تبیان، دستیار زندگی
تمرینات سرویس و ضربات زمینی (ست نواد): اکنون که شما می‌توانید هر 2 ضربه سرویس و ضربات زمینی را به‌خوبی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام تنیس (13)

آموزش گام به گام تنیس 13

تمرینات سرویس و ضربات زمینی (ست نواد)

اکنون که شما می‌توانید هر 2 ضربه سرویس و ضربات زمینی را به‌خوبی اجرا کنید زمان آن فرا رسیده است که تنیس بازی کنید. یک ست را با استفاده از روش نواد بازی کنید واولین بازیکنی که 4 امتیاز بگیرد برنده گیم است. اگر امتیاز بازی  3بر3 مساوی شد، گیرنده انتخاب می کند که سرویس را از کدام سمت چپ یا راست دریافت کند. اگر مجبور به اجرای ضربه والی هستید بهترین اجرای خود را نشان دهید.

افزایش درجه سختی تمرین:

* اجازه دهید که در امتیاز 3بر3 حریف شما سمت راست یا چپ را انتخاب کند.

* زننده سرویس تنها یک شانس برای ورود توپ به بازی دارد.

بررسی موفقیت:

* شما اجازه دایل فولت ندارید.

* هدف شما موفقیت در 60 درصد اول سرویس‌ها است.

کاهش درجه سختی تمرین:

* در امتیاز 3بر3 شما جهت را انتخاب کنید.

* شما آغازکننده ست باشید.

* شما 2 شانس برای ضربه سرویس خود دارید.

امتیازدهی به موفقیتتان:

یک تا 2 گیم برنده یک امتیاز

3 تا 5 گیم برنده پنج امتیاز

برنده ست 9 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت : ...

تمرینات سرویس و ضربات زمینی ( ست عادی)

یک ست را به کارگیری شیوه معمول امتیازدهی بازی کنید. از چرخش راکت برای تعیین جهت و نیز اولین زننده سرویس استفاده کنید وزمانی که امتیاز کل گیم فرد بود زمینها را عوض کنید.

افزایش درجه سختی تمرین:

* زننده سرویس تنها یک شانس برای ورود توپ به بازی دارد.

بررسی موفقیت:

* تمرکز شما روی به دست آوردن سرویس باشد.

* در تماس ضربه سرویس ضربه را کاملاً کشیده بزنید.

* مچ را در لحظه ضربه خم کنید.

کاهش درجه سختی تمرین:

* زننده سرویس 3 شانس برای سرویس خود دارد

امتیازدهی به موفقیتتان:

یک تا 2 گیم برده یک امتیاز

3 تا 5 گیم  برده پنج امتیاز

برنده ست 9 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت : ...

انعطاف بیشتر شانه در حرکت بازو به سمت جلو و چرخش داخلی باعث افزایش قدرت سرویس است ، همچنین هرچه قدرت ایجادی حاصل از چرخش داخلی بیشتر باشد قدرت سرویس نیز به همان نسبت بیشتر است

یافته‌هایی در مورد یک سرویس قدرتمند

تحقیقات انجام گرفته روی بازیکنان سطح مهارتی قهرمانی دانشگاه جونز هاپکینز درمان ورزشی فاکتورهای مختلفی را که در رابطه با سرویسهای قدرتمند بودن شناسایی کرد. خلاصه‌ای از یافته‌ها به شرح زیر است: (یکی از یافته‌ها یک بار دیگر روی عمل مج تاکید دارد، دیگری در رابطه‌ باسن و دو تای دیگر مربوط به چرخش داخلی است)

*هر چه مچ انعطاف‌پذیرتر باشد سرعت ضربه بیشتر است.

* بازیکنان مسن سرویس ضعیف‌تری دارند.

* انعطاف بیشتر شانه در حرکت بازو به سمت جلو و چرخش داخلی باعث افزایش قدرت سرویس است.

* هرچه قدرت ایجادی حاصل از چرخش داخلی بیشتر باشد قدرت سرویس نیز به همان نسبت بیشتر است.

نزدیک تور شوید در حالی که به خوبی تعادلتان را حفظ می‌کنید نیازمند حرکتی هستید که اسپلیت استپ نامیده می‌شود. اسپلیت استپ کمک می‌کند به طرفین راست و چپ بروید در حالی که حریفتان برای ضربه به توپ آماده می‌شود. برای تمرین اسپلیت استپ از بیس‌لاین شروع کنید. به سمت جلو به طرف تور حرکت کنید. درست قبل یا وقتی که به خط سرویس می‌رسید، یک پرش کوتاه برای مستقر کردن پاهایتان مقابل تور انجام دهید فکر کنید این نوع پرش‌ همانند حرکت لی‌لی‌ است که شما در زمین بازی ممکن است انجام دهید.

