تبیان، دستیار زندگی
امروزه تمرینهاى ورزشى و رژیمهاى غذایى مختلفى وجـود دارد و این كار ما را دشوارتر كرده است زیرا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهاى غلط در بدنسازى

باورهای غلط در بدنسازی

امروزه تمرینهاى ورزشى و رژیمهاى غذایى مختلفى وجـود دارد و این كار ما را دشوارتر كرده است زیرا نمى دانیم كه كدامیك از این برنامه ها نتیجه دلخواه را بـه ما مى دهد اما از همه اینها بدتر پندارهاى غلط در مورد ورزش است، پندار هایى كه گاهى صدها برابر بیشتر از فواید آنها به بدن ما آسیب مى رسانند. تعداد این باورهاى غلط در بین عامه مردم بسیار زیاد است ولى نمونه هاى آن در این چند مورد ذكر شده است:

عرق زیاد براى وزن كم كردن

عرق كردن زیاد هیچ تأثیرى روى كاهش وزن ندارد و باید هنگام ورزش از لباس نخى گشاد استفاده كنید تا دماى بدنتان به سهولت تبادل شود.

شاید این تصور از وزن كم كردن ورزشكاران قبل از وزن كشى با پوشیدن لباسهاى نایلونى و تعرق زیاد ناشى شده اما باید توجه كنید كه این روش یك روش موقت براى كم كردن وزن آن هم به میزان كم (حداكثر یك تا 2 كیلوگرم) است.

استفاده زیاد از پروتیین براى ساختن عضله

بدن شما فقط میزان مشخصى پروتیین در روز نیاز دارد و زمانى كه شما بیش از نیازش به آن پروتئین برسانید، به همان ترتیب كربوهیدراتها و كالریهای چربى بیشترى تولید خواهد شد.

بدین ترتیب پروتئینها از بین خواهند رفت و مقدارى از آن دفع مى شود و مقدارى دیگر نیز به چربى تبدیل خواهد شد و به عنوان منبع تولید انرژى بدن استفاده مى شوند.

نیاز به پروتیین1/2 تا 1/5 گرم به ازاى هر كیلوگرم وزن بدن است. این مقدار مطمئناً نیاز بدن شما را براى ساخت عضله هاى جدید برطرف خواهد كرد. به جاى خوردن پروتیین، بهتر است در رژیم غذایى خود از مقدار بیشترى كربوهیدرات استفاده كنید زیرا آنها بهترین منابع انرژى براى ساخت بافتهاى عضلانى در بدن هستند.

حذف تمام چربى ها در رژیم غذایى

رژیم غذایى اصولى و درست است كه از همه مواد مغذى تشكیل شود و چربى هاى خوب (اسید هاى چرب غیر اشباع) كه به فراوانى در دانه هاى روغنى یافت مى شوند باید در رژیم بدنسازان گنجانده شود.

مهمترین دلیل آن اینكه چربى ها در تعادل سطح هورمونى بدن نقش اساسى و هورمونها براى ساخت عضلات و سایر عملكردهاى حیاتى مهم هستند و باید مصرف شوند، ضمن اینكه حذف چربى ها به طور كامل موجب ایجاد حالت دفاعى در بدن و نگهدارى آن مى شود.

باورهای غلط در بدنسازی

تبدیل غذا به چربى در هنگام شب

آیا فكر مى كنید دستگاه متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما مى داند كه چه ساعتى از روز است. همانطور كه بدن شما با توجه به ریتم شبانه روزى خود جلو مى رود، متابولیسم شما در هنگام شب قطع نمى شود. حتى زمانى كه در خواب هستید هم براى جلوگیرى از ایجاد دگرگونى در بافت هایتان به علت غذا نخوردن به مدتى طولانى نیاز دارید كه به بدنتان سوخت برسانید. این مسأله مخصوصاً زمانى كه تا دیرهنگام در روز به كار مشغول هستید، بسیار اهمیت دارد.

بعد از تمرین، بدن شما نیاز زیادى به استفاده از كربوهیدراتها دارد، بنابراین چون فكر مى كنید كه غذا خوردن در این زمان باعث ایجاد چربى در بدنتان مى شود، از آن دورى نكنید. خیلى مهم است كه مطمئن شوید كه غذاهایى كه در آن زمان استفاده مى كنید حتماً سالم باشند، مثل گوشت كم چربى همراه با میزان زیادى سبزیجات تا بتوانید درصد ایجاد چربى را در بدنتان پایین بیاورید اما به هر حال نیازى نیست كه كلاً از غذا خوردن جلوگیرى كنید.

