تبیان، دستیار زندگی
محقق ایرانی دانشگاه تگزاس الگوی پیش‌بینی یک بیماری خونی را ابداع کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محقق ایرانی دانشگاه تگزاس الگوی پیش‌بینی یک بیماری خونی را ابداع کرد

دکتر فرهاد راوندی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرهاد راوندی از مرکز سرطان شناسی اندرسون دانشگاه تگزاس با همکاری محققان دیگری از این دانشگاه و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی مدل پیش بینی بیماری خونی MDS  را با هدف کمک به شناسایی سریع و پیشگیرانه بیماری خطرناک "سندرم میلودسپلاستیک" ارائه کرده اند که با استفاده از آن می‌توان افراد مستعد به این بیماری را شناسایی کرد.

یافته جدید دکتر راوندی و سایر محققان این پرو‍ژه از جنبه های گوناگونی به عنوان دستاوردی متمایز به حساب می آید. مدل پیش فرضی که تا پیش از این برای سندرم میلودسپلاستیک ارائه شده بود تنها برای بیماران تازه تشخیص داده شده کاربرد داشته است از این رو با آغاز درمان و یا پیشرفت بیماری استفاده از آن چندان کاربردی نخواهد بود.

اما مدل جدید که با استفاده از داده های مربوط به 1915 بیمار در بیش از 12 سال گذشته ارائه شده است قابلیت استفاده برای هر بیمار مبتلا به سندرم میلودسپلاستیک در هر دوره از بیماری را دارد.

MDS مجموعه‌ای از شرایط هماتولوژیایی شامل دیسپلازی یا تولید غیر طبیعی میلوئید ( بن یاخته‌ی سازنده‌ی یاخته‌های خونی، واقع در مغز استخوان ) که نتیجه‌ی آن تولید سلول‌های خونی ناکارآمد، ناکافی و با شکل غیر طبیعی است و خطر ابتلا به لوسمی مغز استخوانی حاد(AML) را به دنبال دارد. از علائم آن آنمی ( کم خونی )، نتروپنی ( کاهش مقدار نتروفیل خون )، کاهش پلاکت‌های خون و متعاقب آن افزایش احتمال خونریزی و خونمردگی است.

mds

مدل جدیدی که از سوی دکتر راوندی و تیم همراهش ارائه شده است و به آن "سامانه بین المللی ثبت پیش بینی سندروم" گفته می شود در حالی تهیه شده است که هم اکنون گزینه درمانی بسیار اندکی برای این بیماری وجود دارد.

دکتر فرهاد راوندی در دانشگاه لندن و سپس مرکز سرطان دانشگاه تگزاس تحصیل کرده‌ و در زمینه‌ی مدیریت آسیب‌های هماتولوژیایی و پیوند بن یاخته تخصص می‌یابد. وی سپس در دانشگاه شیکاگو به عنوان سرپرست تیم لوسمی و سرپرست موقت تیم پیوند بن یاخته مسولیت می‌یابد.

دکتر راوندی دارای مدارک پزشکی داخلی، متخصص هماتولوژی و آنکولوژی است و در انجمن هماتولوژی آمریکا، انجمن آنکولوژی آمریکا، انجمن بین‌المللی هماتولوژی آزمایشگاهی و اتحادیه‌ی تحقیقات سرطان آمریکا عضویت دارد.

گردآوری و تدوین: سمانه سادات عنایتی