بدون توقف کامل دوباره به سمت جلو حرکت کنید تا یک والی فورهند یا بک‌هند را بزنید (زمان‌بندی مهم است) اسپلیت استپتان را درست در زمانی اجرا کنید قبل از اینکه بازیکن دیگر به توپ ضربه بزند.

آموزش گام به گام تنیس 13

تمرین حرکت پا (حمله)

هر 2 بازیکن ضربه برخوردکننده به زمین را از بیس‌لاین مربوط ‌‌شان تعویض می‌کنند وقتی هر بازیکن که ضربه ضعیفی را بزند که در منطقه جلویی زمین رقیب بیفتد، بازیکن آن طرف یک ضربه دورخیز را به پایین یا به پایین خط میانی می‌زند و حالت اسپلیت استپ را در مسیر به سمت تور گرفته و امتیاز می‌گیرد. در این خصوص10 مرتبه با توپ بازی کنید و امتیاز کسب کنید.

افزایش درجه سختی تمرین:

* امتیازات تنها از طریق زدن والی امیتازآور (که حریف نتواند برگرداند) به دست می‌آیند.

بررسی موفقیت:

* ضربه به پایین خط یا ضربات دورخیز را به پایین خط میانی بزنید.

* بعد از ضربه دورخیز، حالت اسپلیت استپ بگیرید.

* بازوها و راکت در بالا ، برخورد جلو انجام شود.

کاهش درجه سختی تمرین:

* یک بازیکن تمرین را با قرار دادن توپ در بازی با یک شروع ضعیف شروع می‌کند.

امتیاز‌دهی به موفقیتتان:

یک تا 3 امتیاز کسب شده 3 امتیاز

4 تا 7 امتیاز کسب شده 5 امتیاز

8 تا 10 امتیاز کسب شده 8 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت: ...

تمرین حرکت پا (پرتاب برای والی)

در موقعیت 8 تا 10 قدمی تور، رو به روی بازیکنی که نزدیک تور در طرف مقابل است قرار گیرید. حریفتان 10 پرتاب آرام به‌طور متناوب به طرف فورهند یا بک‌هندتان انجام می‌دهد. بعد به سمت تور برای ضربه والی حرکت کنید. پرتابها به عقب تور برگردند وبعد از هر ضربه به موقعیت شروع برگردید. برای تنوع حدود 20 قدمی حریف بایستید و 10 توپ را هم به طرف فورهند و بک‌هندتان پرتاب کنید. به‌جای گرفتن دسته راکت، آن را برای کنترل بیشتر از گلوگاه بگیرید. (شکل13-1) فراموش نکنید که برخورد سفت و محکم نباشد وتنها با یک ضربه توپ را به پرتاب‌کننده برگردانید.

(شکل13-1)

آموزش گام به گام تنیس 13

افزایش درجه سختی تمرین:

* حریفتان به طور تصادفی به راست و چپ پرتاب کند.

* حریفتان سرعت پرتاب را افزایش دهد.

بررسی موفقیت:

* زمانی  به توپ ضربه بزنید که کمربند شانه‌ای در بالاترین حد خود باشد.

* به جلو با پای چپ در طرف فورهند (برای افراد راست دست) و پای راست به جلو در طرف بک‌هند قدم بردارید.

کاهش درجه سختی تمرین:

* حریفتان فقط به طرف فورهند یا بک‌هندتان پرتاب کند.

* حریفتان نزدیک‌تر ایستاده و به آرامی پرتاب کند.

امتیازدهی به موفقیتتان:

یک تا 3 ضربه والی موفق یک امتیاز

4 تا 7 ضربه والی موفق 2 امتیاز

8 تا 10 ضربه والی موفق 3 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت: ...

بازیکنان نخبه تنیس مسیری را که حریف می‌خواهد توپ را برگرداند پیش‌بینی می‌کنند ، این مهارت را پیش‌بینی می‌نامند و آن یکی از مهم‌ترین ملاکهای ارزیابی است که یک بازیکن می‌تواند داشته باشد

برگرداندن والی‌ها

در بیشتر موارد، والی‌های حریفتان را با ضربات برخورد کننده به زمین از منطقه بیس‌لاین برگردانید. وقتی که بازیکن والی‌ها را می‌زند فرصت کمی را برای برگرداندن ضرباتتان دارد، شما هم فرصت کمی را برای برگرداندن والی‌های حریف‌تان دارید. اولین قانون وقتی که والی‌ها را بر می‌گردانید این است که دستپاچه نشوید بعد از اینکه حریفتان ست را گرفت لازم نیست شما محکم‌تر بزنید یا سعی کنید که در ضربه اول امتیازی را به دست آورید. بعضی وقتها آن در ضربه شروع اتفاق می‌افتد پس یک پاسینگ موجب یک ضربه درست می‌شود. درست زدن توپ در شرایط برگرداندن باعث آن مشکل می‌شود. شما 3 نوع انتخاب درست برای برگرداندن دارید، یک پاسینگ شوت به سمت بک‌هند، یک پاسینگ شوت به سمت فورهند یا یک لوب بالای سرحریفتان. اگر شما بتوانید توپ را تا حد کافی به خوبی کنترل کنید برای برگرداندن آن به طور مستقیم به حریفتان ضربه خوبی را که باعث دور شدن حریف از تور می‌شود ایجاد می‌کنید.

