تبیان، دستیار زندگی
ماه 1383 بزرگداشت شهریار در روز شعر بیست و هفتم شهریورماه سالروز خاموشی شهریار شعر ایران با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شعر و ادب نامیده شده است. بر این اساس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی روز پنجشنبه م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 22 شهریور ماه 1383

بزرگداشت شهریار در روز شعر

بیست و هفتم شهریورماه سالروز خاموشی شهریار شعر ایران با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شعر و ادب نامیده شده است.

بر این اساس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی روز پنجشنبه مراسمی را در نكوداشتاستاد محمدحسین شهریار برگزار می كند و كارشناسان در این مراسم از زوایای مختلف زندگی و اندیشه های این استاد شعر فارسی را به مورد بررسی قرار می دهد.

شهریار یكی از شاعران نامدار معاصر به شمار می آید كه منظومه تركی او(حیدربابا سلام) به عنوان یك شاهكار ادبی مورد توجه ادب دوستان قرار گرفته و تاكنون به بیش از 90 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این منظومه در سال 1331 سالی كه مصادف با فوت مادرش بود به زبان مادری شاعر (تركی آذری) سروده شده است.

شهریار در سال 1324 متولد شد و در ده سالگی در وصف زادگاهش نخستین شعر خود را سرود. بعدها به یك روستا رفت و در دامنه كوه های حیدربابا پرورش یافت. شهریار از این فضا تأثیرات فراوانی پذیرفت. نام اصلی اش محمدحسن بهجت تبریزی بود. او غزلیات و قصیده های فراوان سرود اما هیچ كدام به اندازه حیدربابا شهرت نیافت. منظومه تركی(حیدربابا سلام) در اكثر دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه كلمبیا در ایالات متحده امریكا مورد بحث رساله دكترا قرار گرفته است و برخی از موسیقی دانان همانند هاژاك، آهنگسار معروف ارمنی، آهنگ های جالبی برای آن ساخته اند.

شهریار تا حدی شهرت بین المللی داشت كه امروز در جماهیر ماورای قفقاز و آسیای مركزی خیابان ها، سالن های نمایش، پارك ها و دیگر اماكن عمومی به نام شهریار نامگذاری می شوند. در ایران نیز منزل این شاعر فقید تبدیل به یك موزه ادبی شده است.