تبیان، دستیار زندگی
مایشگاه تابلوهای پشت و رو در آفریقای جنوبی نمایشگاهی جدید در شهر كیپ‌تاون آفریقای جنوبی باعث بحث‌های بسیار میان هنردوستان شده است. مسئول این نمایشگاه تصمیم گرفته است تابلوهای استادان هلندی قرن هفدهم را كه همه متعلق به مجموع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 19 شهریور ماه 1383

نمایشگاه تابلوهای پشت و رو در آفریقای جنوبی

نمایشگاهی جدید در شهر كیپ‌تاون آفریقای جنوبی باعث بحث‌های بسیار میان هنردوستان شده است.

مسئول این نمایشگاه تصمیم گرفته است تابلوهای استادان هلندی قرن هفدهم را كه همه متعلق به مجموعه میكالیز هستند رو به دیوار نصب كند، نه رو به بازدیدكنندگان. آثار این نمایشگاه بخشی از مجموعه گالری ملی آفریقای جنوبی هستند كه آثاری از فرانس هالس و آنتونی ون‌دیك را شامل می‌شود.

اندرو لامپركت، مسئول برگزاری این نمایشگاه، می‌گوید هدفش از معكوس نصب كردن تابلوها این بوده كه پیش‌فرضهای مردم در مورد هنر را به چالش بطلبد. او می‌گوید: «من در پی بازبینی در مفهوم و هدف موزه‌ها هستم. من می‌خواهم مردم را وادار كنم به اشیای آشنا، به شیوه‌ای كاملاً متفاوت نگاه كنند.»

لامپركت همچنین می‌گوید پشت تابلوها در مورد تاریخ آنها جزئیات جالب توجهی را آشكار می‌كنند. او می‌گوید: «پژوهشگران و مجموعه‌داران همیشه به پشت تابلوها نگاه می‌كنند، چون می‌توان اطلاعات بسیاری مانند امضا و تاریخ و یادداشت بر آنها پیدا كرد كه معمولاً در دسترس عموم نیست.»

اما این نمایشگاه كه با عنوان «معكوس» برگزار شده باعث واكنش‌های تند عده‌ای هم شده است. لامپركت می‌گوید: «حتی عده‌ای كه هنوز به نمایشگاه سر نزده‌اند به خشم آمده‌اند. به نظر من دلیل این امر این است كه مردمی كه در آفریقای جنوبی به هنر توجه دارند بسیار محافظه‌كارند. بسیاری از مردم اینجا با هنر مفهومی سر و كاری ندارند.»

نمایشگاه «معكوس» تا پایان ماه اكتبر (مهر) ادامه خواهد داشت.