تبیان، دستیار زندگی
بخش اول دانشنامه قرآن‌شناسی كه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال تهیه است، تا یك سال آینده منتشر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

بخش اول دانشنامه قرآن‌شناسي تا يك سال آينده منتشر مي‌شود

از سوی، پژوهشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی ، بخش اول، دانشنامه، قرآن‌شناسی، تا یك، سال آینده، منتشر می‌شود

بخش اول دانشنامه قرآن‌شناسي كه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در حال تهيه است، تا يك سال آينده منتشر مي‌شود.

حسين علوي‌مهر، معاون اجرايي دانشنامه قرآن‌شناسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به ويژگي‌هاي دانشنامه قرآن‌شناسي گفت: اين اثر يك دانشنامه موضوعي است كه به تبيين معارف قرآني از طريق مقالات مختلف مي‌پردازد.

وي با بيان اين‌كه اين دانشنامه، ناظر به مباحث روز است، افزود: دانشنامه قرآن‌شناسي بر خلاف دايره‌المعارف قرآن، بر اساس فهرست موضوعي تنظيم مي‌شود.

علوي‌مهر، بخش اول دانشنامه قرآن‌شناسي را مربوط به مباحث معرفتي و درون‌قرآني دانست و ادامه داد: مسايلي از قبيل علومي كه به صورت سنتي جزو علوم قرآني دسته‌بندي مي‌شد، از جمله مباحثي هستند كه در اين بخش از دانشنامه قرآن‌شناسي، مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

وي اضافه كرد: قسمت اعظم تدوين بخش نخست دانشنامه قرآن‌شناسي به انجام رسيده و چهار جلد از اين بخش از دانشنامه با حدود 50 مقاله آماده ارائه است.

وي با بيان اين ‌كه مجموع مجلدات بخش نخست دانشنامه قرآن‌شناسي به شش جلد مي‌رسد، افزود: اين شش جلد تا سال آينده منتشر خواهد شد.

معاون اجرايي دانشنامه قرآن‌شناسي، بخش دوم اين دانشنامه را مشتمل بر 30 جلد عنوان کرد و گفت: اين بخش از دانشنامه در مرحله تعيين مدخل‌ها و نگارش مقالات است.

وي مجموع مقالات دانشنامه قرآن‌شناسي را شامل 900 مقاله در 900 مدخل عنوان و خاطرنشان كرد: حدود 100 مدخل به بخش اول و 800 مدخل به بخش دوم اختصاص دارد.

علوي‌مهر بيان داشت: تدوين مقالات دانشنامه قرآن‌شناسي در 12 گروه مختلف مانند گروه علوم تجربي، علوم انساني، فقه و حقوق، تاريخ و سياست، كلام و معرفت‌شناسي صورت مي‌گيرد.