تبیان، دستیار زندگی
قسمت مهمی از یک دستگاه یو پی اس باطری آن است. باطری امکان ذخیره سازی توان الکتریکی مستقیم را از طریق یک فرآیند شیمیایی فراهم می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از یو پی اس چه می‌دانید؟

قسمت دوم

در قسمت اول در مورد انواع UPS صحبت کردیم یک نوع دیگر، یو پی اس‌های آنلاین هستند که با آنها آشنا می‌شویم.

دبل کانورژن (آن لاین)

در این مدل دستگاه‌های مصرف کننده همیشه از برق ثابت و فیلتر شده خروجی یو پی اس بهره می‌برد، با کمک تکنولوژی آن لاین در اینگونه یو پی اس‌ها که از کیفیت و حساسیت بالایی برخوردارند می‌توانیم جهت دستگاه‌های فوق العاده حساس آزمایشگاهی، نظامی و... استفاده کنیم. طبق استاندارد، یک برد مجهز به میکروپروسسور فوق العاده حساس دائما ولتاژ و جریان ورودی را کنترل می‌کند.

ups

چه نکاتی در مورد نگهداری یو پی اس ها باید رعایت شود؟

قسمت مهمی از یک دستگاه یو پی اس باطری آن است. باطری امکان ذخیره سازی توان الکتریکی مستقیم را از طریق یک فرآیند شیمیایی فراهم می کند. ساختار شیمیایی باطری‌ها موجب حساسیت آنها به حرارت است. گرم شدن باطری ظرفیت ذخیره سازی توان الکتریکی و همچنین عمر باطری را کم می‌کند. با افزایش حرارت محیطی که باطری در آن قرار دارد به ازای هر یک درجه افزایش حرارت عمر باطری 10 درصد کاهش می‌یابد. حرارت ایده آل برای باطری بین 22 تا 25 درجه است که حرارت ایده آل محیط‌های کاری هم هست. لذا نگهداری باطری در خارج از محیط کاری معمولاً توصیه نمی‌شود.

یو پی اس تولید داخلی یا خارجی؟

تصور عمومی بر این است که یو پی اس خارجی همیشه بهتر اما گرانتر است. امروزه بسیاری از تولید کنندگان داخلی یو پی اس با استفاده از فناوری روز این صنعت دستگاه‌هایی را عرضه می‌کنند که بعضا قسمت عمده تجهیزات آنها در خارج از ایران و بخصوص در چین تولید می‌شود. یو پی اس‌های ایرانی به‌علت استفاده از باطری‌های تازه‌تر معمولا مشکل کمتری با باطری دارند. اما لزوما ارزان‌تر نیستند.

از طرف دیگر یو پی اس‌های خارجی نیز به علت تولید در مقیاس بسیار وسیع امروزه با قیمت بسیار مناسب در داخل کشور قابل تهیه هستند.

چرا یو پی اس‌های جدید به مدت کمی برق می‌دهند؟

تعریف اصلی استفاده از یو پی اس روشن نگه‌داشتن دستگاه‌های حساس بوده تا بتوان آنها را به نحو مطلوب و بدون از دست رفتن اطلاعات یا صدمه به دستگاه خاموش کرد. این تعریف با توجه به مشکلات قطع برق در کشورمان به تدریج عوض شده و یو پی اس تبدیل به دستگاهی برای تامین برق اضطراری به مدت چند ساعت شده است. در سال‌های اخیر با واردات و گسترش عرضه یو پی اس‌های خارجی در ایران مجددا طرز برخورد معمول جهانی با موضوع یو پی اس درایران نیز گسترش یافته است. راه حل ایده آل در این زمینه ترکیب یو پی اس و ژنراتور است. ژنراتور برق مداوم و طولانی مدت تولید می‌کند و یو پی اس شرایط نامناسب برق تولید را برای کار دستگاه‌ها مناسب کرده و تامین برق تا زمان راه اندازی و ایستا شدن ژنراتور را بعهده خواهد داشت.

منبع: ماهنامه رایانه