تبیان، دستیار زندگی
استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر امروز قرآن نمی‌تواند در دانشگاه‌ها نفوذ کند به دلیل این است که پرسش‌های علمی دانشجویان به درستی پاسخ گفته نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدير موسسه جواد الائمه قم:

مهجوريت‌زدايي از قرآن به گسترش انديشه‌هاي كلام وحي در جامعه است

مدیر، موسسه، جواد الائمه، قم، مهجوریت‌زدایی، از، قرآن، به، گسترش، اندیشه‌های، كلام وحی، د،ر جامعه، است

استاد حوزه علميه قم گفت: اگر امروز قرآن نمي‌تواند در دانشگاه‌ها نفوذ کند به دليل اين است که پرسش‌هاي علمي دانشجويان به درستي پاسخ گفته نمي‌شود.

حجت‌الاسلام مهدي احدي، مدير موسسه تحقيقاتي جواد الائمه(ع) قم در گفت‌وگو با خبرگزاري رسا دلايل مهجوريت قرآن در جامعه را ناشي از دو علت علمي و عملي دانست و گفت: آن بخش از مهجوريت قرآن در جامعه که مربوط به بخش عملي است همان کلام پيامبرخدا (ص) است که از مهجور ماندن قرآن در ميان قومش ابراز نگراني و گلايه مي‌كند و به خداوند شکايت مي‌کند، اين مساله خود حاکي از يک نگراني عمومي است.

وي در ادامه افزود: هسته مرکزي نگراني پيامبر خدا (ص) را مي‌توان فرار و گريزمردم از وظايف ودستورات قرآني دانست، اما با اين همه بايد گفت آنچه از جنبه عملي مهجوريت قرآن تاسف بارتراست بعد علمي آن است، چرا كه مهجوريت عملي تا حدودي به دليل مهجوريت علمي است.

مسؤول موسسه تحقيقاتي جواد الائمه(ع) ادامه داد: از آنجا که مردم با تفسير قرآن آشنا نيستند، زندگي راحت، خانه‌هاي زيبا، مدل‌هاي ارمغان رسيده ازغرب و ساير لذايذ زندگي براي آنها ارزشمندتراز يک کتاب تفسير قرآن شده است.

حجت الاسلام احدي خاطرنشان کرد: قرآني که «تبيان لکل شيء» است امروز به گونه اي طرح نمي‌شود که انديشه جوانان به سوي آن گرايش پيدا کند و براساس همين دغدغه مقدس است که مرحوم علامه طباطبايي مي‌گويد به تفسير من اکتفا نکنيد، زيرا با پيشرفت علم وتکنولوژي هردوسال يک بار بايد يک تفسيرنو و جديد براي قرآن نوشته شود.

وي همچنين اظهار داشت: براي مهجوريت‌زدايي از قرآن بايد به سه اصل مهم و کليدي توجه داشت که اين سه اصل درعرض يکديگر نيستند، بلکه در طول هم ومانند دانه‌هاي يک تسبيح به يکديگر وصل هستند.

استاد حوزه علميه قم نگرش عالمانه در بايدها و نبايدها را يکي از سه اصل زدودن مهجوريت از قرآن ذکر کرد و گفت: در قرآن کريم با يک سري محکمات ومتشابهات مواجه هستيم که درباب محکمات به همه امر کرده‌اند به اين محکمات رجوع كنيم، اما چه بسا بيماردلاني که به متشابهات قرآني تمسک مي‌كنند وجوانان را که بيشترشان نسبت به علوم قرآني آشنايي چنداني ندارند، هدف قرارداده واجازه درست فهميدن قرآن را به آنها نمي دهند. پس بايد به همه دانشمندان ودانش پژوهان ابلاغ كرد كه قرآن در بعد شناختي، بايدها ونبايدهايي دارد كه بايست آنها را قبول كنيم.

حجت الاسلام احدي ارائه بهترين وزيباترين شيوه تفسير به جامعه به ويژه به نسل جوان را يکي ديگر از اصول مهم برطرف کردن مهجوريت از قرآ ن بيان کرد و توضيح داد: ارائه تفاسير قرآن به مردم يا مي‌تواند از راه مفاهيم قرآني صورت پذيرد که به همان واژه‌شناسي معروف است يا مي تواند از راه ارائه تفاسيرموضوعي در جامعه نهادينه شود.

