تبیان، دستیار زندگی
حسین(ع( انسان وارسته و پیشوای انسانیت بود اما برتر از فرشتگان، به همین جهت ویژگی هایی در رابطه با فرشتگان دارد که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسین(ع)؛ برتر از فرشتگان

حسین

حسین(ع) انسان وارسته و پیشوای انسانیّت بود اما برتر از فرشتگان، به همین جهت ویژگی هایی در رابطه با فرشتگان دارد که در سه بخش ترسیم خواهد شد:

1- آنچه از فرشتگان به او ارزانی شد،

2- حسین (ع) و صفات فرشتگان،

3- و آنچه از آن حضرت، به فرشتگان ارزانی شد،

1- آنچه از فرشتگان به او ارزانی شد،

از فرشتگان سه گروه و سه صنف به آن حضرت ارزانی شد:

الف: گروهی برای خدمت به او در دوران حیات پرافتخارش ارزانی شد که در روایات آمده است، از آن جمله در روایت است که یک از فرشتگان بر خود بالید که از جمله حاملان عرش، و مسئول اعلان فرارسیدن روز رستاخیز و از فرشتگان مقرّب است. جبرئیل در برابر او به خود بالید که امین وحی الهی و سفیر خدا به سوی پیامبر و تدبیرگر برخی امور آسمانها، روز رستاخیز و ... است و آن دو خدا را به داوری خواستند. خداوند ضمن پیام خویش سوگند یاد کرد که موجود گرانمایه تر از آنان آفریده است. گفتند: بارخدایا! این چگونه ممکن است با این که ما را از تور عظمت خویش پدید آورده ای؟

آنگاه به عرش نگریستند که در آن این کلمات را دیدند: لا اله الّا الله، محمّد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و بدین گونه در برابر شکوه و عظمت این برگزیدگــان بارگاه خدا از کار خویش، شرمنده شدند.

جبرئیل گفت: پروردگارا!به حق این برگزیدگان بارگاهت، سوگندت می دهم که مرا در خدمت آنان قرار دهی. خواسته اش برآورده شد و در خدمت آنان قرار گرفت.{ناسخ التواریخ،ج4،ص58} اما حسین(ع) ویژگی فراتری داشت. چراکه فرشتهء وحی، گهواره جنبان او بود و از بهشت پرطراوت و زیبا برای حسین(ع) انواع میوه ها و لباس ها آورد، لباس او را رنگین ساخت، و در سوگ او فرود آمد و تربت مقدّس او را برگرفت و با این که پس از رحلت پیامبر گرامی دیگر به زمین نیم آمد، به خاطر شهادت حسین فرود آمد.

امام سجاد(ع) می فرماید: هنگامی که پدر گرانقدرم حسین(ع) به شهادت رسید، جبرئیل در چهرهء انسانی فرود آمد و فریاد سهمگینی سرداد. دلیل آن را پرسیدند که گفت: چگونه فریاد سر ندهم درحالی که پیامبر ایستاده و گاه برزمین، و گاه بر این سپاه گمراه و بیدادپیشه می نگرد و من در هراسم که دست به نفرین این تجاوزکاران سیاه رو بردارد و من نیز در اینجا نابود شوم. از گفتار او بسیاری از خواب غفلت بیدار شدند و بر جنایت خویش پشیمان گشتند. آنگاه امام سجاد اضافه کرد: آن ندادهنده جبرئیل بود و اگر اجازه داشت در میان آنان صیحه ای می کشید که همه را نابود می ساخت، اما خداوند به آنان مهلت داد تا بر ظلم و کفرشان بیفزایند.

ب: گروه دوم از فرشتگان ... .

و بشناسید بیشتر  شخصیت سیّد و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین را با خواندن کتب معرفی شده در نمایشگاه کتاب محرم و سخنرانی های اساتید معروف که فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز معرفی می دارد.

حسین

جهت خرید کتاب از نمایشگاه کتاب محرم کلیک نمایید.

جهت خرید مجموعه سی دی های ماه غم کلیک نمایید.

جهت خرید سی دی حسینه کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید کتاب های حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتـابهای اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتاب های تاریخی کلیک نمایید.

جهت خرید کتاب های سیاسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشـتراک کتاب کلیک نمایید.