تبیان، دستیار زندگی
ن مارتین : اجرا در ایران خوب، اما خسته كننده بود در هیچ جای دنیا رسم نیست كه یك نوازنده سلو، در سانس های مختلف و زمان زیاد به اجرای قطعات تكنوازی بپردازد. این نوع كنسرت دادن اصلا نرمال نیست. قطعا این نوع اجرای موسیقی خسته ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 19 شهریور ماه 1383

خوان مارتین : اجرا در ایران خوب، اما خسته كننده بود

در هیچ جای دنیا رسم نیست كه یك نوازنده سلو، در سانس های مختلف و زمان زیاد به اجرای قطعات تكنوازی بپردازد. این نوع كنسرت دادن اصلا نرمال نیست. قطعا این نوع اجرای موسیقی خسته كننده خواهد بود.

« خوان مارتین » نوازنده شهیر گیتار فلامنكو كه  هفته گذشته برای  اجرای برنامه در تهران و شیراز به ایران آمده بود با بیان این مطلب افزود: شش روز اجرای پشت سرهم در دو شهر ، آن هم بعد از یك سفر طولانی و برگزاری كلاس های آموزشی، خسته كننده است. هرچند این خستگی باعث نمی شود كه من از آمدن به ایران ناراضی باشم. اتفاقا در طول این روزها، متوجه شدم كه تماشاگران ایرانی بسیار علاقمند و تشنه شنیدن موسیقی هستند.

وی كه در طول این روزها، به برگزاری مستر كلاس های گیتار فلامنكو در تهران و شیراز اهتمام ورزیده بود، در مورد كیفیت این كلاسها گفت : در مجموع باید بگویم كه علاقمندان گیتار فلامنكو در ایران بیشتر از آن چیزی بودند كه فكر می كردم. اما اغلب آنها بیش از آن كه موسیقی فلامنكو را علمی بنوازند، برپایه احساس اجرا می كنند. در حالی كه این نوع نوازندگی به ریشه موسیقی لطمه می زند.

« مارتین » افزود: در طول روزهایی كه در شیراز و تهران به برگزاری این كارگاه های آموزشی پرداختم با چهار نوازنده حرفه ای گیتار فلامنكو روبرو شدم. این گیتاریست ها بسیار خوب بودند و لهجه اسپانیایی گیتار فلامنكو را به خوبی ادا می كردند.

ریشه موسیقی فلامنكو و ایران مشترك است. در واقع ساز گیتار همان ساز « عود» است كه با آمدن اعراب به آندلس به ما رسیده است. همه این ریشه های مشترك در موسیقی ما و ایران سبب می شود تا مخاطبین موسیقی فلامنكو در ایران بیشتر باشند.

« هلن مارتین» همسر این نوازنده كه مدیریت برنامه های او را نیز به عهده دارد، در مورد كنسرت هایشان در ایران گفت :  پیش از این ایران را از عكس ها و فیلم ها می شناختم، اما با آمدنم به ایران از نزدیك با فرهنگ، زبان شیرین و مهمان نوازی ایرانی ها آشنا شدم. از آنجا كه همسرم یك محقق در زمینه موسیقی فلامنكو است، ما سعی داریم كه ریشه های این موسیقی را در خاورمیانه نیز جستجو كنیم.

گفتنی است كه« خوان مارتین» صبح روز دوشنبه ایران را به مقصد لندن محل زندگی اش ترك گفت.