تازه بود و اُســــوه شد اندر جهان
شعر را آمیخت او در بحث و درس تربیــــــت را بُرد او در اوج و رأس
در امور درس می بود او دقــــــیق بود با دانــــش پژوهان او رفـــیق
گفـــت از بهداشـت او با کــودکان از طعام و هم ز مسواک ِ دهـان
یاد داد او معــرفــت را بــر نعیـــم بــودن ِ راضــی به انعــام ِ رحیــم
گفت: بســـــم الله گو اندر شروع وقت خوردن در مساء و هم طلوع
در نهایت هم بگوییــــــد این چنین حمد باشد بر خدایِ عالــــــــمین

مســـتحب باشد وضو قبل از غذا هـــــم نشستن باشد آندم حَبَّذا

لقــــــــــمهء کوچک بُوَد عینِ ادب عایدت گردد ســــلامت زین سبب
داد آموزش به مــــــردم این چنین یاد آوردش ز الـــــــــــــفاظِ امـین

جهت خرید کتاب ریحانة الرســول اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتاب مثنوی محمدی اینجا کلیک کنید.

ربع سـکه بهــار آزادی میخواهیـد اینجا کلیک کنید.