مسؤول موسسه تحقيقاتي جوادالائمه (ع) ادامه داد: ما براي ارائه تفسير قرآن کريم گزينه سومي را برگزيده‌ايم که دراين روش هردانشمندي بايد گزاره‌هاي خود را براي استفاده از قرآن انتخاب كند و درهمان مسير به کشف علوم قرآني بپردازد، به گونه‌اي که روانپزشک درابعاد روانپزشکي، رياضي‌دان درابعاد رياضي و در ديگرعلوم نيزبه همين صورت؛ تا همه طبقا ت مختلف جامعه بتوانند از قرآن کريم استفاده لازم را ببرنند. از اين رو هر آيه از قرآن را به صورت علمي مورد بررسي قرارداده‌ايم به گونه‌اي که براي آيه «بسم الله الرحمن الرحيم» هيجده رشته ازعلوم مختلف به اثبات رسيده است.

وي با بيان اين نکته که نام تفسيربه چاپ رسيده از سوي اين موسسه که برهمين اساس تهيه شده است فروغ به معناي علوم نام دارد، عنوان داشت : حداقل کاري که در اين تفسير انجام شد اين بود که دانشجويان وجوانان بدانند قرآن هم مي تواند توليد علم داشته باشد.

وي جامعيت مفسر را اصل ديگري در مهجوريت زدايي از قرآن برشمرد واذعان داشت: اگر امروز قرآن نمي تواند به دانشگاه‌ها نفوذ کند به خاطر اين است که به پرسش‌هاي علمي دانشجويان پاسخ مناسب داده نمي‌شود و جوان اگرنتواند جواب سؤال هاي خود را از علمي بگيرد از آن روي گردان و مايوس خواهد شد. بنابراين جامعيت وتوانايي مفسرقرآن درپاسخ گويي به پرسش‌هاي علمي جامعه، شرط بسيارمهمي درازبين بردن مهجوريت قرآن است.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به برگزاري همايش‌ها، مسابقات حفظ وقرائت قرآن و ديگر فعاليت‌هاي قرآني در راستاي مهجوريت‌زدايي ازقرآن، اظهارداشت: فعاليت‌هاي قرآني که در حال حاضر در جامعه صورت مي‌گيرد به سه بخش مسابقات قرآني، بازي‌هاي قرآني وقصه‌هاي قرآني براي جوانان ونوجوانان تقسيم مي‌شود که همه اين راه‌ها براي آشنايي جامعه با قرآن سودمند است نه مهجوريت زدايي، زيرامهجوريت زدايي يعني آماده سازي فرآيند تکاملي قرآن وحرکت بخشيدن به جامعه اسلامي و مساله اي نيست که با اين گونه فعاليت‌ها بتوان به آن دست يافت، قرآن يک فکر و انديشه و به عبارت ديگر خالق است، از اين رو نبايد آن را تنها در چارچوب قصه وسرگرمي مطرح کرد.

حجت الاسلام احدي با انتقاد ازعملکرد برگزارکنندگان نمايشگاه سراسري قرآن کريم در ماه مبارک رمضان، اذعان داشت: با وجود زحمت‌هاي زيادي که مسؤولان براي برگزاري اين نمايشگاه مي کشند، اما بايد بگويم تنها کاري که درسالهاي اخير در اين نمايشگاه صورت نگرفته نشرواقعي قرآن بود است، زيرا بيشتر کتاب‌هاي اين نمايشگاه ازبخش‌هاي عمومي ارائه مي شود و از ارائه کتاب‌هاي تفسيري نو و بديع هيچ خبري نيست.

وي همچنين ادامه داد: انتقاد ديگر اين كه دراين نمايشگاه هيچ ناشري اجازه فروش کتاب‌هاي قرآني را ندارد که همين امر سبب شده تا بسياري ازحوزويان دراين نمايشگاه شرکت نکنند.

مسؤول موسسه علمي جوادالائمه(ع) درباره مهجوريت قرآن درحوزه هاي علميه گفت: ما براي نهادينه کردن مباحث قرآني به ‌ويژه تفسير در حوزه‌هاي علميه با دو مشکل اساسي رو به روهستيم؛ مشکل اول مربوط به اشتغال طلاب به دروس حجيم و سنگين حوزوي است که عملا فرصت را براي پرداختن به مباحث تفسيري از آنها مي‌گيرد و مشکل دوم مربوط به نيازهاي تبليغي طلاب است که متاسفانه درقالب کتاب‌هايي مانند 500 داستان و 500 موضوع و کتاب‌هاي مشابه خلاصه شد ه است، بنابراين طلاب درصدد ارائه مطالب علمي به جامعه نيستند و فکرمي کنند براي اداره منبر و موثر واقع شدن خطابه بايد موضوعات سطحي و داستان براي مردم نقل كنند.

وي در اين باره گفت: در دنياي امروز که شاهد پيشرفت روزافزون علم و دانش هستيم نمي توان با گفتن داستان که بيشتر سمت وسوي بازگشت به گذشته دارد قرآن و مباحث قرآني را مطرح کرد، بنابراين طلاب بايد منابر خود را با ارايه مطالب علمي وغني به قشر جوان اداره كنند.