تبیان، دستیار زندگی
در نظام هستی، حق پیروز است؛ خواه از قدرت مادی برخوردار باشد یا نه و نیز باطل محکوم به شکست است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره قرآنی امام حسین علیه السلام (3)

شهادت

پیروز حقیقی کیست؟

# مبنای نهضت حسینی

قیام امام حسین علیه‏السلام همان طور که از نامه‏ها، پیام‏ها و خطبه‏های ایشان استنباط می‏شود، یک مبنای خاص داشت و یک بنای مخصوص. آنچه مورد اعتقاد سالار شهیدان بود و بر همان مبنا مبارزه خود را بنا نهادند و قیام کردند این بود که در نظام هستی، حق پیروز است؛ خواه از قدرت مادی برخوردار باشد یا نه و نیز باطل محکوم به شکست است. آنچه مبنای امویان بود و بر همان مبنا حکومتشان را بنا کردند، این بود هر که قدرت مادی دارد، پیروز است؛ خواه با حق همراه باشد یا نه؛ و گرنه محکوم به شکست است، هر چند حق باشد.

این دو طرز فکر که همواره بوده و هست، از دو نوع جهان‏بینی نشأت می‏گیرد. کسی که جهان را در ماده خلاصه می‏کند و اصالت را به ماده می‏دهد، هر جا جریان طبیعت بیش‏تر حضور داشت، آن جا محور قدرت تلقّی می‏شود و در آن محور، عزل و نصب، عزت و ذلت دور می‏زند؛ ولی کسی که جهان‏بینی را براساس حقیقت هستی تنظیم کرده است، اصالت را به معنا می‏دهد و در محور حق حرکت می‏کند. این گروه، حق محورند، در قبال دیگران که مادّه محورند.

در جهان هستی، باطل، نه اثری دارد و نه دوامی و سراسر جهان براساس حکومت حق تنظیم شده است.

بر همین اساس، همیشه در مقابل انبیای الهی افرادی قیام می‏کردند که چنین معتقد بودند: «قد أفلح الیوم من استعلی؛ کسی که امروز پیروز شود ، رستگاری یابد» (1) در برابر پیام‏آوران خدا که می‏گفتند: «قد أفلح من تزکّی؛ رستگار آن كس كه خود را پاك گردانید» (2) طرز تفکر آل فرعون، هم قبل از آن‏ها بود، هم پس از آن‏ها. این شعار کسی است که در تفکّر او اصالت با ماده است. او می‏گوید: در نظام طبیعت، ضعیف پایمال است؛ یعنی همان شعار «قد أفلح الیوم من استعلی» امّا آن که می‏گوید: حق در جهان حاکم است و باید در محور حق حرکت کرد، شعارش «قد أفلح من تزکّی» است، یعنی هر کس روان خود را تهذیب کند به فلاح می‏رسد.

خلاصه آن که در جهان هستی، باطل، نه اثری دارد و نه دوامی و سراسر جهان بر اساس حکومت حق تنظیم شده است و نیز در جریان حکومت‏ها حق، باطل را سرکوب می‏کند و سخن مؤمنان نیز همین است: «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة بإذن الله؛ چه بسا گروه اندكى بر جمعیت بسیارى غلبه كنند باذن خدا» (3) بر این مبنا اگر حق با کسی بود، وی از تنهایی یا کمی یاری‏کننده وحشتی ندارد؛ بلکه همه کوشش او در این خلاصه می‏شود که حق را بشناسد و نیز در شناخت حق، محقِّق باشد و نه مقلّد و پس از شناخت حق به خود حق متّصف و متحقّق شود. اگر متحقق به حق شد، یقیناً ثابت و پیروز است و هرگز شکست نمی‏خورد و باید از باطل بپرهیزد و پس از شناخت باطل، قهراً آن را سرکوب خواهد کرد.

ادامه دارد

پی نوشتها:

1- سوره طه، آیه64

2- سوره اعلی، آیه14

3- سوره بقره، آیه249


منبع: کتاب شکوفایی عقل در نهضت حسینی.