دومین قانون این است که ضربات برخوردکننده به زمین را سریعاً برگردانید. به داخل زمین حرکت کنید و راکتتان را زودتر از آنچه می‌توانید در طول بیس‌لاین رد و بدل کنید به عقب ببرید.

اگر توپ به طور قوی به درون بک کرتتان برگردانده شود ممکن است بک سوئینگ‌تان را کوتاه کنید و با سرعت بیشتر از آنچه معمول است بزنید.  در برگشتهای سریع متعجب نباشید در عوض یاد بگیرید که پیش‌بینی کنید. بازیکنان نخبه تنیس مسیری را که حریف می‌خواهد توپ را برگرداند پیش‌بینی می‌کنند. این مهارت را پیش‌بینی می‌نامند و آن یکی از مهم‌ترین ملاکهای ارزیابی است که یک بازیکن می‌تواند داشته باشد.

آموزش گام به گام تنیس (13)

در دانشگاه ایلینوس برای تعیین مهارت بالای بازیکنان که قادر به استفاده از مهارتهای دیداری به عنوان یک روش کاهش زمان عکس‌العمل برای ضربه‌هایی که به  طرف آنها می‌آید تحقیقی انجام شده است. در این تحقیق بازیکنان توپهای والی را در مسیرهای تصادفی در طول یک مسابقه انتخابی از یک ماشین توپ‌انداز و در یک مسابقه انتخابی مجزا از یک حریف پرتاب کننده استفاده می‌کنند. زمان عکس‌العمل (RT) زمانی که توپ پرتاب شده تا زمانی که بازیکن آزمون‌دهنده شروع به حرکت دادن راکت می‌کند اندازه‌گیری می‌شود. 129در این میان میلی ثانیه توسط حریف و 179 میلی‌ثانیه توسط ماشین توپ‌انداز زمان عکس‌العمل پرتاب می‌باشد. محققان نتیجه گرفتند که این بازیکنان از مهارتهای دیداری برای عکس‌العمل پرتابهای توپ به وسیله حریفشان استفاده می‌کنند، برخی اوقات آنها قادر به فرستادن توپ با کارآیی درست که از طریق ماشین توپ‌انداز پرتاب می‌شد نبودند.

اگرچه زمان عکس‌العمل اغلب به عنوان یک ویژگی موروثی تصور می‌شود، این تحقیق با مطالعات قبلی نشان دهنده یک یادگیری اصولی درگیر در عکس‌العمل برای محرکهای متنوع در ورزش‌ها است. از طریق تجربه، بازیکنان ماهر تنیس از اطلاعات دیداری (مهارت حریف، نوع ضربه، زمان آمادگی، موقعیت رویه راکت، سطح زمین ، موقعیت قرارگیری پاهای حریف‌ و چند مورد دیگر) برای عکس‌العمل و برای پیش‌بینی نوع ، مسیر و سرعت برگرداندن توپ به آنها استفاده می‌کنند.

خلاصه موفقیت

یکی از علائم بازیکن کامل تنیس توانایی برای استفاده از کل زمین، از جمله منطقه نزدیک توراست. برای بیشتر کسانی که والی تمرین می‌کنند، راحت است که در منطقه جلویی زمین تمرین کنند. سعی کنید تنوع والی‌های تهاجمی، تدافعی، بلند، عریض، کوتاه، زاویه‌دار را یاد بگیرید همانطور که ضربات متنوع برخورد کننده به زمین را یاد می‌گیرید. قبل از اینکه مرحله بعدی را شروع کنید، یار یا مربی‌ای که با او تمرین می‌کنید اساس والی شما را بررسی کند. در غیاب یک مشاهده کننده عینی، صورت رسیدگی خودتان را از نظر ذهنی بررسی کنید. این اصول را به خاطر بسپارید:

یک سوئینگ کوتاه، حرکت به جلو، برخورد به موقع و گرفتن محکم. به خودتان اجازه تهاجم بدهید. وقتی که شما در یک موقعیت ضربه والی هستید، در مورد حمله فکر کنید نه در مورد دفاع. سعی کنید توپ را با چشمانتان در همه مسیرهای متوالی دنبال کنید. حتی اگر شما فکر کنید که یک ضربه والی موفق را می‌زنید نباید آرام باشید ومنتظر باشید که هر ضربه‌ای برمی گردد.