تبیان، دستیار زندگی
کتاب «رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا» به قلم احمد پهلوانیان از سوی نشر بوستان کتاب روانه بازار کتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوستان کتاب منتشر کرد

«رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا»

بوستان کتاب، منتشر کرد  ، «رابطه نفس و بدن، از نظر ملاصدرا»

کتاب «رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا» به قلم احمد پهلوانیان از سوی نشر بوستان کتاب روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر به بررسی ارتباط نفس با بدن و یافتن دیدگاه ملاصدرا در تبیین چگونگی این ارتباط می پردازد.

ارتباط نفس و بدن ازموضوعات ژرفی است که همه فیلسوفان ازافلاطون و ارسطو و سایر فلاسفه یونانی گرفته تا بوعلی سینا و سهروردی و دیگر حکمیان مسلمان و حتی اندیشه ورزان فلسفه جدید غرب، درباره آن دیدگاه های خود را ارائه داده اند، اما در این میان کامل ترین و بهترین نظریه از آن  ملاصدرای شیرازی است.

این واکاوی طی سه فصل، مروری اجمالی به دیدگاه های مطرح و شاخص دربیان حقیقت نفس دارد. در فصل اول با عنوان «کلیاتی درباره نفس»، مروری اجمالی به دیدگاه های مطرح و شاخص در بیان حقیقت نفس انجام شده است. در این فصل پس از بیان حقیقت نفس از دیدگاه افلاطون، ارسطو، فلوطین، ابن سینا و شیخ اشراق، دیدگاه ملاصدرا درباره نفس، حدوث وقدوم آن، قوای نفسانی، مراتب و سیر استکمالی نفس و کمال نهایی آن، مطرح می شود.

فصل دوم با عنوان «رابطه نفس و بدن» به طرح موضوع ارتباط نفس با بدن، تبیین آن و طرح دیدگاه های فلاسفه اثرگذار در سیر اندیشه بشری از قدیم تا جدید می پردازد. در این فصل پاسخ های افلاطون، ارسطو و فلوطین از حکیمان یونان باستان، ابن سینا و شیخ اشراق از فلاسفه مسلمان و همچنین دیدگاه دکارت، دوگانه انگاران، رفتارگرایان، پیروان نظریه این همانی و کارکردگرایان از فلسفه جدید غرب در جواب چگونگی این ارتباط ارائه می شوند.

«رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا» عنوان فصل سوم کتاب است که درباره سوال اصلی پژوهش یعنی تبیین ملاصدرا از چگونگی رابطه نفس و بدن است. در این فصل ضمن تشریح تعلق و ارتباط های شش گانه ای که ملاصدرا تحت انواع ارتباط طرح می کند،  این نتیجه حاصل می شود که بنابر دیدگاه او، نفس در ابتدای حدوث به ماده جسمانی نیاز دارد.

انواع تعلق، دو نوع تعلق نفس به بدن، بدن و استدعای نفس، رابطه اتحادی نفس و بدن، انفعال نفس و بدن، روح بخاری، نفس بعد از مرگ و ملاصدرا و مسئله تناسخ، از جمله مباحث این فصل را تشکیل می دهد.

از جمله منابع این کتاب می توان به شرح آرای فلسفی ملاصدرا، ارسطو درباره نفس، جاودانگی، درآمدی به فلسفه فلوطین، تاریخ فلسفه، تاریخ فلسفه یونان، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا و رابطه نفس و بدن اشاره کرد.

مخاطب این کتاب را طلبه ها، دانشجویان، پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه تشکیل می دهند.

کتاب «رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا» درشمارگان 1500 نسخه، 236 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار کتاب شد.