عرق کردن بهترین راه براى سوزاندن چربی ها

بسیارى از مردم باور دارند كه بهترین راه براى سوزاندن چربیهاى بدن، یك جلسه انجام حركات بالا برنده ضربان قلب است البته این صحیح است كه با بالا بردن ضربان قلب، بدن كالریهاى چربى بیشترى مى سوزاند اما مهمتر از آن مقدار كلى كالریهایى است كه سوزانده اید.

زمانى كه شما تمریناتى انجام مى دهید كه با فاصله زمانى ضربان قلب را بالا مى برد، مقدار كالریهایى كه در هر دقیقه مى سوزانید بیشتر از زمانى است كه ضربان قلبتان پایین است اما این وضعیت را نمى توانید خیلى ادامه دهید و باید وقفه اى بین این تمرینات بیندازید و مقدار كالرى كه در هر یك از این دوره ها مى سوزانید تقریباً یكسان است اما مزیت آن این است كه تمرین با وقفه زمانى باعث مى شود بدن شما مقدار قابل توجهى كالرى بعد از اتمام تمریناتتان بسوزاند.

این به آن معنى است كه شما بعد از تمرین همچنان كالرى مى سوزانید و بنابراین مقدار كلى كالریهاى سوزانده شده در روز بالاتر خواهد رفت و این باعث خواهد شد كه وزن بیشترى كم كنید.

باورهای غلط در بدنسازی

تمرینات بالا برنده ضربان قلب با وقفه زمانى به حفظ بافتهاى ماهیچه اى نیز كمك مى كند، در حالى كه اگر وقفه اى بین این تمرینات وجود نداشته باشد و مدت زمان آن بالا باشد، ممكن است باعث از بین رفتن ماهیچه ها شود. موضوع مهمى كه باید در خاطر داشته باشید این است كه شما نمى توانید این تمرینات را هر روزه انجام دهید و باید زمانبندى مشخصى براى این تمرینات داشته باشید.

این تمرینات باید حداكثر 20 دقیقه طول بكشد تا بدنتان بتواند از ذخیره چربى خود استفاده كند. در 20 دقیقه اول ممكن است تنها كربوهیدراتهایى كه در ساعات اخیر مصرف كرده اید را بسوزانید. براى بالا بردن تمریناتتان مى توانید با تمرینات كوتاه مدت 6 تا 10 دقیقه اى هم میزان سوزاندن چربى هایتان و هم سلامتى خود را افزایش دهید.

استفاده از نوشابه هاى انرژى زا براى قبل از تمرین

بر خلاف تبلیغات، این نوشابه ها به شما انرژى نمى دهند و از درصد بالایى شكر و طعم دهنده ها و اسید كربنیك تشكیل شده اند. براى كسب انرژى قبل از تمرین از كربو هیدراتهاى مركب با شاخص گلیسمیك پایین استفاده كنید تا یك انرژى پایدار و مناسبى در طول تمرین داشته باشید.

استراحت ممنوع

یكى از عوامل مهم براى نیرومند تر شدن، استراحت است. اگر شما هر روز به باشگاه ورزشى بروید و از خودتان به بالاترین حد كار بكشید، هیچ نتیجه اى از تمرینات نخواهید برد و قوى تر نیز نخواهید شد.

زمانى كه بدن در حال استراحت است، تنها زمانى است كه مى تواند خود را تسكین داده و روز بعد قوى تر و سرحال تر باشد. اگر قبل از اینكه بدنتان استراحت كند دوباره تمریناتتان را ادامه دهید، عضله هایتان از بین خواهند رفت و به جاى اینكه نیرومند تر شوید، ضعیف تر هم خواهید شد.

به برنامه تمریناتتان چند روز كم كار یا بیكار اضافه كنید تا به بدنتان فرصت دهید كه اندكى تسكین یابد مطمئنا در این حالت براى تمرینات بعدى آمادگى بیشترى خواهید داشت.

                                                                                                                                                   منبع: ایران ورزشی